با رعایت این نکات خطر گازگرفتگی را به صفر برسانید!!

راهکارهای ضروری و مهم برای کاهش خطر گاز گرفتگی در فصول سرد سال

 

هرساله  با شروع فصل سرما و قرار دادن بخاری و یا سایر وسایل گرمایشی گاز سوز در منزل برای همگان استرس و اضطراب ناشی از خطرات گاز گرفتگی با گاز مونواکسید کربن نیز آغاز می شود و هربار با شنیدن خبر مرگ خاموش در اثر گازگرفتگی این نگرانی برای همگان دو چندان می شوند. در این مقاله از مقالات مهام مارکت میخواهیم شما را بار راهکارهایی آشنا کنیم که تاحدود زیادی می توان با این بلای خانمان سوز مقابله کرد و با معرفی امکاناتی مانند سنسور هشدار دهنده نشت گاز مونواکسید کربن که با پرداخت هزینه ای مقرون به صرفه می توان آن را تهیه نمود، خطر این اتفاق ناگوار را به صفر برسانید. 

 

 

 

گاز مونواکسید کربن چیست و چگونه باعث گازگرفتگی می شود؟

مونواکسید کربن گازی بی رنگ، بی بو، بی مزه و غیر محرک می باشد که در اثر سوختن ناقص سوخت های فسیلی مانند گاز، بنزین، نفت، ذغال و… ایجاد می شود. هنگامی که این گاز وارد بدن می شود به علت اینکه میل بسیار زیادی به ترکیب با هموگلوبین خون دارد در نتیجه به تدریج با هموگلوبین خون ترکیب شده و میزان هموگلوبین کاهش می یابد در نتیجه اکسیژن رسانی به اندام های بدن بخصوص مغز به راحتی انجام نخواهد شد و پس کاهش تدریجی میزان اکسیژن بدن فرد دچار مسمومیت شده و سیستم عصبی او دچار اختلال خواهد شد و در نهایت با ادامه همین روند فرد جان خود را از دست خواهد داد.

 

گاز گرفتگی با گاز کربن مونواکسید چه علائمی دارد؟

گازگرفتگی در ابتدا علائمی شبیه به سرماخودگی یا آنفولانزا دارد اما رفته رفته علائم آن شدت می یابد. تعدادی از این علائم شامل موارد زیر می باشد:

۱- سردرد: یکی از شایع ترین و ابتدایی ترین علائمی که در اثر گاز گرفتگی رخ می دهد سردرد مداوم می باشد پس اگر با حضور در یک محل مانند خانه یا محل کار و خودرو دچار سردرد شدید بهتر از این علامتر ا جدی بگیرید. این سردرد پس از ترک محل نشت گاز بهتر خاهد شد.

 

۲- ضعف عضلانی و سرگیجه: به علت کمبود اکسیژن در بدن ضعف عضلانی در فرد رخ می دهد همچنین سرگیجه از علائم دیگر گازگرفتگی می باشد و در صورت استنشاق بیش از حد این گاز منجربه از هوش رفتن فرد نیز می شود.

 

۳- حالت تهوع و استفراغ: حالت تهوع، استفراغ و خستگی از علائمی هستند که شبیه به سرماخوردگی و آنفولانزا می باشد تفاوت این علائم در گاز گرفتگی عدم وجود تب در فرد می باشد.

 

۴- تنگی نفس: با افزایش مونواکسید کربن در بدن یکی از علائم شایع تنگی نفس می باشد و ممکن است فرد در سینه خود احساس سنگینی و درد کند این علامت یکی از نشانه های شایع گاز گرفتگی می باشد.

 

۵- خواب آلودگی و گیجی:  در اثر تجمع مونواکسید کربن در خون ممکن است فرد دچار اختلال حواس، سردرگمی، توهم و.. شود.  خواب آلودگی عامل خطرناک دیگری است که معمولا به آن توجه نشده و فرد با به خواب فرورفتن تازمان مسمومیت کامل به کام مرگ کشانده می شود.

