آشنایی با انواع موتور دمپر ها

همه چیز درباره موتور دمپرها

همانطور که می دانید جریان هوای تازه در هر محیطی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد به طوری که اگر این امر به درستی انجام نشود می تواند بسیار خطر آفرین بوده و خسارات جبران ناپذیری به بار آورد به همین دلیل از دمپرها در محیط های صنعتی، آشپزخانه های بزرگ، تاسیسات زیر زمینی مانند تونل و مترو و… استفاده می شود. همچنین دمپرهای صنعتی سنگین برای کاربردهایی مانند نیروگاه ها، صنایع نفت گاز مانند پالایشگاه و پتروشیمی و… کاربرد ویژه ای دارند. 

 

 

چگونگی عملکرد دمپرها

دمپرها هوا وظیفه ایجاد جریان هوا و قطع و وصل آن را در محیط های مختلف را برعهده دارند و دارای انواع مختلفی هستند اما نحوه عملکرد دمپر ها به دو صورت دستی و اتوماتیک می باشد.

دمپر دستی یا مکانیکی: نحوه عملکرد دمپر در این مدل به صورت دستی یا مکانیکی می باشد در واقع یک دمپر دارای تیغه هایی می باشد که در دمپر مکانیکی این تیغه ها به وسیله یک اهرم خارجی  و به صورت دستی باز، بسته و یا تنطیم می شوند.   

دمپر اتوماتیک: تنطیم جریان هوا در این مدل از دمپرها به کمک یک موتور الکتریکی یا پنوماتیکی به صورت مداوم انجام می شود. در این مدل از دمپرها تنظیم جریان هوا دقیق تر و درست تر انجام خواهد شد. 

 

کاربرد دمپر ها

دمپرها برای کنترل جریان هوا و تنظیم نمودن میزان هوای ورودی و خروجی موارد زیر کاربرد دارند:

  • منازل
  • بیمارستان ها
  • ساختمان های اداری و تجاری
  • هتل ها
  • نیروگاه ها
  • کارخانه ها
  • تاسیسات زیر زمینی مانند تونل های جاده ای و راه آهن، شبکه های مترو، معادن زیر زمینی و صنایع دریایی
  • صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  • و…

 

موتور دمپر چیست؟

 موتور دمپر یک نوع موتور می باشد که به منظور باز و بسته نمودن دریچه روی دمپرها قرار داده می شود و دمپر را از حالت دستی به حالت اتوماتیک تبدیل می کند. در واقع با قرار دادن موتور روی دمپر دریچه ها با استفاده از نیروی الکتریکی و به صورت کامل و تدریجی باز و بسته می شوند. این سیستم به منظور تنظیم جریان هوا در دودکش ها، کانال ها، داکت ها و… به کار برده می شود.

 

 

 

انواع موتور دمپر:

۱- موتور دمپر دو وضعیتی مجهز به فنر برگشت

این نوع از موتور دمپرها علاوه بر اینکه وظیفه باز و بسته نمودن دمپر را برعهده دارند می توانند در صورت وقوع شرایط اضطراری مانند قطع شدن برق با استفاده از فنری که در موتور وجود دارد نسبت به بستن کامل دمپر اقدام نماید. 

 

 ۲- موتور دمپر تدریجی

این نوع از موتور دمپر را می توان به یک سیستم کنترل هوشمند متصل نمود به طوریکه با توجه به فرمان الکتریکی که از سیستمهایی مانند کنترل دما و یا رطوبت صادر می شود دمپر به صورت تدریجی باز و بسته می شود همچنین میزان باز و بسته شدن آن را نیز کنترل می نماید.

 

۳- موتور دمپر سه وضعیتی

این نوع موتور دمپر یکی از رایج ترین و پرکاربردترین موتو دمپرهاست و در بحث ایمنی نسبت به مدل های دیگر دارای برتری می باشد. این مدل از موتورها دو وضعیت راستگرد و چپ گرد را دارا می باشد بنابراین می تواند در شرایط اضطراری وارونه بچرخد و موجب بسته شدن دمپر شود. از این مدل موتورها برای باز و بسته کردن دمپرها و به منظور قطع و وصل نمودن مسیر هوا استفاده می شود. 

 

۴- موتور دمپر ضد آتش

 این نوع موتور دمپر دارای سنسور حساس به حرارت و دود می باشد و به محض اینکه دمایی بیش از ۷۰ درجه سانتی گراد را احساس نماید نسبت به مسدود نمودن مسیر جریان هوا اقدام می نماید. این نوع موتور دمپر که به دمپر موتوری کنترل آتش نیز معروف است برای کنترل نمودن آتش و جلوگیری از انتقال آن به بخش های دیگر کاربرد دارد.  

 

 

نحوه عملکرد موتور دمپر

دمپرها وظیفه تنظیم جریان هوای درون تجهیزات را برعهده دارند که این عملکرد در طولانی مدت بر سلامت افراد، ماشین ها و هوا و… بسیار موثر می باشد.

بدنه اصلی سیستم دمپر تعریف کننده مسیر جریان هوا می باشد که میان دریچه ورودی و دریچه خروجی قرار دارد. کنترل جریان سیال توسط یک درب قابل چرخش انجام می شود که درون بدنه اصلی دمپرها قرار دارد. همچنین دمپر متشکل از تیغه یا لوورهایی می باشد که برای تنظیم جریان هوا تعبیه شده اند.

موتور دمپر یک دستگاه کنترل الکترومکانیکی است که روی دمپرها قرار داده می شود و موجب باز و بسته شدن دمپر شده و از خروج گرما از دودکش در هنگام استراحت مشعل ممانعت می کند. تنظیم جریان هوای منزل و کنترل دمای محیط به سادگی توسط دمپر موتوری صورت می گیرد.

 

 

کاربرد موتور دمپر  در مشعل های صنعتی

موتور دمپر هوای مشعل وظیفه تنظیم مقدار هوای ورودی به مشعل را دارد که این عمل بوسیله موتور دمپر قابل تنظیم می باشد. این عمل در مشعل ها ، قبل از تشکیل شعله وظیفه پاکسازی گرد و غبار درون محفظه احتراق را دارد. پس از پاکسازی اولیه با تنظیم مجدد میزان باز بودن دمپر هوا توسط موتوردمپر و ترکیب میزان مناسب هوا و سوخت (گاز و گازوئیل) باعث تشکیل شعله و احتراق می شود.

لازم بذکر می باشد که در مشعل های با ظرفیت پایین تک مرحله ای که دارای یک شیربرقی گاز و یا شیربرقی گازوئیل می باشد. تنظیم میزان هوای ورودی مشعل توسط جک دمپر و بصورت دستی تنظیم می گردد و از موتور دمپر یا سرو موتور در آن استفاده نمی شود.

 

 

 

همانطور که در بالا گفته شد وجود دمپر در تاسیسات مختلف بسیار مهم و ضروری است و در صورتی عدم وجود آن ممکن است بسیار خطر آفرین باشد. نصب موتور دمپر روی دمپرها موجب کارکرد اتوماتیک دمپرها و در نتیچه نسبت به دمپرهای معمولی دستی عملکردشان بهتر خواهد بود.


محصولات پیشنهادی: