نکات فنی دودکش ها در پکیج دیواری و تفکیک وظایف مهندس ناظر گاز

همانطور که در این بخش از مقالات گاز رسانی در سایت  مهام مارکت می خوانید، درباره نکات فنی، مسئولیت ها و تفکیک وظایف مهندس ناظر گاز در خصوص دودکش ها مخصوصاً اگر دودکش برای پکیج دیواری باشد، همچنین درباره بوشن های استیل مخصوص اتصال لوله های سیمانی توضیح خواهیم داد.

 

 

 تفکیک وظایف در خصوص دودکش ها برای پکیج دیواری و لوله های سیمانی

 

در ارتباط با دودکش ها یک موضوع فنی وجود دارد که مایلم به اشتراک بگذارم تا مهندسان در این مورد دقت بیشتری داشته باشند.

  1. اولین مورد حفاظت دودکش ها توسط دیوار چینی آجری در طبقات بالایی است مخصوصاً اگر دودکش برای پکیج دیواری بوده و احتمال نصب پکیج دیواری یا کابینت در راستای عبور دودکش وجود داشته باشد چون احتمال سوراخ کردن دودکش در هنگام نصب پکیج دیواری یا کابینت وجود دارد. دیدم که بعضی از سازنده ها دودکش را با رابیتس پوشش داده و روی آنرا کاشی میکنند تا فضای کمتری بگیرد.
  2. اگر پکیج دیواری در فضای داخل واحد نصب می شود و مالک برای آن که برای اخذ تاییدیه پکیج را نصب نکند دودکش اجرا می کند حتما مطمئن شوید که از دودکش سر کاسه دار و یا از بوشن های مخصوص اتصال لوله های سیمانی استفاده نماید. (بوشن های استیل مخصوص اتصال لوله های سیمانی که به صورت نر وماده دو قطعه از لوله های سیمانی را به هم متصل می کنند وجود دارد ولی قیمتش غیرمنطقی گران است و معمولا مالکین حاضر به استفاده از آن نبوده و عمومیت چندانی ندارد).
  3.  گازبند بودن دودکش برای دستگاه های فن دار مثل مشعل موتورخانه و پکیج حایز اهمیت مضاعف است چون اشکال در دودکش طبقه پایین باعث خسارت جانی و مالی در طبقات بالایی می شود و صدایش در طبقات بالایی در می آید و به علت آنکه دودکش تحت فشار مثبت است کوچکترین نشتی عین لوله آب یا گاز خودش را نشان می دهد در حالی که دودکش بخاری یا آبگرمکن زمینی چون بصورت مکشی کار می کند و تحت فشار منفی قرار دارد اکر گازبند کامل هم نباشد خودش را نشان نمی دهد.
  4. در کارهایی که ساختمان سال ها پیش ساخته شده و آبگرمکن زمینی و بخاری نفتی داشته و حالا از نعمت گاز برخوردار شده و مالک می خواهد از همان دودکش های قبلی استفاده کند و پکیج بگذارد (حتی برای رادیاتور لوله کشی جدید انجام می دهد) توجه به این نکته مهم است که دودکشی که از قضا سایزش هم با پکیج تناسب دارد و تا حالا با آبگرمکن نفتی کار می کرده حالا ممکن است با نصب پکیج باعث اتفاقی ناگوار در طبقات بالایی همراه باشد بنابراین چون اولا حالا پکیج های دیواری که در بازار هستند همگی فن دار هستند و پکیج دیواری بدون فن وجود ندارد و در ثانی دودکشی که تا حالا در فشار منفی کار می کرد حالا در فشار مثبت کار می کند بنابراین گازبند بودن دودکش در طبقات بالایی خیلی مهم است و اگر هر واحدی در زمانهای متفاوت لوله کشی کند و لذا هر واحدی ناظر خودش را داشته باشد طبیعتا ناظر براحتی نمی تواند دودکش را در طبقات مختلف کنترل کند و توصیه می شود برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار حتما دودکش جدید اجرا شود.

 

 

 

دودکش و مسئولیت های آن :

 

در مورد دودکش ، چند نکته قابل بیان است:

 

  1. مسئولیت مهندس ناظر گاز مطابق مبحث ۱۷ عبارت است از : تعیین قطر مناسب، محل مناسب برای دودکش و اطمینان از دود بند بودن آن. همچنین مهندس تاسیسات مکانیکی و مهندس عمران نیز در این زمینه مسئول هستند.
  2. اگر ساختمان دارای ۴ ناظر نباشد مسئولیت مهندس تاسیسات بر عهده بازرس گاز خواهد بود.
  3. در شهرهای اطراف که فقط مهندس بازرس گاز در ساختمان حضور دارد، مسئولیت کامل با مهندس ناظر گاز است.

 

در مورد دودکش ها همچنین دقت بفرمایید با توجه به عدم تولید پکیج های ساده از سال ۹۲، عملا دودکش با قطر ۱۵ نباید استفاده شود و نوعی اهمال در انجام بازرسی بوده و باعث محکومیت در صورت بروز حادثه خواهد شد.(دودکش ۱۰ بایستی کار شود .)

همچنین در مورد نصب دودکش پکیج فن دار به دودکش عمودی، باتوجه به اینکه مطابق مبحث ۱۷ مسئولیت نصب با نصاب مجاز است، مهندس بازرس فقط تایید نصب را برعهده دارد و مسئولیت عدم کارکرد صحیح با نصاب و شرکت سازنده خواهد بود.
در مورد کارهای تفکیک کنتور و کارهایی با دودکش توکار ولی لوله کشی روکار:
آخرین امضا در فرم ۵، مسئولیت تمامی موارد مربوطه را به مهندس ناظر گاز مهرکننده منتقل می کند.

 

تفکیک وظایف مهندسان شاغل معمار، عمران و مکانیک و مهندس ناظر گاز

 

کلیه مهندسان ناظر موظف می باشند در هنگام نظارت بر اجرای ساختمان، توجه کافی به استاندارد بودن دود کش تجهیزات گرمایشی از جمله:

 

  1.  قطر دودکش
  2. ارتفاع دودکش
  3. دودبند بودن دودکش
  4.  اجرای صحیح دودکش

 

مهندس ناظر گاز موظف هستند در هنگام نظارت بر اجرای لوله کشی گاز ساختمان ها به استاندارد بودن دودکش ها توجه نموده و در صورت عدم چینش دودکش توسط مهندس طراح و ناظر ساختمان مراتب را به طراح و ناظر ابلاغ و از تایید لوله کشی گاز ساختمان خودداری نمایند.