 

۶- تاری دید: از عوامل کمتر شایع دیگر تاری دید می باشد که به علت کمبود اکیژن در بدن و تجمع موتواکسید کربن در خون می باشد.

 

۷- تشنج: اگر مسمومیت با گاز مونواکسید کربن شدید باشد و فرد در شرایط نزدیک به مرگ باشد به علت اسپاسم عضلانی و درگیری شدید مغز ممکن است تشنج رخ دهد.

 

 

 

چگونه از نشت گاز مونواکسید کربن و گاز گرفتگی پیشگیری کنیم؟

 ۱- استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد

۲- توجه به مسیر دودکش و اطمینان حاصل نمودن از انسداد آن قبل از نصب و راه اندازی وسایل گاز سوز مانند بخاری

۳- انجام تست گرم بودن لوله دودکش بخاری (سرد بودن لوله بخاری نشانه عدم تخلیه محصولات احتراق و گازهای سمی و در نتیجه بالا بودن خطر گازگرفتگی می باشد) 

۴- برای جلوگیری از خاموش شدن بخاری و انتشار گاز CO کلاهک مخصوص به شکل H برای دودکش بخاری در پشت بام قرار داده  همچنین انتهای دودکش از سطح و دیوار جانبی بام حداقل یک متر فاصله داشته باشد.

۵- توجه به رنگ شعله بخاری و سایر وسایل گاز سوز (رنگ شعله وسایل گاز سوز می بایست آبی باشد و قرمز، نارنجی و یا زرد بودن آن نشانه احتراق ناقص و کمبود اکسیژن در محیط می باشد)

۶- عدم مسدود نمودن همه روزنه های منزل در صورت استفاده از بخاری یا شومینه (در صورت استفاده از سیستم حرات مرکزی مانند شوفاژ درزبندی و مسدود کردن همه منافذ بلامانع است)

۷- عدم نصب آبگرمکن داخل محیط حمام

۸- عدم استفاده از وسایل گرمایشی مانند اجاق گاز برای گرمایش منزل

۹- عدم قرار دادن لوله خروجی بخاری در سطل آب

۱۰- عدم به کار گیری وسایل گرمایشی گازی بدون دودکش و چراغ و بخاری نفتی برای منزل

۱۱- عدم استفاده از دودکش مشترک برای وسایل گازسوز

۱۲- نصب سنسور هشدار دهنده نشت گاز مونواکسید کربن در منزل یا محل کار و…

 

 

سنسور هشدار دهنده نشت گاز مونواکسید کربن چیست؟

سنسور هشدار دهنده نشت گاز مونواکسید کربن دستگاهی که در قسمت هایی از منزل براساس استانداردهای خاصی نصب می شود و در صورت نشت گاز CO این سنسور فعال شده و با دادن هشدار،  اطرفیان و ساکنین را از وجود گاز خطرناک و سمی مونواکسید کربن در هوا آگاه می سازد.

 

سنسور مونوکسید کربن

 

 
 

چرا باید از سنسور هشدار دهنده نشت گاز مونواکسید کربن استفاده کرد؟

 با توجه به افزایش آمار مرگ و میر بوسیله گاز کشنده مونواکسید کربن در فصول پاییز و زمستان باید گفت علاوه بر رعایت نکات ایمنی ذکر شده نصب سنسور هشدار دهنده نشت گاز مونواکسید کربن نیز امری واجب و ضروری است. زیرا ممکن است با رعایت همه نکات ایمنی باز هم براساس اتفاق و یا ناخواسته شرایطی ایجاد شود که نشت گاز CO رخ دهد در این صورت اگر منزل و یا محیط کار شما به سنسور هشدار دهنده نشت گاز مونواکسید کربن مجهز باشد با وجود کمترین غلظت خطرناک از این گاز در محیط به سرعت شروع به هشدار نموده و با ایجاد بوق های متوالی اطرافیان را از وجود این گاز سمی و کشنده آگاه نموده و مانع مرگ و میر افراد خواهد شد.

 


محصولات پیشنهادی: