نحوه عیب یابی و تعمیر ست کنترل پمپ آب

علت خرابی و چگونگی تعمیر ست کنترل پمپ آب

در دنیای امروز سبک زندگی انسان ها تغییر کرده و با توجه به افزایش جمعیت و توسعه شهرها و تمایل افراد به سمت آپارتمان نشینی استفاده از دستگاه‌هایی مانند پمپ آب برای جلوگیری از کم بودن فشار آب در ساختمان های بلند امری ضروری است.

 پمپ آب دستگاهیست که نیروی الکتریسیته را به نیروی مکانیکی تبدیل کرده و می تواند آب را با فشار بالا انتقال دهد بنابراین از آن در ساختمانهای تجاری مسکونی و اداری برای افزایش فشار آب استفاده می شود.

 

ست کنترل پمپ آب چیست؟  

ست کنترل پمپ وسیله ای است که در کنار سیستم پمپ آب برای کنترل و تنظیم فشار آب استفاده می شود اگر در کنار پمپ آب از ست کنترل استفاده شود موجب افزایش طول عمر و بازدهی، کاهش احتمال خشک کار کردن پمپ و همچنین جلوگیری از کارکرد مداوم پمپ خواهد شد. در نتیجه ست کنترل پمپ آب یکی از مهم‌ترین اجزایی است که در کنار پمپ آب برای کارایی بهتر آن لازم است استفاده شود.

 

ست کنترل پمپ آب

 

 

 

کلید اتوماتیک پمپ آب از چه اجزایی تشکیل شده است؟  

  1. برد الکترونیکی ست کنترل پمپ آب
  2. شیر یکطرفه
  3. دیافراگم
  4. گیج فشار
  5. کابل برق
  6. درپوش پلاستیکی در قسمت جلو و عقب
  7. بدنه پلاستیکی
  8. پیچ تنظیم فشار 

 

تعمیر ست کنترل پمپ آب

افرادی که در کنار پمپ از ست کنترل پمپ آب استفاده می کنند ممکن است با خرابی این دستگاه مواجه شوند به علت اینکه از سیستم ساده ای تشکیل شده است به راحتی می توان نسبت به تعمیر ست کنترل پمپ آب آن اقدام نمود زیرا قطعات و اجزای تشکیل دهنده آن به سادگی قابل تعمیر و تعویض کردن هستند.

 

 بررسی علل خرابی ست کنترل پمپ آب

اگر هر کدام از قطعات ست کنترل که معرفی نمودیم دچار نقص و یا ایراد شوند ست کنترل از کار افتاده و لازم است نسبت به تعمیر ست کنترل پمپ آب و یا تعویض قطعه مورد نظر اقدام کنید. در ادامه به صورت مجزا به بررسی علت های مختلف خرابی ناشی از از کار افتادن هر کدام از قطعات ست کنترل می و یا داشتن نشتی آن همگی از عللی هستند که موجب سو خانه برد الکتریکی ست کنترل می شوند پردازیم :

 

۱- آسیب دیدن برد الکترونیکی ست کنترل 

  یکی از مهمترین قطعات ست کنترل پمپ آب برد الکترونیکی آن می باشد که به دلایلی مانند نوسانات برق، ورود آب به بدنه ست کنترل، مداوم کار کردن پمپ آب و یا نشتی داشتن پمپ  برده برد الکترونیکی آسیب دیده و دچار سوختگی خواهد شد. لازم به ذکر است یکی از مهمترین دلایل از کار افتادن و خراب شدن ست کنترل مربوط به همین بخش می باشد.

 در صورتی که پمپ از کار بیفتد و دیگر روشن نشود از نشانه های خراب شدن برد باشد.

 

راهکار حل این مشکل:  

 برد الکترونیکی به عنوان یکی از مهم ترین بخش های ست کنترل در صورتی که دچار خرابی شود یا باید نسبت به تعمیر برد اقدام نمود اگر برد قابل تعمیر نباشد لازم است که تعویض شود.   

 

۲- شیر یکطرفه و بررسی علل خرابی

 در صورتی که ست کنترل پمپ  شما آسیب دیده و کار نمی کند برای تعمیر ست کنترل پمپ آب ممکن است یکی از علل خرابی آن مربوط به شیر یکطرفه باشد که مهم ترین علت آسیب دیدن شیر یک طرفه سخت بودن و دارای رسوب و املاح بودن آب می باشد زیرا شیرهای یکطرفه دارای جنس های مختلفی مانند پراستیک برنج و …  میباشند بنابراین  بنابراین امکان آسیب دیدن آنها وجود دارد هرچند که جنس برنج ها دارای مقاومت بیشتری بوده و دیرتر آسیب می بیند.

 

راهکار حل این مشکل:

بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدن شیر یک طرفه ست کنترل پمپ آب از جنس مرغوب آن مانند برنج استفاده شود همچنین صافی  مناسب در قسمت ورودی آب  قرار داده تا مانع ورود رسوبات به درون شیر شود. در صورت آسیب دیدگی شیر یکطرفه تنها راه حل رفع مشکل تعویض شیر می باشد.

 

۳- قطعی کابل برق و کار نکردن ست کنترل

 گاهی اوقات ممکن است علت کار نکردن ست کنترل آب قطعی کابل برق آن باشد و چون ست کنترل توسط کابل و دوشاخه به پریز برق متصل می شود بنابراین اگر کابل دچار قطعی باشد اتصال برقرار نشده و ست کنترل کار نخواهد کرد و ممکن است افراد تصور کنند که ست کنترل خراب شده است نسبت به تعویض آن اقدام نمایند.

 

 راهکار حل این مشکل:

 در صورتی که کابل برق ست کنترل دچار قطعی باشد برای تعمیر ست کنترل پمپ آب باید نسبت به تعویض کابل و یا دوشاخه اقدام نمایید.

 

 

 

۴- کار نکردن پیچ تنظیم فشار ست کنترل:  

کاربرد پیچ تنظیم فشار ست کنترل که در انتهای آن واقع شده است تنظیم نمودن فشار آب می باشد همچنین اگر آب به درون ست کنترل نفوذ کند و امکان خروج پیدا نکند از طریق همین پیچ تنظیم فشار آب  خارج خواهد شد، اما به هر حال در صورت نفوذ آب به درون ست کنترل، دستگاه آسیب خواهد دید.

 

 راهکار حل این مشکل:

برای رفع این مشکل کافیست پیچ ست کنترل  مجدداً تنظیم شود.

 

 ۵- آسیب دیدگی دیافراگم ست کنترل

 وظیفه تامین فشار در ست کنترل پمپ آب توسط دیافراگم انجام می شود  در صورتیکه این قطعه فرسوده و یا سوراخ شود هوای داخل ست کنترل کاهش یافته و در نتیجه قادر نخواهد بود فشار را تنظیم کند لذا فشار آب پایین آمده و ست کنترل کار نخواهد کرد.

 

 راهکار حل این مشکل:

 برای تعمیر ست کنترل پمپ آب و رفع این مشکل لازم است دیافراگم را تعویض نمایید.

 

۶- ضربه خوردن بدنه پلاستیکی کنترل:

 بدنه پلاستیکی و درپوش های جلو و عقب ست کنترل باید از ضربه محافظت شوند زیرا ممکن است در اثر ضربه دیافراگم و یا کلگی ست کنترل آسیب ببیند. همچنین قرار دادن ست کنترل در مکانی مناسب مثلاً به دور از حرارت و یا نور مستقیم خورشید مانع از آسیب دیدن و خرابی بدنه و سایر اجزای آن می شود.

 

۷- خرابی گیج فشار یا مانومتر ست کنترل:

 عدم نمایش صحیح فشار در ست کنترل پمپ آب، ممکن است به علت خرابی مانومتر و یا آسیب دیدگی ست کنترل باشد  اما احتمال خرابی ست کنترل بیشتر از مانومتر می باشد.

 

۸- تجمع رسوبات و جرم در پمپ

آبی که به درون پمپ وارد می شود ممکن است دارای رسوبات باشد به همین دلیل جرم و رسوبات در پمپ انباشته شوند و در صورتی که پاکسازی نشوند ممکن است علاوه بر پمپ آب، ست کنترل نیز آسیب ببیند.

 

 راهکار رفع این مشکل: 

 برای پیشگیری از به وجود آمدن این مشکل لازم است پمپ آب و ست کنترل به صورت منظم و دوره ای سرویس شوند.

 

 

 

 

بررسی مشکلات رایج و راهکار های تعمیر ست کنترل پمپ آب

۱- روشن نشدن پمپ

 ممکن است به دلایل زیر این مشکل رخ دهد:

 

الف- کاهش فشار آب شهری 

حل مشکل: اتصال برق پمپ را یک بار قطع و مجدداً متصل نمایید و دکمه ریست ست کنترل را فشار داده تا پمپ روشن شود.

 

ب- کابل برق ست کنترل قطع می باشد.

حل مشکل: بررسی اتصال کابل برق و در صورت قطعی تعویض شود.

 

۲- ست کنترل و پمپ آب بدون باز کردن شیر روشن می شوند.

 ممکن است به دلایل زیر این مشکل رخ دهد:

 

الف- فشار استارت از فشار آب شهری بالاتر است.

حل مشکل: به سمت منفی چرخاندن پیچ تنظیم ست کنترل 

 

ب- سیستم پمپ آب نشتی دارد.

حل مشکل: برای یافتن احتمال نشتی آب سیستم پمپ آب و همه اتصالات آن بررسی شوند.

 

۳- نشت نمودن آب از داخل ست کنترل

 ممکن است به دلایل زیر این مشکل رخ دهد:

 

الف- اتصالات ست کنترل سست می باشد.

راه حل: اگر آب از زیر ست کنترل نشت می کند لازم است با ابزارهای مناسب فیتینگ های لوله های متصل به آن را در جهت عقربه های ساعت سفت کنید.

 

ب- آب به داخل ست کنترل وارد می شود.

راه حل: اگر آب از قسمت داخلی ست‌کنترل به بیرون نشت می کند به معنای وجود مشکل در ست کنترل می باشد و لازم است تعویض شود.

 

ج- از لوله با سایز نامناسب استفاده شده است.

راه حل:  اگر برای اتصال پمپ از لوله هایی با سایز نامتناسب استفاده شود نشت اب اتفاق می افتد در این صورت لازم است لوله ها تعویض شده  و از لوله با سایز مناسب استفاده شود.

 

۴- ست کنترل مدام خاموش و روشن می شود.

 ممکن است به دلایل زیر این مشکل رخ دهد:

 

الف- اتصالات برقی ست کنترل مشکل دارد.

راه حل: لازم است اتصالات برقی ست کنترل بررسی شوند.

 

ب- برد الکترونیکی خراب است.

 راه حل:  در صورت خراب بودن برد الکترونیکی اگر امکان تعمیر وجود داشته باشد آنرا تعمیر بوده در غیر اینصورت نسبت به تعویض آن اقدام نمایید

 

ج-  در سیستم پمپ آب نشتی وجود دارد.

راه حل:  همه قسمت های پمپ آب مانند لوله ها و سایر اتصالات آن را بررسی نموده  و نشتی را پیدا نمایید در غیر این صورت  ست کنترل پس از مدتی میسوزد.

 

با توجه به راهکارهایی که بیان شد در صورت خرابی و بروز هر گونه مشکل در ست کنترل پمپ آب می توانید با مراجعه به این مقاله نسبت به رفع این مشکلات اقدام نمایید اما در صورتی که موفق به عیب یابی و تعمیر ست کنترل پمپ آب خود نشدید حتما با یک تعمیرکار مجرب تماس بگیرید. 

 


محصول پیشنهادی: