شناخت لوله های آتش نشانی

همان طور که در این بخش از مقالات ایمنی و آتش نشانی  در مهام مارکت می خوانید درباره شناخت لوله های آتش نشانی توضیح خواهیم داد.

طبقه بندی لوله های آتش نشانی یکی از مهمترین بخش‌های تجهیزاتی آتش‌ نشانان لوله ها و اتصالات هستند و بر همین اساس است که شناخت انواع و اقسام آن ضرورت می یابد.

لوله ها، نازل ها( سر لوله ها )، هیدرانت ها و اتصالات و سایر وسایل آبرسانی در اطفای حریق در این مقوله جای می گیرند.

لذا در این جزوه تلاش شده است تا آخرین اطلاعات موجود در خصوص این دسته از تجهیزات آتش نشانی در حد مورد نیاز آتش نشانان عزیز فراهم شده و در اختیار عزیزان قرار گیرد.

لوله ها و اتصالات آتش‌ نشانی بر اساس عوامل مختلفی طبقه‌بندی می‌شود از جمله این عوامل :

موارد مصرف، جنس، شکل و طرز ساخت یا به لحاظ کاربرد و یا نوع سیال عبوری از( لوله آب و کف ، پودر یا گاز) می باشند. در ادامه بست هر یک از این تجهیزات به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می گیرند.

لوله های آب و آتش نشانی بر اساس کاربری و جنس آنها به سه دسته زیر تقسیم می شوند :

  • لوله های نرم (نواری تاشو) که به عنوان لوله‌ های آبده یا آبرسان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • لوله های نیمه سخت لاستیکی منجید دار مورد استفاده در آبدهی (از این لوله ها در خاموش کننده های دستی و چرخدار بود و گاز گاز کربنیک و کفش نیز استفاده می‌شود.)
  • لوله های لاستیکی مکنده یا خرطومی از جنس نیمه سخت مقاوم شده در برابر فشار هوا (اتمسفر) که نسبت به جمع شدن ناشی از مکش مقاوم شدند و برای آبگیری از منابع آب سطحی و روباز به کار می‌ روند.
  • لوله های خرطومی (مکنده آب گیری)

این لوله ها جهت انجام عمل مکش یا بگیری از منابع روباز آب مثل استخر، رودخانه و غیره به منظور تامین آب مورد نیاز آتش نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برند لوله های خرطومی از جنس لاستیک نیمه سخت توسط حلقه های مارپیچ فلزی (فولادی) طوری مقاوم شدند که در هنگام عمل آبگیری مانند جمع شدن لوله می گردند.

خرطومی ها در اندازه های یک تا شش اینچ ساخته می شوند. لوله های خرطومی مورد استفاده آتش نشانی در آبگیری از منابع سطحی دارای قطر ۴ یا ۵ اینچ هستند.

لوله های خرطومی مورد کاربری آتش ‌نشانان در اندازه های یک و نیم متری هستند و جهت آبگیری در صورت طولانی بودن مسیر مکش حداکثر تا ۴ لوله را می‌توان به یکدیگر متصل نموده و آبگیری کرد. (حداکثر عمر مکش پمپ های آتشنشانی ۸ متر است).

اتصال لوله های خرطومی به یکدیگر باید به صورتی باشد که هیچ روزنه ای جهت نفوذ هوا در طول خرطومی مورد استفاده در آبگیری وجود نداشته باشد (وجود هر روزنه یا منفصل عملم کیش دچار اشکال خواهد کرد).

لوله های خرطومی معمولاً به رنگ سیاه ساخته می‌شوند و در برابر فشار آب ۳همسفر مقاومت دارند، علاوه بر آن در برابر فشار مکشی و خلا معادل ۰/۰۴ بار مقاوم هستند .

آتش نشانی

ساختمان لوله های خرطومی از ۴ قسمت زیر تشکیل شده است:

  • لایه داخلی: از لاستیک مصنوعی مقاوم و مرطوب با سطح داخلی صاف.
  • مار پیچ فلزی: بر روی لایه داخلی مارپیچی از مفتول فولادی با پوشش ورق های از روی نصب می گردد که ضمن دارا بودن انعطاف زیاد مانع از جمع شدن لوله به هم چسبیدن آن در اثر فشار مکش هوای (خلا) می‌گردد.
  • بافت تقویت کننده: طنابی از الیاف مصنوعی است که به سختی به لایه زیرین چسبیده و مقاومت بدنه لوله را در برابر فشار وارد افزایش می‌دهد در بعضی از انواع خودرو می طناب را در قسمت خارجی لوله خرطومی می‌پیچند.
  • پوشش خارجی: از لاستیک مصنوعی مقاوم به شکل موش دار ساخته شده است که این لایحه لاستیک از قسمت بیرونی دارای بافت پارچه ای مقاوم وی است که در مجموع شرایط مناسبی را جهت مقاومت لوله خرطومی در مقابل آسیب های فیزیکی و شیمیایی و شرایط آب و هوایی ایجاد می نماید .

لوله های دهنده (آبدهی) آتش نشانی

لوله های نواری لوله های نرم یا لوله های نواری آتش نشانی به لوله گفته می‌شود که به لحاظ مواد به کار رفته در ساخت آن قابل تا کردن و یا جمع شدن به شکل حلقه های کوچک می‌باشد .

این لوله‌ها در قطرهای یک تا ۵ اینچ ۲۵ تا ۱۲۵ میلیمتر به طول ۱۸.۳ تا ۳۰ متر یا کوپلینگ ساخته و در اختیار آتش‌نشانان قرار می‌گیرند کاربرد لوله ۱.۵ تا ۲.۵ اینچی با طول هر بند برابر بیستم در آتش نشانی ها رایج تر است.

لوله های نواری نرم در انواع مختلفی ساخته می شوند که غالباً دارای آستر لاستیکی ضد آب در قسمت داخلی ژاکت لایه اصلی بافته شده از الیاف پلی استر هست هستند و در انواعی که اخیراً رایج شده است لوله های آتش نشانی را با لایه‌ای از لاستیک یا pvc و یا ماده مشابه دیگری روکش می کنند تا در برابر آسیب های فیزیکی و مواد شیمیایی و غیر مقاوم باشند. قابل توجه است که لایه اصلی بافته شده از الیاف پلی استر راکت عامل اصلی تحمل فشار در لوله های آتش نشانی است.