انواع درب ضد حریق

درباره انواع درب ضد حریق بیشتر بدانیم:

 

در این بخش از مقالات مهام ماکت با انواع درب ضد حریق آشنا خواهیم شد. دربهای ضد حریق دارای انواع مختلفی می باشند که با توجه به متریال به کار برده شده در ساخت آنها و با توجه به میزان مقاومتی که در برابر آتش دارند به چند دسته شامل درب های ضد حریق چوبی، فلزی، شیشه ای و… تقسیم می شوند. انتخاب نوع درب ضد آتش براساس مکان نصب آن و انتظار خود از میزان مقاومت درب در مقابل آتش صورت می گیرد. در ادامه به تفصیل درباره انواع درب های ضد حریق توضیح خواهیم داد:

 

 

انواع درب ضد حریق

 

 

۱- درب ضد حریق چوبی

 

این نوع از دربهای ضد حریق دارای چهار چوب چوبی می باشند و یک قسمت متحرک در پایین این درها تعبیه شده است که در هنگام بسته شدن این قسمت به طرف پایین حرکت می کند و از ورود دود به داخل ساختمان جلوگیری می کند. مطابق با استاندارد آتش نشانی درب های ضد حریق چوبی باید دارای ضخامت 1.5 سانتی متر بوده و مطابق با استاندارد های ساختمان این نوع درب ها که اصطلاحا به آنها دود بند نیز گفته می شود باید در ساختمان های بالای 23 متر نصب شوند. براساس استانداردها چوب این درب ها باید خشک و هیچ گونه کنده کاری و برجستگی نداشته باشد. 

این نوع دربهای ضد آتش به علت نصب آسان و راحت نسبت به درب های ضد حریق فلزی از طرفداران بیشتری برخوردار هستند. این نوع دربها را می توان بر روی چهار چوب فلزی و یا چوبی نصب نمود که نوع آن براساس استانداردهای مربوط به در مشخص می شود.

به علت مقاومت پایین این درب ها در مقایسه با دربهای ضد حریق دیگر بهتر دیوارهای اطراف آن از نوع ضد حریق باشند.

از محاسن این درها زیبایی است که به محیط می دهند و جنس آنها از چوب درختانی مثل راش، افرا و توس که دارای رنگ روشن می باشند و یا درختانی مثل گردو و ماهون با رنگ تیره می باشند.

 

درب ضد حریق چوبی

 

 

۲- درب ضد حریق فلزی:

 

این نوع درب ضد حریق باید مطابق با استانداردهای آتش نشانی و نظام مهندسی در ساختمان هایی که دارای ارتفاع کمتر از 23 متر می باشند استفاده شود و برای ساختمان های با ارتفاع بیشتر از 23 متر باید مطابق استانداردهای UL نصب شوند.چهار چوب درب های فلزی از جنس فلزی بوده و جنس روکش های استفاده شده برای چهار چوب و درب ضد حریق فلزی از ورق های گالولنیزه فولادی می باشد. دستگیره این درها از نوع بازشو از پشت و دارای آرام بند می باشند. ماده ضد حریق بسیار مهمی که تا دمای 850 درجه در مقابل حرارت و دما مقاومت دارد درون درب های ضد حریق فلزی به کار برده شده است.

یراق آلات این نوع از دربهای ضد حریق باید دارای مقاومت بالایی در برابر حریق باشد، همچنین درزگیر به کار برده شده در این درب ها باید مطابق با استاندارهای لازم باشد زیرا نقش به سزایی در جلوگیری از انتشار گازهای سمی و دود ناشی از آتش سوزی دارد. ضخامت این دربها 5.5 سانتی متر بوده لذا امکان نصب آن بر چهار چوب های چوبی وجود ندارد.

 جنس این دربها می تواند از آلمینیوم و یا استیل باشد که جنس استیل آن از نوع آلمینیومی مقاوم تر بوده و در برابر حریق از ماندگاری و مقاومت بالاتر برخوردار است. برخی از دربهای ضد حریق فلزی تا 4ساعت هم در برابر نفوذ حریق مقاومت دارند.

 

درب ضد حریق فلزی

 

 

۳- درب ضد حریق شیشه ای

 

در ابتدا به نظر می رسد شیشه از مقاومت چندانی در برابر آتش برخوردار نمی باشد اما باید گفت که ساخت درب ضد حریق شیشه ای با توجه به پیشرغت تکنولوژی امکان پذیر می باشد. لذا باید شیشه به کار برده شده در ساخت این درها در برابر آتش مقاوم بوده و ا تست های لازم را داده باشد. لازم به دکر است که این نوع از درها حتی در مقابله با آتش و حرارت شفافیت خود را از دست نمی دهند و نور را از خود عبور می دهند.

این نوع دربهای ضد حریق در نمونه های لولایی و کشویی و… ساخته می شوند که با توجه به محل مورد استفاده، متراژ کار، اندازه دهانه در و فضای باز و بسته شدن در انتخاب می شوند. درب ضد حریق شیشه ای همچنین در دو نوع تک درب و دو درب ساخته می شوند.

دربهای ضد آتش شیشه ای قابلیت تحمل تا دمای 870 درجه سانتی گراد و به مدت 120 دقیقه را دارند. علاوه بر این عایق دود و حرارت نیز می باشند.

 

درب ضد حریق شیشه ای

 

 

۴- درب ضد حریق شیشه خور

 

این نوع درب ضد حریق شیشه دار یا همان درب ضد حریق شیشه خور اغلب قابلیت استفاده برای اتاق های سرور و کارخانجات و یا مراکز تولید و حساس را دارد. برای بازرسی این مکان ها نیاز بیشتری به درب ضد حریق شیشه خور احساس می شود. همچنین درب های ضد حریق که در بیمارستان ها به کار میرود 90 در صد دارای شیشه ضد آتش می باشند.

برای ساخت درب ضد حریق شیشه دار برش مخصوصی به ورق داده می شود و نوار نسوز کنار شیشه نیز با دقت بالایی نصب می شود به دلیل اینکه یکی از مهمترین عوامل خطر در هنگام آتش سوزی دود می باشد لذا این نوار باید از نفوذ دود نیز جلوگیری کند.

 

 

برای مشاهده و خرید انواع درب ضد حریق کلیک نمایید…


مطالب مشابه: