راهکارهای افزایش ایمنی در موتورخانه

چگونه می توان فضای موتورخانه را ایمن کرد؟

 

امروزه ایجاد ایمنی در موتورخانه از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا موتورخانه ها در انواع ساختمان های مسکونی و تجاری و بیمارستانها، مدارس و… نصب می شوند و به علت کارکرد موترخانه ها با گاز طبیعی همواره خطراتی مانند انفجار، نشت گاز شهری، نشت گاز مونواکسید کربن و به خطر افتادن جان ساکنین این ساختمان ها وجود دارد. برای این منظور و جلوگیری از این اتفاقات و افزایش ایمنی در موتورخانه ها تدابیری اندیشیده شده است. مثلا نصب شیر برقی گاز تدریجی روی مشعل موتورخانه و از بین بردن خطر انفجار آن، نصب سنسور هشدار دهنده نشت گاز شهری و گاز مونو اکسید کربن، نصب سیستم کنترل هوشمند موتورخانه و… از جمله این تجهیزات می باشد. در ادامه با مهام مارکت همراه باشد تا به تفصیل درباره این سیستم ها توضیح دهیم…

 

 

موتورخانه چیست؟

موتورخانه به مجموعه تجهیزات مکانیکی و الکترومکانیکی گفته می شود که وظیفه ایجاد سرمایش و گرایش در ساختمان را برعهده دارد. این مجموعه که شامل بویلر، دیگ بخار، مشعل های گازی، چیلر، لوله های انتقال، پمپ و… می باشد در یک اتاق و در موارد بزرگتر در فضای بیشتری از ساختمان قرار می گیرند. 

 

 

موتورخانه از چه اجزایی تشکیل می شود؟

۱-دیگ یا بویلر : یکی از مهمترین اجزای موتورخانه بویلر یا دیگ آب گرم می باشد. بویلر با استفاده از مشعل آب درون خود را گرم نموده و سپس آب گرم ایجاد شده را جهت تامین نیاز ساختمان از جمله ایجاد گرمایش و آب گرم مصرفی توسط پمپ و لوله های انتقال به فضای ساختمان انتقال می دهد. آب دریافت شده توسط رادیاتور ها موجب گرم شدن فضای داخل ساختمان می شود. 

پس از اینکه این آب گرم دمای خود را از دست داد دوباره توسط لوله های بازگشت به موتورخانه بر می گردد تا گرم شود و  این فرآیند دوباره انجام می شود.

 

 

۲- مشعل ها: مشعل ها در واقع مولدهای حرارتی در موتورخانه هستند. در واقع نحوه کار مشعل به این صورت می باشد که با ایجاد شعله و دمیدن آن درون دیگ موجب گرم شدن آب دیگ شده و در نتیجه نقش مهمی در موتورخانه ایفا می کند.

عملکرد مشعل گازی شامل سه بخش هوارسانی، سوخت رسانی و ایجاد جرقه برای به وجود آوردن احتراق و بخش کنترل سیستم توسط رله و  شیر برقی جهت ایجاد امنیت می باشد.

 

بخش هوارسانی مشعل برای ایجاد شعله بهتر و با کیفیت بالاتر می باشد. مشعل ها از نظر سوخت مورد استفاده به دو دسته مشعل های گاز سوز و مشعل های گازوئیل سوز تقسیم می شوند. در اکثر موارد مشعل های گازسوز مورد استفاده قرار می گیرند اما در مناطقی که گاز شهری موجود نباشد از مشعل های گازوئیل سوز استفاده می شود. ایجاد جرقه در مشعل ها توسط ترانس و الکترود جرقه زن انجام می شود. 

 

کنترل مشعل و ایجاد ایمنی در موتورخانه

در موتورخانه به علت اینکه از وسایل گاز سوز استفاده می شود همواره خطر انفجار وجود دارد بخصوص باید امنیت مشعل های گازی توسط رله و شیر برقی گاز تامین شود. مثلا مشعل موتورخانه  نیاز به ایجاد جرقه قوی برای روشن شدن دارد و در صورتی که فشار گاز بالا باشد و جرقه قوی صورت گیرد امکان انفجار موتورخانه وجود دارد برای جلوگیری از بروز این خطرات باید از شیر برقی گاز تدریجی استفاده شود.

 

 

نحوه عملکرد شیر برقی گاز تدریجی مشعل موتورخانه

این نوع از شیر برقی ها به صورت دو مرحله ای کار می کنند به این صورت که ابتدا شیر برقی گاز تدیجی در حالت نیمه باز بوده و گاز فشار بسیار کمی وارد مشعل می شود سپس مشعل جرقه می زند و روشن می شود بعد از روشن شدن مشعل، شیر برقی گاز تدریجی کاملا باز شده و گاز به صورت کامل وارد مشعل می شود. به این شکل در مرحله جرقه زدن، مشعل با فشار گاز زیادی روبرو نخواهد شد و خطر انفجار از بین خواهد رفت. با استفاده از شیر برقی گاز تدریجی می توان فشار اولیه گاز را تنظیم نمود.

 

 

 

۳- پمپ موتورخانه: استفاده از پمپ در موتورخانه به گردش آسانتر آب کمک نموده و موجب می شود فشار آب زیاد شود.

۴- لوله های انتقال: با استفاده از این لوله ها آب گرم تولید شده توسط دیگ و یا بویلر به محیط ساختمان، جهت تامین آب گرم مصرفی و رادیاتور ها برای ایجاد گرمای ساختمان انتقال داده می شود. 

۵- چیلر: چیلر عضو اصلی سیستم سرمایشی ساختمان می باشد. در واقع عملکرد آن به این صورت می باشد که آب را خنک می کند سپس این آب خنک شده به فرآیند سرمایش ساختمان وارد شده و پس از انتقال توسط کانال های سرمایشی به درون ساختمان موجب خنک شدن محیط می شود.

 

۶- سیستم کنترل هوشمند موتورخانه: با نصب سیستم کنترل هوشمند موتورخانه می توانید با توجه به نیاز حرارتی و سرمایشی ساختمان از موتورخانه بهره برید به این صورت که سنسورهایی در قسمت های مختلف داخل و خارج ساختمان نصب می شوند و با توجه به دمای داخل و خارج ساختمان، سیستم کنترل هوشمند موتورخانه نسبت به تغییر و تنظیم سرمایش و گرمایش موتورخانه اقدام می نماید. بنابراین علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش استهلاک موتورخانه، می توانید همواره از دمای آسایش محیط لذت ببرید.

 

ایجاد ایمنی در موتورخانه توسط سیستم کنترل هوشمند موتورخانه

همانطور که استفاده از موتورخانه مزایای بسیاری دارد اما به علت اینکه موتورخانه با گاز کار می کند در صورت بروز نقص فنی امکان بروز خطرات جبران ناپذیری وجود دارد اما در ادامه بررسی می کنیم که سیستم کنترل هوشمند موتورخانه چگونه به ایجاد ایمنی در موتورخانه کمک می کند:

۱- سیستم اعلام نشت گاز شهری: با نصب سنسور نشت گاز شهری و اتصال آن به شیر برقی در صورت بروز نشتی گاز، شیر برقی جریان گاز را قطع نموده و سیستم کنترل هوشمند موتورخانه با اعلام آژیر و تماس با شماره های از قبل تعیین شده افراد را از بروز خطر آگاه می نماید تا در اسرع وقت نسبت به رفع عیب اقدام نمایند.

۲- نصب سنسور نشت گاز مونواکسید کربن: در صورتی که اختلالاتی در نحوه کارکرد وسایل گازسوز موتورخانه رخ دهد و نشت گاز مونواکسید کربن تا مقدار مشخصی رخ دهد این سنسور شروع به اعلام خطر نشت گاز می نماید و در صورت وجود سیستم کنترل هوشمند موتورخانه با تماس تلفنی یا پیامک افراد را از بروز خطر با خبر می نماید.

۳- اعلام حریق توسط سنسور دود: در صورت وقوع آتش سوزی سیستم کنترل هوشمند موتورخانه پس از قطع جریان برق و گاز ورودی نسبت به مطلع کردن افراد از طریق آژیر و تماس تلفی اقدام می نماید.

۴- سیستم خاموش و روشن نمودن اتوماتیک چراغ های فضای موتورخانه در صورت ورود و خروج افراد

۵- سیستم اعلام سرقت در صورت ورود افراد غیر مجاز

 

 

 

با توجه به مطالب بیان شده برای ایجاد ایمنی در موتورخانه  علاوه بر رعایت نکات ایمنی در هنگام نصب و راه اندازی آن، باید نگهداری و سرویس های دوره ای آن با دقت و به موقع انجام شوند و دستگاه ها و قطعات لازم در موتورخانه نصب شوند تا خطرات جانی و مالی به حداقل رسانده شود.

 


محصولات پیشنهادی: