انواع کپسول آتش نشانی

همان طور که در این بخش از مقالات ایمنی و آتش نشانی  در مهام مارکت می خوانید درباره انواع کپسول آتش نشانی توضیح خواهیم داد.

 

کپسول آتش نشانی آب و گاز

 

کپسولی است که ماده خاموش کننده آن پایه آبی دارد. ظرفیت این کپسول آتش نشانی آب تحت فشار معمولا تا ۹ لیتر می باشد و وزن کلی خاموش کننده با کلیه متعلقات آن از ۱۴ کیلوگرم تجاوز نمی کند. کپسول های آب و گاز تحت فشار داءم، معمولا به کمک گاز ازت یا هوای فشرده با فشار ۱۶۰ پوند بر اینچ مربع تحت فشار قرار می گیرند.

 

کپسول آتش نشانی حاوی کف

 

خاموش کننده ای است که ماده خاموش کننده آن کفی مکانیکی بوده که به کمک گاز CO2 و ازت تحت فشار ۱۵۰ پوند بر اینچ مربع قرار می گیرد. در یک نوع از کپسول ها ۷۵ درصد ظرفیت آبی سیلندر حاوی محلول کف بوده و مابقی ظرفیت آن حاوی گاز عامل فشار می باشد. کپسول آتش نشانی حاوی کف معمولا در ظرفیت های ۶ تا ۹ لیتری به صورت دستی و در ظرفیت های حداکثر ۹۰ لیتری به صورت چرخدار تولید می گردند.

 

کپسول آتش نشانی پود و گاز بالن دار

 

خاموش کننده ای است که ماده خاموش کننده آن پودر شیمیایی بوده که به کمک کارتریج عامل فشار گاز داخل سیلندر و یا خارج از آن تحت فشار قرار می گیرند. کارتریج ها معمولا حاوی گاز CO2 و یا گاز ازت می باشند.

 

کپسول آتش نشانی پودر و گاز تحت فشار دائم

 

خاموش کننده ای است که ماده خاموش کننده آن پودر شیمیایی و عامل فشار آن هوای خشک و یا نیتروژن می باشد که هر دو درون یک سیلندر نگهداری می شوند و شامل یک نشانگر فشار هوا و یا گاز ازت است.

 

کپسول آتشنشانی پودر تر(مرطوب) 

 

خاموش کننده هایی هستند که برای اطفای حریق گروه F طراحی و عرضه شده است. این تجهیزات برای اطفای برخی از انواع حریق ابداع گردیده که به پودر تر معروف شده است. پودر تر در واقع ترکیب پودر کربنات پتاسیم یا استات پتاسیم در آب است که می تواند خاموش کنندگی آب را برای حریق مواد روغنی ( آشپزخانه ای) اصلاح نماید بدون اینکه معایب استفاده از پودر خشک را داشته باشد.

 

کپسول آتش نشانی حاوی ترکیبات هالوژنه

 

خاموش کننده ای است که ماده خاموش کننده آن به صورت مایع از ترکیبات هالوژنه بوده و به کمک گاز ازت تحت فشار قرار می گیرند.

 

کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن

 

خاموش کننده ای  است که حاوی گاز دی اکسید کربن (CO2) به صورت مایع بوده و تا ۸۰۸/۵ پوند بر اینچ مربع (۵۵ بار یا ۵۵۷۳ KPa) تحت فشار دائم قرار می گیرد. کپسول آتشنشانی دی اکسید کربن معمولا در ظرفیت های ۱ تا ۹ کیلوگرم گاز CO2 تولید می شوند.

 

کپسول آتش نشانی متحرک

 

شامل خاموش کننده های چرخدار تا ۹۰ کیلوگرم گنجایش ماده خاموش کننده می باشد که اغلب توسط یک نفر قابل جابجایی و مورد استفاده برای خاموش نمودن حریق های محدود می باشد.

 

کپسول آتش نشانی

 

کپسول آتش نشانی نیمه متحرک

 

شامل یک نقطه برداشت ثابت از ماده خاموش کنند و تجهیزات متحرک پاشنده برای اطفاء حریق در یک محدوده معین می باشد. ماننده جعبه اطفاء حریق موسوم به جعبه F برای برداشت توسط مانیتور ثابت که دارای شعاع و زوایای عملیاتی اطفاء می باشد نیز در این دسته قرار می گیرد.

 

کپسول آتشنشانی غیر قابل شارژ

 

نوعی خاموش کننده است که به هیچ عنوان قابل شارژ نمی باشد. بر روی این نوع خاموش کننده حتما باید علامت غیر قابل شارژ یا  عبارتی مشابه آن درج شود. این نوع می تواند حاوی انواع خاموش کننده باشد و فقط برای یک بار استفاده ساخته شده است.

 

کپسول آتشنشانی قابل شارژ

 

خاموش کننده ای است که نیاز به تست، شارژ، سرویس و نگهداری دارد و پس از هر بار استفاده باید مجددا شارژ گردد.

 

شرکت مهام صنعت اندیشه تامین کننده انواع کپسول آتش نشانی

برای خرید کپسول آتش نشانی کلیک کنید.


مطالب مشابه: