چگونه هشدار دهنده گاز منوکسید کربن مناسب را انتخاب کنیم؟

چه معیارهایی باید برای انتخاب سنسور هشدار دهنده نشت گاز منوکسید کربن باید در نظر گرفته شود؟

 

سنسور هشدار دهنده نشت گاز منوکسید کربن چیست؟

هشدار دهنده گاز co یک دستگاه الکترونیکی ست که برای آشکار سازی گاز منوکسید کربن که گاز بی بو، بی رنگ، بی مزه و در عین حال سمی و کشنده است به کاربرده می شود. درصورت انباشتگی این گاز در محیط خانه یا محل کار، دستگاه هشدار دهنده گاز co با بوق بلند خود ساکنین را از وجود این گاز سمی مطلع می کند، بنابراین نصب حداقل یک دستگاه هشدار دهنده گاز co در خانه ضروری است.

 

 
 

 

اجزای تشکیل دهنده سنسور هشدار دهنده نشت گاز منوکسید کربن

حسگر  گاز co

 اولین و مهمترین گازی که در یک دستگاه هشدار دهنده گاز منوکسید کربن صورت می گیرد، شناسایی گاز co در هوا می باشد. این کار توسط حسگر دستگاه انجام می شود. فقط شناسایی گاز co با دقت بیشتری انجام شود،  عملکرد دستگاه در تعیین زمان اعلام خطر نیز صحیح تر خواهد بود. دقت شناسایی غلظت گاز co در حسگرهای الکتروشیمیایی به مراتب بیشتر از دیگر انواع حسگرها می باشد.

 

پردازشگر دستگاه

این قسمت از دستگاه سیگنال الکتریکی به دست آمده از حسگر گاز co را دریافت و مطابق برنامه تعریف شده برای دستگاه، تحلیل و در صورت لزوم به دستور اعلام خطر می دهد. در خصوص هشدار دهنده گاز منوکسید کربن یک استاندارد بین المللی با شماره   BS EN 50291-1  وجود دارد نحوه عملکرد دستگاه را در شرایط مختلف شهر می دهد.

 

 بوق اعلام خطر

بر اساس استاندارد بین المللی BS EN 50291-1، قدرت بوق دستگاه بایستی حداقل ۸۵ دسیبل (dB) در فاصله سه متر باشد. این قدرت صوتی برای یک بوق، زیاد میباشد اما ضروری است زیرا در صورت نصب هشدار دهنده گاز co در موتورخانه، بوق دستگاه بایستی در مشاعات نظیر پارکینگ، راه پله و یا لابی شنیده شود. و یا در صورت نصب دستگاه در داخل خانه بوق دستگاه بایستی بتواند در هنگام شب، ساکنین درحال خواب آن هم در اتاقهای با درب بسته را بیدار نماید.

 

 صفحه نمایش

صفحه نمایش این امکان را فراهم می سازد تا ساکنین از مقدار غلظت گاز co موجود در هوا مطلع شوند. اطلاع از مقدار غلظت گاز co در هوا، امکان ارزیابی میزان خطر را فراهم می سازد. به عبارت دیگر در صورت مشاهده غلظت بالای گاز co بر روی صفحه نمایش، ساکنین بایستی به سرعت محل را ترک نمایند زیرا در این شرایط ثانیه ها نیز مهم می باشند اما در صورت کم بودن غلظت گاز co نمایش داده شده بر روی صفحه دیجیتال با تهویه مناسب هوای محیط از طریق باز کردن درب و پنجره می توان شرایط سالم را به هوای محیط بازگرداند.

 

گواهینامه های (certificate) سنسور هشدار دهنده نشت گاز منوکسید کربن

به منظور بررسی عملکرد دستگاه هشدار دهنده گاز منواکسید کربن مطابق با استاندارد BS EN 50291-1 و یا به عبارت دیگر استاندارد ملی ISIRI 13172-1  آزمایشگاهی خاص و با تجهیزات پیشرفته مورد نیاز می باشد. در سطح بین‌المللی تنها چند موسسه انگشت‌شمار دارای چنین آزمایشگاه مجهزی می باشند که به معتبرترین آنها BRE انگلستان با ارائه گواهینامه BSI ،LPCB  انگلستان با ارائه گواهینامه Kitemark  و UL  آمریکا با ارائه گواهی نامه ای با همین نام می باشد.

 

 

 

 با توجه به مطالب ذکر شده موارد زیر در انتخاب یک سنسور هشدار دهنده گاز مونوکسید کربن دارای اهمیت می باشد:

۱- حسگر الکتروشیمیایی بهترین عملکرد را در شناسایی گاز منوکسید کربن دارد. لذا در انتخاب دستگاه هشداردهنده دقت کنید تا سنسور نصب شده بر روی دستگاه از نوع الکتروشیمیایی باشد. نوع مرغوب حسگر الکتروشیمیایی گران قیمت بوده و سهم مهمی در قیمت نهایی دستگاه دارد.  

 ۲- عملکرد دستگاه هشدار دهنده گاز co مطابق استاندارد بین المللی  BS EN 50291-1  و یا استاندارد ملی  ISIRI 13172-1  باشد. به یاد داشته باشید، دستگاهی که دارای آستانه خطر ثابت می باشد و تنها در یک غلظت مشخص نظیر  ۱۰۰PPM یا  ۱۵۰PPM زدن را شروع میکند، عملکرد دستگاه مطابق استاندارد نمی باشد.

 ۳- از آن جایی که CO غیر قابل شناسایی می باشد، تجهیز دستگاه به سایر امکانات باعث افزایش توانایی شما در آگاهی از وضعیت سلامت هوای خانه در شرایط مختلف می شود. لذا داشتن امکاناتی نظیر صفحه نمایش غلظت گاز CO، حافظه ثبت بیشترین غلظت گاز، ساکت کردن دستگاه در هنگام اعلام خطر، کارکرد دستگاه با باتری، همگی موجب تکمیل عملکرد دستگاه می شوند.

۴- موسسه معتبر بین‌المللی، گواهینامه کیفیت محصول را برای دستگاه صادر کرده باشد. این گواهینامه معتبر بین المللی، تضمین کننده عملکرد صحیح و هشدار به موقع دستگاه در هنگام خطر می باشد.  به عبارت دیگر اگر دستگاهی تمام ویژگی های فوق را داشته باشد، اما دارای گواهینامه معتبر بین المللی نباشد، نمیتوان به عملکرد آن اطمینان کرد.

 


محصولات پیشنهادی: