انواع دتکتور حرارتی و دودی

در این بخش از مقالات ایمنی و آتش نشانی در مهام مارکت درباره انواع دتکتور حرارتی و دتکتور دودی توضیح خواهیم داد.

دتکتور حرارتی

  • دتکتور حرارتی در فضاهایی که حریق شعله زا وجود دارد استفاده می شود ضمنا در فضاهایی که
    امکان آلارم کاذب برای دتکتور دودی وجود دارد از دتکتور حرارتی استفاده می کنیم.
    دو نوع از آشکارسازهای حرارتی عبارتند از:
  • نوع نقطه ای – ثابت – نرخ افزایش
  • خطی تشخیص LHD
  • حساسیت دتکتور حرارتی باید حداقل ۱۱ درجه سانتیگراد از حرارت محیط بیشتر باشد.

 

دتکتور حرارتی

دتکتور حرارتی کابلی

موارد استفاده:

  • سینی کابل ها
  • تونل های زیر زمینی
  • پارکینگ خوردرو
  • زندان ها
  • فضاهای تاسیساتی متورخانه
  • مخازن سوخت

دتکتور دودی فتوالکتریک

برای فضاهای که حریق دودزا خواهیم داشت و تمامی فضاهای مسکونی و اداری از دتکتور دودی استفاده می شود. (اتاق خواب ها ، راهرو ها و غیره)

یک منبع آلفا ( آمریسیوم ۲۴۱ ) باعث یونیزه شدن مولکول های هوا به مولکول های با بار مثبت و منفی می شود. این مولکول ها در محفظه داخلی دتکتور حرکت کرده و باعث بوجود آمدن جریان الکتریکی می شود. دود وارد
شده داخل محفظه دتکتور باعث کاهش حرکت مولکول ها شده در نتیجه باعث افت جریان الکتریکی می شود و دتکتور آلارم می دهد.

آشکارسازهای ترکیبی

دتکتور ترکیبی (دود و حرارت) تمام ویژگی های سنسور های دود و حرارت را دارا می باشد ، این دتکتور با قابلیت های منحصر به فردی که دارا می باشد.
حریق را بصورت هوشمند و خیلی سریع تشخیص داده و فرمان را در حداقل زمان ممکن به کنترل پنل مرکزی مخابره می کند علاوه بر سرعت کشف حریق میزان آلارم کاذب در دتکتور های ترکیبی کمتر از دتکتور های دیگر نقطه ای (تک سنسور) می باشد.

آشکارسازهای خطی بیم

آشکار ساز های بیم از یک فرستنده و یک گیرنده تشکیل می شوند . این آشکار ساز سیگنال مادون قرمز را از
فرستنده جهت تشخیص حضور دود در فضا منتشر کرده و در صورت عدم حضور دود توسط رفلکتور منعکس می شود و سیگنال برگشتی توسط گیرنده ای که داخل همان باکس فرستنده قرار دارد، دریافت می گردد.

در صورت حضور دود در مسیر رفت و بازگشت شکست نور اتفاق افتاده وگیرنده سیگنال را دریافت نکرده و تجهیز حضور دود را تشخیص می دهد.
آشکارسازهای دودی خطی و یا همان بیم دتکتورها در مواردی که بخواهیم فضای بزرگ و وسیعی مانند انبار، سالن یک کارخانه و یا سوله و … را تحت پوشش سیستم اعلام حریق قرار دهیم و نصب دتکتورهای معمولی مشکل و یا غیر اقتصادی باشند از این نوع دتکتورها استفاده می شود.

دتکتور مکنده

سیستم دتکتور مکنده دودی با استفاده از فن داخلی خود هوای محیط مورد حفاظت خود را از طریق لوله ها و سوراخ های روی لوله ها مکش کرده و سپس هوای نمونه برداری شده وارد دتکتور با حساسیت فوق العاده بالامی شود. فضاهایی مانند دیتا سنتر ها ، آتریوم ها ، بایگانی ها ، انبار ها و غیره.

آشکارسازهای شعله ای

آشکارسازهای شعله (Detector Flame) جهت آشکارسازی حریق هایی که از همان ابتدای ایجاد آتش دارای شعله می باشند همانند آتش ناشی از مواد قابل اشتعالی چون سوخت ها و مواد هیدروکربنی ، هیدروژن و حتی چوب و کاغذ مورد استفاده قرار می گیرند. صنایع هوایی و فضایی ، پالایشگاه ها ، انبارها و مخازن سوخت ، صنایع شیمیایی ، انبارهای روغن ، اتاق توربین ها ، موتورخانه های حرارتی ، موتور خانه کشتی ها ، انبارهای چوب و کاغذ از جمله جاهایی هستند که این دتکتورها در آنها مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع دتکتورهای شعله ای

انواع دتکتورهای شعله: دتکتورهای شعله بر حسب اینکه به کدام محدوده از طیف تشعشعات آتش حساس هستند طبقه بندی می شوند. بعضی از آنها همزمان دو یا سه ناحیه را آشکار سازی می کنند. بر این اساس انواع زیر
از دتکتورهای شعله وجود دارد:
دتکتور شعله مادون قرمز:(Detector Type IR )این دتکتور به طیف مادون قرمز حساس بوده و برای آشکار سازی آتش انواع سوخت های هیدروکربنی مناسب می باشد. نسبت به نور خورشید غیر حساس می باشد اما تشعشعات مادون قرمز متغییرباعث آلارم کاذب درآن می شود.
دتکتور شعله ماورا بنفش :(Detector Type UV)  این دتکتور به طیف ماوراء بنفش حساس بوده و برای
آشکارسازی آتش سوختهای هیدروکربنی ، ئیدروژن مناسب می باشد. نسبت به نور خورشید و تشعشعات اجسام داغ غیر حساس می باشد. تشعشات ناشی از قوس الکتریکی و المپ های هالوژن موجب آلارم کاذب خواهد شد.
دتکتور شعله دوگانه : (Detector Flame IR-UV) این دتکتور به هردو طیف ماوراء بنفش ومادون قرمز حساس می باشد و برای آشکار سازی آتش سوختهای هیدروکربنی ، هیدروژن و فلزات آتش زا مناسب می باشد. نسبت به نور خورشید غیر حساس است.
دتکتور شعله سه گانه مادون قرمز : (IR Triple ) این دتکتور نسبت به تشعشع سه ناحیه متفاوت از طیف مادون قرمز حساس می باشد و برای آشکارسازی آتش سوخت های هیدروکربنی مناسب است. نسبت به نور خورشید غیر حساس است و درصد آالرم کاذب در آن بسیار پایین است.

دتکتورهای کانالی (داکت دتکتور)

این نوع دتکتور روی کانال هوا نصب شده و دارای یک لوله نمونه برداری می باشد که هوای درون کانال را به داخل محفظه این نوع دتکتور می کشد. زمانی که میزان دود نمونه برداری شده موجود در درون کانال هوا از حد خاصی بالاتر رود، این دتکتور سیگنال آلارمی را برای کنترل پنل مرکزی اعلام حریق ارسال می کند. هدف از نصب این دتکتور جلوگیری از انتشار دود از یک زون به زون دیگر می باشد.

دتکتور دودی

شرکت مهندسی مهام صنعت اندیشه تجهیز کننده انواع دتکتور دودی و دتکتور حرارتی

برای خرید دتکتور کلیک کنید.


مطالب مشابه: