راهنمای خرید جعبه آتش نشانی مناسب

برای خرید جعبه آتش نشانی به چه نکاتی باید توجه نمود؟

 

یکی از مهمترین و پرکاربردترین تجهیزات آتش نشانی جعبه‌های آتش نشانی می‌باشند که امکان بهره‌برداری از ذخایر آب را در هنگام آتش سوزی فراهم می‌کنند. به علت اینکه جعبه آتش نشانی یکی از تجهیزات اطفای حریق می‌باشد که  به وسیله آن می‌توان در لحظات اولیه آتش سوزی نسبت به خاموش کردن حریق اقدام نمود به همین دلیل امروزه خرید جعبه آتش نشانی و نصب آن در اماکن تجاری، مسکونی، اداری، صنعتی و… الزامی می ‌باشد. این امکان وجود دارد که برای هر کدام از مکان‌های ذکر شده یک جعبه آتش نشانی با ویژگی‌های مخصوص به خود و متناسب با آن مکان استفاده شود. در این بخش از مقالات مهام مارکت قصد داریم شما را برای خرید یک جعبه آتش نشانی مناسب راهنمایی کنیم.

 

 

 

جعبه آتش نشانی چیست؟

 جعبه آتش نشانی یا فایر باکس از جمله تجهیزات اطفا حریق می‌باشد که به علت وجود ابزارهای درون این جعبه‌ها ‌ می توان در لحظات اولیه حریق نسبت به خاموش کردن آن اقدام نمود. 

به طور کلی متعلقات درون جعبه آتش نشانی با توجه به نوع آن شامل شیرآلات، شلنگ و قرقره‌ها، کپسول آتش نشانی، نازل، هیدرانت و کوپلینگ، هوزریل و…باشد.     

این جعبه ها با کاربرد بسیار حیاتی خود، علاوه بر پاکسازی فضای محیط از دود و حرارت حریق، تسریع در خاموش کردن آتش، ممانعت از برگشت شعله و ایجاد زمان مناسب جهت فرار افراد گرفتار در حادثه، یکی از مهم ترین منابع تامین آب برای تیم های عملیاتی نیز به شمار می روند.

 

پر فروش ترین دوربین های مدار بسته فروشگاه مهام مارکت

برای مشاهده محصولات هر برند روی عکس کلیک کنید.

 

 

نکات مهم برای انتخاب و خرید جعبه آتش نشانی

برای خرید جعبه آتش نشانی مناسب توجه به یک سری از معیارها و ویژگیهای جعبه‌ها بسیار اهمیت دارد که قبل از خرید جعبه آتش نشانی باید حتماً به آنها توجه نمود به تعدادی از این عوامل در ادامه اشاره شده است:

 

 1- انتخاب جعبه آتش نشانی بر اساس نیاز

 اولین معیاری که شما برای انتخاب یک جعبه آتش نشانی مناسب باید در نظر داشته باشیدبر اساس نیاز شما می‌باشد.  مثلاً جعبه آتش نشانی مورد نیاز یک منزل مسکونی ‌تواند یک جعبه کوچک باشد اما  اگر شما برای محیط‌های تجاری، اداری و…  قصد خرید یک جعبه آتش‌نشانی داشته باشید علاوه بر اینکه تعداد بالاتری نیاز دارید باید به نوع جعبه آتش نشانی متناسب با نیاز این مکان‌ها توجه کنید.

 

2- اندازه و ابعاد جعبه آتش نشانی

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب جعبه آتش نشانی اندازه آن می‌باشد و برای هر محیط با توجه به نوع کاربری و متراژ آن باید یک جعبه آتشنشانی با اندازه مناسب انتخاب شود مثلاً برای محیط‌های کوچک نیاز به جعبه آتش نشانی با ابعاد کوچک‌تری می‌باشد برای محیط‌های بزرگ صنعتی و تجاری ممکن است نیاز به چندجعبه آتش نشانی با ابعاد بزرگ داشته باشید. ابعاد و اندازه جعبه آتش نشانی به گونه ای باشد که به راحتی تمام متعلقات مورد نیاز جا شود.

 

3- ضخامت ورق جعبه آتش نشانی

یکی دیگر از عوامل  مهمی که در انتخاب یک جعبه آتش نشانی مناسب باید به آن دقت شود ضخامت ورق جعبه آتش نشانی می‌باشد که به طور معمول حداقل ضخامت مورد استفاده 0.6  میلی متر می‌باشد هرچه ضخامت جعبه کمتر باشد. استحکام و طول عمر آن کاهش پیدا می‌کند یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص ضخامت واقعی ورق وزن کردن جعبه آتش نشانی می‌باشد.

 

4- رنگ جعبه آتش نشانی

برای خرید جعبه آتش نشانی باید به رنگ آن دقت نمود زیرا نباید همرنگ محیط اطراف باشد می‌بایست به راحتی از رنگ فضای اطراف تشخیص داده شود.

 

 

 

5- جهت بازشوی درب جعبه آتش نشانی

این عامل شاید از جمله عواملی باشد کمتر به آن دقت می‌شود اما حائز اهمیت است زیر جهت باز شدن درب جعبه ید به گونه‌ای باشد که به راحتی و بدون مزاحمت اجسام اطراف باز شود.

 

6- نحوه جوشکاری جعبه آتش نشانی

این عامل نیز از عواملی است که کیفیت جعبه آتش‌نشانی را مشخص می‌کند. بنابراین باید دقت نمود که نحوه جوشکاری روی جعبه به چه صورت است هرچه کمتر و دقیق‌تر باشد کیفیت جعبه آتش نشانی بیشتر خواهد بود.

 

7- نوع قفل درب جعبه آتش نشانی

یکی دیگر از عوامل مهمی که درکیفیت جعبه آتش نشانی تاثیرار می‌باشد به کار بردن قفل و لولای مرغوب در ساخت جعبه آتش نشانی می‌باشد.

نوع قفل درب جعبه آتش نشانی باید از نوع آسان بازشو باشد تا در مواقع اتش سوزی به راحتی و با سرعت باز شود تعبیه قفل هایی که نیاز به کلید جهت باز و بسته شدن دارند ممنوع می باشد.

 

8- جنس جعبه آتش نشانی  

جنس جعبه‌های آتش نشانی بسته به نیاز مشتری از آهن یا استنلس استیل می‌باشد ولی طور معمول جعبه آتش نشانی از ورق آهن ساخته می‌شود برای مناطقی که آب و هوای مرطوب دارند   بهتر است از جعبه آتش نشانی با جنس استیل استفاده شود.

 

9- تعداد و فاصله نصب جعبه های آتش نشانی

با توجه به مکانی که می‌خواهیم برای آن جعبه آتش نشانی خریداری کنیم می‌تواند تعداد و فاصله نصب جعبه‌های آتش نشانی از یکدیگر متفاوت باشد مثلاً برای آپارتمان‌ها یا مراکز تجاری و اداری با توجه به متراژ و تعداد واحدها ممکن است هر طبقه به یک یا چند جعبه آتش نشانی نیاز داشته باشد دقت کنید که این موارد باید مطابق با ضوابط سازمان آتش نشانی باشد.   

 

10- متعلقات داخل جعبه  آتش نشانی

متعلقات داخل جعبه آتش نشانی شامل کپسول آتش نشانی شیرآلات و کوپلینگ های آتش نشانی شلنگ و قرقره آتش نشانی و نازل آتش نشانی می‌باشد. بنابراین برای انتخاب حتماً باید به تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی دقت شود که از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار باشندعلاوه بر این این متعلقات حتماً باید از برندی انتخاب شوند که مورد تایید سازمان آتش نشانی باشد.

 

 

11- استاندارد جعبه آتش نشانی

  یکی دیگر از عوامل مهم استاندارد بودن جعبه آتش نشانی می‌باشد همچنین لازم است که یک جعبه آتش نشانی مناسب دارای تاریخ انقضا و برچسب استانداردهای لازم باشد. همچنین می بایست متعلقات داخل جعبه های آتش نشانی حتما از برندی انتخاب شود که مورد تایید سازمان آتش نشانی باشد.

 

 با توجه به مطالبی که به آنها اشاره شد به این نتیجه خواهیم رسید که برای خرید جعبه آتش نشانی اولاً باید به شرایط ویژگی‌های محیطی که می‌خواهیم برای آن جعبه آتش نشانی تهیه کنیم دقت کنیم ثانیا با ید با ویژگی‌های یک جعبه آتش نشانی مناسب و با کیفیت آشنا باشیم که بتوانیم یک انتخاب درست و مناسب داشته باشیم.