آشنایی با انواع دوربین های مدار بسته

با انواع دوربین های مدار بسته آشنا شویم.

 

اگر شما قصد خرید یک دوربین مدار بسته را داشته باشید برای یک انتخاب صحیح و مناسب باید با انواع دوربین مدار بسته آشنا شوید. امروزه از دوربین‌های مدار بسته تقریباً در اکثر مکان‌ها از جمله مکا ن‌های تفریحی، تجاری، منازل، خیابان‌ها، شرکت‌ها، کارخانه‌ها و…  برای کنترل رفت و آمد افراد، حفظ امنیت، جلوگیری از وقوع جرم و جنایت و… استفاده می‌شود. که با توجه به کاربری‌های ذکر شده لازم است که با انواع دوربین‌های مدار بسته آشنایی داشته باشید تا در نهایت یک انتخاب درست داشته باشید.

دوربین‌های مداربسته بر اساس چندین عامل مختلف در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار می‌گیرند در این بخش از مقالات مهام مارکت به معرفی انواع دوربین مداربسته و ویژگی‌های آنها می‌پردازیم.

 

انواع دوربین های مدار بسته

 

 

 

انواع دوربین های مدار بسته

برای تقسیم بندی انواع دوربین‌ های مدار بسته باید چندین عامل را مد نظر قرار داد که در ادامه به بررسی این عوامل ‌پردازیم:

 

۱- بر اساس نوع سیگنال خروجی

یکی از تقسیم بندی ها برای انواع دوربین های مدار بسته ، بر اساس نوع سیگنال خروجی به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم می‌شوند:

دوربین مداربسته آنالوگ

 اطلاعات در دوربین‌های مدار بسته آنالوگ به صورت سیگنال‌های آنالوگ ارسال می‌شود و برای ضبط اطلاعاتی که از دوربین منتقل می‌شود نیاز به یک دستگاه DVR می باشد  و برای متصل نمودن دوربین به این دستگاه DVR  از کابل‌های کواکسیال استفاده می‌شود. پایین بودن قیمت و راحتی نصب عوامل مهمی می‌باشد که باعث پرطرفدار بودن دوربین‌های آنالوگ شده هست. از معایب این مدل دوربین‌ها می‌توان به پایین بودن کیفیت تصویر و نویزدار بودن آن اشاره نمود. از دوربین‌های مدار بسته آنالوگ برای منازل، آپارتمان‌ها و فروشگاه‌ها می‌توان استفاده نمود.

 

دوربین مدار بسته تحت شبکه یا دیجیتال

دوربین مدار بسته تحت شبکه که با نام دوربین‌های IP  یا دیجیتال نیز شناخته می‌شوند دوربین‌هایی هستند که از امواج دیجیتال برا انتقال تصاویر استفاده می کنند. اطلاعات در این دوربین‌ها به صورت دیجیتال هستند و برای اتصال دستگاه به دوربین از کابل استفاده می‌شود از مزایای دوربین مدار بسته دیجیتال ‌می توان به بالا بودن کیفیت تصویر و قابلیت پردازش هوشمندانه اشاره نمود.  از این دوربین برای کاربری‌های مختلف می‌توان استفاده نمود اما به علت اینکه این دوربین‌ها بسیار پیشرفته هستند دارای قیمت بالایی می‌باشند.

 

 ۲- انواع دوربین های مدار بسته بر اساس شکل ظاهری  و کاربرد آن

دوربین مداربسته گنبدی یا دام  ( Dome) 

علت نامگذاری این مدل دوربین‌ها شکل ظاهری آنهاست به صورت گنبدی شکل و نیم دایره می‌باشد زیرا کلمه  Dome در زبان انگلیسی به معنای گنبد می‌باشد. این دوربین‌ها معمولاً زیر سقف نصب می‌شوند و به علت ساختار گنبدی شکل مشخص نیست که دوربین چه زاویه‌ای را تحت نظر دارد. دوربین مدار بسته  دام ابرای نصب در محیط‌های داخلی مناسب است و می‌توان از کاربردهای آن ‌برای منازل شرکت‌ها فروشگاه‌ها و… اشاره نمود.این مدل دوربین‌های مداربسته معمولاً از جنس پلاستیک یا فلز هستند.

 

انواع دوربین های مدار بسته

 

دوربین مدار بسته باکس ( Box) جعبه‌ای یا صنعتی

شکل ظاهری بدنه این مدل دوربین‌ها به صورت مکعب مستطیل شکل و از جنس پلاستیک می‌باشد. به دوربین مدار بسته باکس این علت دوربین صنعتی گفته می‌شود که قابلیت نصب لنز آنها به صورت جداگانه بر روی دوربین وجود دارد. بیشترین کاربرد این دوربین در  صنعت می‌باشد  و برای فضاهای داخل و خارجی قابل استفاده هستند.

 

 دوربین مدار بسته گلوله‌ای یا بولت (Bullet)

این مدل دوربین مدار بسته  معمولاً بدنه استوانه‌ای و یا به صورت مکعب مستطیل دارد و به علت مقاومتی که در برابر عوامل بیرونی مانند باران، برف، گرد و غبار و…دارد مناسب برای نصب در محیط‌های بیرونی می‌باشد اما با توجه به اینکه این دوربین انواع مختلفی دارد میزان مقاومت آنها در مقابل عوامل بیرونی در هر مدل متفاوت است. جنس بدنه دوربین مدار بسته بولت معمولاً از فلز می‌باشد. یکی از معایبی که این مدل دوربین دارد نصب آن بر روی پایه می‌باشد که همین امر امنیت آن را پایین آورده و امکان دزدیده شدن آن را بالا برده است.

 

انواع دوربین های مدار بسته

 

دوربین مدار بسته اسپید دام  (Speed dome) یا گردان

به این نوع دوربین مدار بسته چندین نام شامل گردان، Fast، PTZ ،Speed Dome اختصاص  یافته است. این مدل دوربین‌ها دارای قابلیت چرخش بوده از این رو برای محیط‌هایی که فضای وسیعی باید تحت نظردوربین باشد مناسب است. برای چرخش این دوربین‌ها علاوه بر قرار دادن اپراتور، ‌می‌توان چرخش خودکار را برای دوربین برنامه‌ریزی کرد. 

 

 دوربین مدار بسته مخفی یا مینیاتوری ( Mini camera)

دوربین مدار بسته مینیاتوری دارای اندازه بسیار کوچکی می‌باشد  به همین علت برای مکان‌هایی که لازم است به صورت مخفی دوربین نصب شود از این دوربین‌ها استفاده می‌شود در نتیجه دوربین مدار بسته مخفی بسیار کاربردی می‌باشد.

 

۳- انواع دوربین های مدار بسته بر اساس لنز  

 برای انتخاب یک دوربین مدار بسته یکی دیگر از عواملی که توجه به آن مهم است لنز دوربین می‌باشد به طور کلی انواع لنز دوربین‌های مداربسته به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

 لنز ثابت یا Fix:  

لنزهای Fix  خود به دو دسته لنزهای ثابت صنعتی و مینی کمرا تقسیم می‌شوند.  لنز ثابت همانطور که از نامشان پیداست دارای فاصله کانونی ثابتی هستند زاویه دید دوربین‌هایی که دارای لنز ثابت هستند بعد از نصب قابل تغییر نیست به همین علت از دوربین‌های دارای این لنز در مکان‌هایی استفاده می‌شود که نیاز به حساسیت کمتری دارند. لنز ثابت تسبت به سایر مدل‌ها دارای قیمت مناسب‌تری می‌باشد.

 

پر فروش ترین دوربین های مدار بسته فروشگاه مهام مارکت

برای مشاهده محصولات هر برند روی عکس کلیک کنید.

 

 

لنزهای (varifocal) فاصله کانونی متغیر:

این مدل لنزها بر خلاف لنزهای ثابت امکان تغییر در فاصله کانونی را دارا هستند همچنین امکان تنظیم فوکوس برای آنها وجود دارد ابراین به راحتی می‌توان زاویه دید دوربین را حتی پس از نصب آن به راحتی و به صورت دستی تغییر داد.

 

لنزهای (motorize) موتور دار با فاصله کانونی متغیر:

لنزهای متغیر موتوردار ساختاری کاملاً مشابه به لنزهای متغیر دارند و تنها تفاوت آنها این است که در این لنزها تغییر فاصله کانونی صورت خودکار انجام می‌شود همچنین این لنزها امکان تغییر فوکوس به صورت خودکار را نیز دارا هستند  بنابراین واضح است که این لنزهای متغیر خودکار قیمت بالاتری نسبت به مدل های دیگر دارا هستند.

 

۴- انواع دوربین های مدار بسته بر اساس میزان کیفیت تصویر

عوامل مختلفی روی کیفیت تصویر دوربین مداربسته تاثیر دارند  اما اولین و مهم‌ترین آنها رزولیشن وضوح تصویر می‌باشد که در هنگام انتخاب یک دوربین مدار بسته باید به این موضوع توجه نمود. این مشخصه به صورت یک عدد بر حسب مگاپیکسل می باشد که به تعداد پیکسل‌های تشکیل دهنده تصویر را مشخص می کند. در واقع هرچه این عدد بزرگتر باشد میزان کیفیت تصویر بیشتر است. در جدول زیر کیفیت تصویرهای موجود در بازار ارائه شده اند:

 

       رزولیشن کیفیت نمایش
1 مگا پیکسل  (1280*720) HD
2 مگا پیکسل (1920*1080) Full HD
3 مگا پیکسل (1920*1080) Full HD
4 مگا پیکسل 2560*1440
5 مگا پیکسل 2536*1920
8 مگا پیکسل 3840*2160 (4K)

 

۵- دوربین مداربسته دید در شب 

یکی دیگر از انواع دوربین‌ های مدار بسته، دوربین دید در شب می باشد. به علت اینکه بعضی از مکان‌ها نیاز به مراقبت و محافظت شبانه روزی دارند و دوربین های معمولی قادر به ضبط تصاویر در روز نمی‌باشند برای این مکان‌ها باید از دوربین مدار بسته دید در شب استفاده کرد. نحوه عملکرد این دوربین‌ها این صورت می‌باشد که با استفاده LED تعبیه شده در آن به اجسام نور تابانده ‌شود و نور بازتاب شده از اجسام را دریافت می‌کند. این نور دارای یک موج مادون قرمز بوده و سبب دیده شدن اجسام در تاریکی می‌شود. تصاویر ضبط شده در دوربین دید در شب به دو صورت سیاه و سفید و رنگی می‌باشد.

 

انواع دوربین های مدار بسته