انواع کپسول های آتش نشانی

همان طور که در این بخش از مقالات ایمنی و آتش نشانی  در مهام مارکت می خوانید درباره انواع کپسول های آتش نشانی توضیح خواهیم داد.

 

کپسول های آتش نشانی آبی

 

این گونه کپسول های آتش نشانی دو نوع اند:

کپسول های آتش نشانی آب تحت فشار این گروه از خاموش کننده های دستی معمولا دارای ظرفیت ۹ لیتری یا بیشتر آب خالص می باشند و برای استفاده در آتش سوزی های گروه A مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از مشکلاتی که این نوع خاموش کننده ها دارند آن است که در مناطقی که درجه هوای آن کمتر از ۴ درجه سانتی گراد (۴۰ درجه فارنهایت) می باشد به دلیل یخ زدن آب غیر قابل استفاده میباشد.

کارخانه های سازنده جهت رفع این مشکل در مناطق مذکور به جای آب از محلول ضد یخ مخصوص استفاده می کنند که حتی در برودت درجه سانتی گراد قابل استفاده می باشند.
قدرت پرتاب این نوع کپسول های آتش نشانی طبق استاندارد کشور انگلیس ۷ متر بوده ولی در استاندارد مربوط به کشور آمریکا قدرت پرتاب آن ۱۰ تا ۱۲ متر ( ۳۵ تا ۴۰ فوت)تعیین گردیده است. از این نوع خاموش کننده می توان بصورت متناوب استفاده نمود . مدت زمان تخلیه آن بصورت مداوم طبق استاندارد کشور انگلیس ۱۰ثانیه و طبق استاندارد کشور آمریکا ۵۵ ثانیه می باشد . حجم سیلندر محلول و آن خالی می باشد . فشار مورد نیاز برای تخلیه از هوای فشرده شده در درون خاموش کننده تأمین می گردد.

این نوع خاموش کننده در زمان شارژ کامل دارای ۱۰ بار یا PSI051 فشار می باشد( چون بدنه این نوع سیلندر تحت فشار مداوم قرار دارد باید مقاومتی برابر با ۴۰ اتمسفر ( PSI600) را دارا باشد . معمولا بر روی درپوش خروجی این نوع خاموش کننده ها فشار سنجی قرار دارد که یکی از علائم شناسایی وضعیت درون سیلندر می باشد.

فشارسنج مذکور معمولا به دو منظور به کار برده می شود:

  1. فشار درون سیلندر را مشخص می نماید.
  2. از آنجائی که سیلندر فاقد شیر ایمنی است در صورتی که فشار درون سیلندر خاموش کننده به هر دلیلی افزایش یابد و از حدمعمول بیشتر گردد فشارسنج از هم پاشیده و فشار سیلندر تخلیه می گردد.

معمولا شیر خروجی این نوع خاموش کننده ها به صورت اهرمی است و جهت جلوگیری از تخلیه آن
یک پین که سر آن بصورت گرد است در زیر اهرم قرار می دهند که اصطلاحاٌ به آن ضامن گفته می
شود.

جهت استفاده از این کپسول های آتش نشانی می بایست ابتدا ضامن را بیرون کشیده ، سپس با قرار گرفتن در موقعیت مناسب نسبت به حریق ، با یک دست خاموش کننده را گرفته و با دست دیگر نازل را و سپس با فشار بر اهرم مربوطه محتویات خاموش کننده بر روی آتش ریخته شود.

 

در ادامه با مشاهده این فیلم با انواع کپسول های آتش نشانی بیشتر آشنا خواهید شد…

شرکت مهام صنعت اندیشه تامین کننده انواع کپسول آتش نشانی

برای خرید کپسول آتش نشانی کلیک کنید.


مطالب مشابه: