آیا میتوان از گازگرفتگی با گاز کربن مونوکسید پیشگیری نمود؟

چگونه می توان خطر گاز گرفتگی و مرگ و میر ناشی از آن را کاهش داد؟ 

 

در این بخش از مقالات مهام مارکت درباره سنسور هشدار دهنده نشت گاز میخوانیم. یکی از شایع ترین علل مرگ و میرهای تصادفی، خطر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می باشد. به همین دلیل خیلی از افراد با نگرانی می پرسند که آیا راه حلی برای کاهش و یا از بین بردن خطر خانمان سوز گاز گرفتگی وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت بله. با توجه به پیشرفت علم و اختراعات بشر هیچ مشکلی نیست که راه حلی نداشته باشد. ما برای رفع این مشکل سنسورهای هشدار دهنده نشت گاز مونوکسید کربن را که توسط شرکت مهام صنعت ارائه شده است را معرفی کنیم.

 

 

 

گاز سمی کربن مونوکسید چیست؟

 

گاز کربن مونوکسید در صورت احتراق ناقص سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز، گازوئیل، ذغال، بنزین، پروپان و… تولید می شود. این گاز کاملا بدون بو، بدون رنگ و بدون مزه بوده و بدون نصب دستگاه های آشکار ساز نشت گاز مونوکسید کربن، امکان تشخیص آن در فضا وجود ندارد. مثلا اگر گازهای حاصل از سوخت گاز خانگی به درستی تخلیه نشوند و یا اگر ماشین در فضای بسته مانند پارکینگهای سر پوشیده کار کند این گاز سمی وارد فضا شده و احتمال گازگرفتگی وجود دارد.

 

 

در اثر تنفس گاز مونوکسید کربن در بدن چه اتفاقی می افتد؟

 

اگر فردی گاز مونوکسید کربن را استنشاق کند این گاز ابتدا وارد ریه فرد شده سپس به وسیله گلبول های قرمز به هموگلوبین خون می پسبد و کم کم جایگزین اکسیژن خون فرد می شود و در نتیجه اکسیژن رسانی به بدن دچار مشکل شده و بدن دچار کمبود اکسیژن می شود و در نتیجه ممکن است ریه و مغز فرد آسیب ببیند.

علائم اولیه مسمومیت شامل سردرد، سرگیجه، بیحالی، خواب آلودگی و علائمی شبیه سرماخوردگی می باشد و ممکن است فرد متوجه نشت گاز شود.

 

 

مکانیزم عملکرد سنسور آشکار ساز نشت گاز مونوکسید کربن چگونه است؟

 

در ابتدا دستگاه هشدار دهنده نشت گاز مونوکسید کربن باید در مکانهای مناسبی نصب شود و در صورتی غلظت گاز مونوکسید کربن از غلظتی که برای دستگاه تعریف شده است بالاتر برود، دستگاه اقدام به فعال کردن هشدار صوتی و نمایشگرهای خود می کند و اطافیان را از خطر نشت گاز مطلع می نماید. در صورتی که از چند سنسور نشت گاز استفاده شود لازم است که این سنسور ها به هم متصل باشند تا در صورت به صدا درآمدن یکی از آنها مابقی نیز فعال شوند.

 

 

سنسور هشدار دهنده نشت گاز را در کجا نصب کنیم؟

 

برای منازل مسکونی بهتر است همه اتاق های خواب و پذیرایی دارای سنسور هشدار دهنده نشت گاز مجزا باشند اما در صورتی که امکان نصب این همه را ندارید بهتر است در اتاق استراحت یا خواب و یا در اتاقی که بیشترین وقت از شبانه روز در آن سپری می شود، نصب گردد. به علت اینکه گاز منوکسید کربن از هوا سبک تر می باشد بهترین مکان نصب در فاصله حدود ۴۰ سانتی متری از سقف و همچنبن به فاصله حدود یک متری از وسیله گاز سوز می باشد. در صورتیکه وسیله گازسوز صنعتی و بزرگ باشد، باید فاصله مناسب بیشتری از وسیله گازسوز رعایت گردد. 

 

برای مشاهده و خرید انواع سنسور هشدار دهنده نشت گاز کلیک نمایید…

 


 مطالب مشابه: