درباره بوبین شیر برقی بیشتر بدانیم…

در این بخش از مقالات مهام مارکت به معرفی بوبین شیر برقی، انواع و کاربردهای آن می پردازیم.

شیربرقی دارای انواع گوناگون با کاربردهای متنوعی می باشند. هر نوع از شیر برقی ها از دو بخش اصلی شامل بدنه و بوبین شیر برقی یا سلونوئید تشکیل می شوند. بوبین شیر برقی در واقع یک آهنربای مغناطیسی می باشد که وظیفه تنظیم و عملکرد شیرهای برقی را برعهده دارد.

 

 

شیر برقی چیست؟بوبین چه کاربردی در شیر برقی دارد؟

 

سولنوئید ولو یا شیر برقی به دستگاهی گفته می شود که با استفاده از نیزوی برق و جریان مغناطیسی کار می کند و به وسیله آن می توان نحوه عبور سیالات را تنظیم و کنترل نمود.در واقع شیر برقی متشکل از یک هسته و سیم پیچ به دور آن می باشد که با عبور جریان برق از سیم پیچ یک میدان مغناطیسی ایجاد شده که سبب حرکت خطی هسته شده و در نتیجه انرژی الکتریکی را به انرژی خطی تبدیل می نماید.

 

 

اجزای تشکیل دهنده شیر برقی

 

۱- سلونوئید یا بوبین شیر برقی

 

مهمترین بخش شیر برقی، سولنوئید می باشد که بخش الکتریکی شیر برقی می باشد و با دریافت انرژی الکتریکی و مغناطیسی نمودن هسته سیم پیچ، کنترل و تنظیم عبور سیالات را بر عهده دارد.

 

 2- عملگر شیر برقی

 

این بخش از شیر برقی در شرایطی که افراد به علت بزرگ بودن شیر برقی نتوانند آن را باز و بسته نمایند استفاده می شود و دارای سه نوع الکتریکی، نیوماتیکی و هیدرولیکی می باشند.

در واقع از محاسن بهره وری از این عملگرها می توان به خاصیت ضد اشتعال و انفجار بودن آنها اشاره نمود که موجب می شود بتوان از این شیرها در محیط های پر خطر استفاده نمود.

 

 

عملکرد بوبین شیر برقی چگونه است؟

 

مهمترین خاصیت بوبین ها تبدیل انرژی الکترومغناطیسی به انرژی مکانیکی می باشد. همانطور که می دانید بوبین ها از یک سیم پیچ و هسته مرکزی درون آن تشکیل شده اند که با دریافت انرژی الکتریکی توسط سیم پیچ، تبدیل به آهنربای مغناطیسی می شود. در واقع پس از ایجاد میدان مغناطیسی تیغه مرکزی به سمت بالا حرکت کرده و در نتیجه مسیر سیالات قطع و وصل می شود.

 

 

اجزای بوبین شیر برقی

 

بوبین شیر برقی از بدنه یا قاب، سیم پیچ، فنر و سنبه فولادی تشکیل شده است.

 

سیم پیچ بوبین شیر برقی

 

سیم پیچ بوبین از جنس فلز رسانای مس می باشد و هرچه تعداد دورهای سیم پیچ بوبین بیشتر باشد به علت اینکه خاصیت الکترو مغناطیسی قوی تری ایجاد می شود، در نتیجه قدرت شیر برقی بیشتر خواهد بود.

 

بدنه بوبین شیر برقی:

 

بدنه یا قاب بوبین شیر برقی از جنس فولاد می باشد که برای محافظت بوبین در برابر عوامل خارجی مانند گرد و غبار، رطوبت و آب به کار می رود. 

در هنگام ایجاد جریان الکتریکی در سیم پیچ، بدنه دارای خاصیت مغناطیسی شده و موجب جذب شدن سمبه و در نتیجه گردش آن در شیر برقی می شود.

 

سمبه بوبین

 

عاملی که با حرکت خود موجب قطع و وصل شدن جریان سیال در شیر برقی می شود،‌سمبه می باشد. در واقع هنگامی که جریان الکتریکی قطع می باشد سمبه در جای خود قرار دارد و مانع از عبور سیالات می شود. هنگام اتصال جریان الکتریکی به سیم پیچ ، بدنه بوبین نیز خاصیت آهنربایی پیدا کرده و سمبه را به طرف خود می کشد در نتیجه مسیر حرکت سیالات باز می شود. هر چقدر میزان جریان الکتریکی بیشتر باشد سمبه به میزان بیشتری به بدنه نزدیک شده و در نتیجه میزان عبور سیالات بیشتر خواهد شد.

 

 

فنر بوبین شیر برقی

 

پس از قطع شدن جریان برق در سولونوئید ولو، سمبه بوسیله فنر به جای اولیه خود باز می گردد و در نتیجه مسیر حرکت سیالات بسته می شود.

 

 

انواع بوبین شیر برقی

 

۱- شیر برقی با بوبین جدا

 

متداولترین نوع طراحی شیرهای برقی به گونه ای است که بوبین در خارج از ساختمان شیر برقی قرار دارد و از مزایای این مدل می توان به این موضوع اشاره نمود که در صورت خرابی این قسمت، نیاز به باز نمودن کل شیر برقی نیست و به سادگی می توان برای رفع اشکال بوبین نسبت به بازکردن آن قسمت به تنهایی اقدام نمود.

 

۲- شیر برقی با بوبین سرهم

 

در این مدل، بوبین به ساختمان شیر برقی متصل می باشد و طراحی آن به صورت سرهم می باشد. در این مدل شیر برقی در صورتی که بروز مشکل در نحوه عملکرد، به ناچار باید کل شیر برقی به طور کامل باز شود.

 

 

برای مشاهده و خرید انواع شیر برقی و انواع بوبین شیر برقی کلیک نمایید…

 


مطالب مشابه: