نحوه عملکرد موتورخانه هوشمند

در این بخش از مقالات مهام مارکت به بررسی نحوه عملکرد موتورخانه هوشمند  یا  سیستم کنترل هوشمند موتورخانه ساختمان می پردازیم.

 

اهمیت هوشمند سازی موتورخانه

 

هوشمند سازی تجهیزات و سیستم های ساختمانی در سالهای اخیر به علت بالا بردن استانداردهای آسایش زندگی و افزایش راندمان عملکرد تجهیزات و سیستم ها اهمیت بالایی پیدا کرده است. کنترل تاسیسات سرمایشی و گرمایشی یکی از فرآیندهای هوشمندسازی است که به علت کاهش مصرف انرژی بسیار حایز اهمیت می باشند.

طراحی موتورخانه های سیستم حرارت مرکزی مطابق روش های متداول که تاکنون انجام میشده به علت وجود نداشتن سیستم های کنترلی مناسب بر موتورخانه ها، موجب افزایش مصرف سوخت و انرژی می شوند. لذا بهره وری از سیستم های جدید کنترل موتورخانه ها یعنی همان فرایند هوشمندسازی موتورخانه از عوامل تاثیر گذار بر کاهش مصرف انرژی خواهد بود.

 

سیستم کنترل هوشمند موتورخانه ساختمان

 

 

نحوه عملکرد موتورخانه های هوشمند چگونه است؟

 

سیستم کنترل هوشمند موتورخانه ساختمان مجهز به تعدادی سنسور دما می باشد که برخی در داخل موتورخانه و یک عدد داخل ساختمان و تعدادی در بیرون ساختمان (سردترین فضاهای ساختمان مانند فضاهای ضلع شمالی)  می باشند. همه این سنسورها به یک پردازشگر هوشمند مرکزی متصل هستند که معولا در داخل موتورخانه نصب نمی شود.  دمای بیرون ساختمان اندازه گیری می شود و پردازش آن بر اساس دمای هوای داخل توسط پردازشگر مرکزی صورت می گیرد و در نتیجه دمای مناسب برای فضاهای ساختمان و ایجاد دمای آسایش حرارتی (دمای تنظیم شده) برآورد می شود و در نهایت دمای آبگرم در گردش با خاموش یا روشن کردن مشعل‌ها به صورتی تنظیم می شود تا بار حرارتی مورد نیاز ساختمان تامین شود. به عبارت دیگر در هوشمند سازی موتورخانه انرژی گرمایی مطابق با نیاز ساختمان تولید شده و در نتیجه از هد رفت انرژی جلوگیری می شود.

 

به صورت کلی سنسورهای لازم برای دریافت اطلاعات دمایی ساختمان و ایجاد گرمای مطلوب به صورت زیر است:

1.یک عدد سنسور دما در ضلع شمالی ساختمان قرار می گیرد. (اندازه گیری دمای محیط خارج ساختمان )
2. یک سنسور دما بر روی لوله خروجی دیگ آبگرم قرار داده می شود. (اندازه گیری دمای آبگرم چرخشی)
3.یک سنسور دما بر روی لوله ورودی دیگ آبگرم قرار می گیرد. (اندازه گیری دمای آبگرم چرخشی)
4.یک سنسور دما بر روی لوله رفت آبگرم مصرفی قرار می گیرد. (اندازه گیری دمای آبگرم بهداشتی)
با اتصال این چهار عدد سنسور به سیستم پردازشگر مرکزی سیستم کنترل هوشمند موتورخانه ساختمان اطلاعات دمایی در هر لحظه دریافت شده و برای پردازشگر ارسال می شود.

فرض کنید در هوای سرد زمستانی سنسور خارجی موتورخانه هوشمند دمای ۵- درجه سانتی گراد را به عنوان دمای فضای خارج ساختمان برای پردازشگر ارسال می کند در این صورت پردازشگر به دیگ فرمان افزایش دمای آب تا ۸۰ درجه سانتی گراد را می دهد(با توجه به نوع ساختمان این دما تغییر می کند). اگر در همان روز دمای هوای بیرون ساختمان تا ۵+ درجه سانتی گراد افزایش یابد، با توجه به اینکه ساختمان نیاز کمتری گرما دارد به گرمایش پردازشگر فرمان می دهد تا دمای آب گرمایش به ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتی گراد کاهش یابد. لذا می توان گفت هوشمند سازی موتورخانه به منزله مصرف انرژی مطابق نیاز ساختمان می باشد.

اما در موتورخانه های قدیمی که مجهز به سیستم کنترل هوشمند موتورخانه نیستند از  ابتدای فصول تا انتهای آنها، دمای دیگ روی یک عدد ثابت تنظیم می شود و موتورخانه فشار زیادی را متحمل شده و انرژی زیادی هدر می رود. علاوه بر این در موتورخانه هوشمند قابلیت کنترل عملکرد پمپ های سیرکولاسیون براساس گردش آبگرم وجود داشته و در نتیجه در مصرف برق نیز می توان صرفه جویی نمود.
در یک موتورخانه هوشمند قابلیت برنامه ریزی روشن و خاموش شدن موتورخانه در طول ساعت مشخصی از شبانه روز وجود دارد، این قابلیت بخصوص برای ادارات، مدارس، موسسات، کارخانجات بسیار کاربردی است زیرا که از هدر رفت انرژی در ساعات تعطیلی آنها جلوگیری می شود. مثلا میتوان سیستم را به این صورت برنامه ریزی نمود که ساعاتی قبل از حضور کارمندان موتورخانه روشن شده و محیط گرم شود و پس از پایان وقت اداری دوباره خاموش شود و یا در ساختمان های مسکونی می توان میزان دمای آب گرم مصرفی را از ساعت ۱۲ شب تا ۴ صبح کاهش داد.

 

بنابراین به صورت خلاصه سه عملکرد اصلی سیستم کنترل هوشمند موتورخانه ساختمان شامل موارد زیر است:

1.    کنترل هوشمند آبگرم چرخشی داخل ساختمان بر اساس دمای مورد نیاز ساختمان
2.    کنترل هوشمند میزان آبگرم بهداشتی بر اساس میزان مصرف
3.    کنترل هوشمند زمان کارکرد موتورخانه هوشمند بر اساس زمان حضور افراد  و استفاده از ساختمان، در ساختمان هایی که بصورت پاره وقت مورد استفاده قرار می گیرند مانند ساختمان های اداری، تجاری، آموزشی و…

البته می توان با اضافه نمودن سنسورها و تجهیزات بیشتر و ارتقای سیستم نرم افزاری می توان نحوه عملکرد کنترلی سیستم کنترل هوشمند موتورخانه ساختمان گسترده تر نمود و قابلیت های بیشتری به عملکرد موتورخانه هوشمند اضافه کرد.

 

 

برای مشاهده و خرید سیستم کنترل هوشمند موتورخانه کلیک نمایید…


مطالب مشابه: