| شیربرقی آبیاری قطره ای (کشاورزی) | مزایا و معایب آبیاری قطره ای | معرفی شیربرقی آب|

در این بخش از مقالات مهام مارکت  به آبیاری قطره ای کشاورزی بوسیله شیر برقی آبیاری قطره ای  می پردازیم. از گذشته تا به امروز کشاورزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و هست و آبیاری زمین های کشاورزی امری مهم به شمار می آید. در دنیای امروز استفاده از روش های قدیمی آبیاری بعلت بحران کمبود آب منسوخ شده است. همانطور که واضح است استفاده از روش های آبیاری نوین اهمیت بسیار بالایی پیدار کرده و بوسیله آنها می توان حتی الامکان از هدر رفت بی رویه آب جلوگیری نمود.

در ادامه قصد داریم با مزایای استفاده از شیر برقی آبیاری قطره ای در سیستم آبیاری نوین، بخصوص کاربرد آن در آبیاری قطره ای کشاوری بیشتر آشنا شویم.

شیربرقی آبیاری قطره ای

 

 

آبیاری قطره ای کشاورزی چیست؟

 

در آبیاری زمین های کشاورزی به روش قطره ای، لوله های باریک و نازکی روی سطح زمین قرار داده می شوند که این لوله ها دارای سوراخ با فواصل مشخص می باشند. در ابتدای این لوله ها یک شیر برقی آبیاری قرار داده می شود که بوسیله آن می توان زمان آبیاری را در ساعات مختلف شبانه روز تنظیم نمود و فرآیند آبیاری را در زمان مشخص و به درستی بدون هدر رفت آب انجام داد.

 

 

شیربرقی آبیاری قطره ای

 

 

 

چه تجهیزاتی برای آبیاری قطره ای کشاورزی نیاز هست؟

 

بطور کلی برای آبیاری قطره ای به تجهیزات زیر نیاز داریم:

  • پمپ یا منبع آب تحت فشار
  • شیر برقی آبیاری
  • تانک کود
  • سیستم بک واش
  • فیلتراسیون
  • لوله آبرسانی
  • لوله اصلی
  • لوله‌های جانبی یا لوله‌های فرعی
  • قطره‌چکان‌ها، لوله‌های آبیاری قطره ای

پیشنهاد مطالعه: | نکات مهم انتخاب شیر برقی پنوماتیک |


 

مزایای روش آبیاری قطره ای کشاورزی

 

۱- در این روش راندمان آبیاری افزایش می یابد

 

در آبیاری قطره ای از هدر رفت آب جلوگیری می شود چرا که همچون آبیاری سنتی عواملی مانند تبخیر سطحی، نفوذ آب به مناطق بدون گیاه، آبرسانی بیش از حد به گیاه و…در این روش اتفاق نمی افتد.

 

 ۲- صرفه جویی در وقت و انرژی

 

آبیاری قطره ای برای هر نوع زمینی مانند شیبدار و یا دارای اشکال نامنظم قابل استفاده است لذا نیاز به صرف زمان و انرژی برای تراز کردن زمین نیست.

 

۳- عدم فرسایش خاک و شستشوی مواد آلی آن

 

در آبیاری معمولی بعد از گدشت زمانی بخصوص در زمین های شیبدار خاک دچار فرسایش می شود اما در آبیاری قطره ای به علت اینکه آب در سطح زمین جریان نمی یابد لذا فرسایش و شستشوی خاک همچنینی جابجایی مواد آلی و کود اتفاق نمی افتد.

 

۴- عدم رشد علف های هرز

 

در آبیاری قطره ای به علت اینکه عمل آبرسانی فقط برای گیاه مورد نظر اتفاق می افتد لذا احتمال رشد علف های هرز تقریبا به صفر می رسد.

 

۵- افزایش رشد و عملکرد محصول کشاورزی

 

به علت نشر تدریجی آب در آبیاری قطره ای، تراکم خاک افزایش پیدا نخواهد کرد و در نهایت موجب افزایش ظرفیت نفوذ خاک خواهذ شدو خاکی که ظرفیت نفود خوبی داشته باشد اکسیژن رسانی بیشتری برای ریشه گیاه دارد در نتیجه عملکرد رشد و جوانه زنی گیاه بالا می رود.

به علت نشر تدریجی و کنترل شده آب ذر خاک، میزان آب اضافی برای ریشه گیاه کاهش می یابد و از اختلاط و سرایت مواد معدنی نامطلوب در عمق پایین تر خاک به ریشه کمتر می شود.

 

۶- افزایش بهره وری کود

 

در آبیاری قطره ای میتوان کود دهی را به همراه قطرات آب برای گیاه انجام داد و همین امر موجب افزایش بهره وری از کود می شود. در این روش عمل کود دهی بسیار آسانتر از روش ها ی قدیمی است زیرا به راحتی میتوان نسبت آب و کود را باهم تنطیم کرد.

 

۷- صرفه جویی در هزینه ها

 

ممکن است باغ در مناطقی واقع شده باشد که نیاز به خریداری آب باشد، در این صورت با روش آبیاری قطره ای با جلوگیری از هدر رفت آب هزینه ها کاهش می یابد.

 

۸- امکان استفاده از آبهای بازیافتی و تصفیه شده

 

به علت امکان پاکسازی و فیلتر کردن آب قبل از ورود به مسیر شارش شلنگ ها، در روش آبیاری قطره ای مب توان از آب های بازیافتی مانند پساب های دامدار یاستفاد نمود.

 

۹- کاهش میزان بیماری های گیاهان

 

در آبیاری قطره ای به دلیل جریان آب در یک محیط بسته مانند لوله ها، امکان انتقال بیماری های گیاهان مانند قارچهاو آفات و کرمها از یک گیاه به گیاه دیگر و از یک باغ به باغ دیگر بسیار کاهش می یابد.

 

۱۰- رفع مشکل آبیاری زمین هایی با شکل هندسی نامنظم

 

برای آبیاری زمین های نامنظم و شیبدار به علت وجود لوله های منعطف در آبیاری قطره ای هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

 

۱۱- عدم تاثیر باد در آبیاری

 

در آبیاری قطره ای وزش باد شدید برخلاف آبیاری بارانی، هیچ تاثیری در روند آبیاری ندارد.

 

۱۲- قابلیت هوشمند سازی آبیاری

 

با استفاده از سیستم های کنترل از راه دور آبیاری می توان سیستم آبیاری قطره ای را هوشمند نمود تا از راه دور بتوان نسبت به قطع و وصل آب در زمان هایی مثل بارش ها، افزایش و یا کاهش دما اقدام نمود. همچنین می توان زمان و میزان آبیاری را تنظیم نمود. امکان نصب سیستم های هشدار دهنده نیز وجود دارد تا در صورت بروز مشکل در آبیاری، اپراتور را مطلع نماید.

 

 

شیربرقی آبیاری قطره ای

 

معایب روش آبیاری قطره ای کشاورزی

 

  • بالا بودن هزینه اولیه نسبت به روش های دیگر آبیاری
  • امکان گرفتگی لوله ها و قطره چکان ها در صورت عدم استفاده از سیستم فیلتراسیون 
  • در صورت استفاده از  کود و مواد شیمیایی به جای سیستم آبیاری قطره ای باید سیستم آبیاری بارانی را انتخاب نمایید.
  • در  صورت استفاده از  سیستم‌های آبیاری قطره ای زیرسطحی، نمی توان از درستی آبیاری مطلع شد. (در صورت خرابی سیستم ممکنا است آبیاری کمتر یا بیشتر از حد مجاز باشد)

 

 

در صورتی که  لوله‌ها و قطره‌چکان‌ها به علت رسوبات موجود در آب آبیاری و یا به دلیل به کارگیری و تزریق کودهای محلول نامرغوب در آب آبیاری دچار گرفتگی شده باشند می توان با استفاده از روش اسید شویی نسبت به رفع گرقتگی و رسوبات آنها اقدام نمود.

 

 


پیشنهاد مطالعه: مشاهده شیربرقی آبیاری رین ایتالیا همراه تخفیف


نتیجه گیری

حفظ منابع آبی در زمانی که کم آبی یک خطر جهانی است اهمیت دارد. یکی از عرصه های پرمصرف آب کشاورزی میباشد. با استفاده از شیربرقی آبیاری قطره ای میتوان مصرف آب را بهینه و صرفه جویی کرد. در سیستم آبیاری قطره ای به گونه ای به گیاهان می رسد که گیاه بتواند رشد مناسبی داشته باشد. در این روش فقط با باز و بسته نمودن شیر برقی هوشمند و با استفاده از لوله های تحت فشار و قطره چکان هایی که در مسیر لوله پای گیاهان نصب می شوند به راحتی می توان مزرعه خود را آبیاری نمود. برای خرید شیربرقی آب اصلی و مورد تایید در ایران میتوانید به عاملیت فروش شیربرقی آب مهام مارکت مراجعه کنید. مهام مارکت نماینده شیربرقی جیواکس ترکیه، شیربرقی parker، شیربرقی آب یونیدو در تهران میباشد. شما عزیزان میتوانید برای خرید اینترنتی به وب سایت فروشگاه اینترنتی مهام مارکت مراجعه کنید. همچنین جهت مشاوره بیشتر و ثبت یک خرید ایمن و مطمعن از مشاوره تلفنی رایگان استفاده کنید.