آشنایی با درب ضد حریق

معرفی درب ضد حریق و انواع آن

درب‌ ضد‌ حریق‌ اســتاندارد‌ و‌ ایمن‌ با‌ اســتناد‌ به‌ مبحث‌ سه‌ مقررات‌ ملی‌ ساختمان،‌ دربی‌ اســت‌ که‌ با‌ انجام‌ «آزمایش‌ درب‌ ضد‌حریق‌ اســتاندارد»‌ حائز‌ شرایط‌ مقاومت‌ و‌ محافظت‌ در‌ برابر‌ حریق‌ متناسب‌ با‌  محل‌ استقرار‌ خود‌ باشد.‌ یک‌ درب‌ ضد‌ حریق‌ مجموعه‌ای‌ از‌ عناصر‌ شــامل‌ لنگه‌درب،‌ چهارچوب،‌ یراق‌آلات‌ و‌ دیگر‌ اجزا‌ اســت‌ که‌  مجموعا‌ یک‌ درجه‌ مشخص‌ از‌ محافظت‌ در‌ برابر‌ حریق‌ را‌ تأمین‌ می‌کنند.

به‌ طور کلــی‌ درب‌ ضد‌ حریق‌ به‌ درب‌هایی‌ گفته‌ می‌شــود‌ که‌ می‌توانند‌ به‌ مدت‌ یک‌ تا‌ بیش‌ از‌ چهار‌ ساعت‌ در‌ برابر‌ حرارت‌ کاملا‌ مقاوم‌ باشــند‌ و‌ از‌ گســترش‌ حریق‌ در‌فضاهای‌ دیگر‌ جلوگیری‌ کنند.‌ معمولاً‌ چهار چــوب‌ درب‌ ضد‌ حریق‌ از‌ جنس‌ فولاد‌ و‌ روکــش‌ درب‌ آن‌ از‌ ورق‌ فولاد‌ با‌ پوشــش‌ رنگ‌ تمام‌ کوره‌ای‌ است.‌ داخل‌ درب‌ پشم‌ سنگ‌ نسوز‌ عایق‌ حرارتی‌ قرار‌ دارد‌ کــه‌ در‌ برابر‌ آتش‌ تا‌ چها ر‌ســاعت‌ در‌ دمای‌‌ ۸00 درجه‌ سانتی‌ گراد‌ مقاوم‌ است.‌

اطراف‌ درب‌ با‌لاستیک‌ درزگیر‌ نسوز‌ پوشانیده‌ شــده‌ تا‌ از‌ انتقال‌ دود‌ در‌ حرارت‌ بالا‌ جلوگیری‌ کند‌. و‌ با‌ ســوختنش‌ دود‌ سمی‌ تولید‌ نکند.‌ این‌ درب‌ها‌ که‌ در‌پا گرد‌ پله‌ اضطراری‌ ســاختمان‌ها‌ نصب‌ می‌شوند‌ وظیفه‌ محافظت‌ از‌ ساکنان‌ در‌ زمان‌ آتش‌سوزی‌ را‌ دارند. تأییدیه‌ سازمان‌ آتش‌نشانی‌ و‌ خدمات‌ ایمنی‌ شهرداری‌ تهران،‌ عدم‌ شــعله‌وری‌ در‌ هنگام‌ حریق،‌ جلوگیری‌ از‌ انتقال‌ دود‌ گرم‌ و‌ سرد،‌ دوست‌دار‌ محیط‌ زیست‌ و‌ فاقد‌ مواد‌ سمی‌ و‌ برگشت‌ناپذیر،‌ ضمانت‌نامــه‌ و‌ گارانتی‌ پس‌ از‌ فروش،‌ یــراق‌آلات‌ ضد‌ حریق‌ و‌ استاندارد،‌ طراحی‌ نما‌ و‌ تغییر‌ ابعاد‌ بر‌اساس‌ نظر‌ مشتری،‌ امکان‌ نصب‌ شیشه‌ و‌ مقولاتی‌ از‌ این‌ دست‌ جزو‌ موارد‌ قابل‌ اعتنا‌ در‌ مورد‌ تهیه‌ درب‌های‌ ضد‌ حریق‌ محسوب‌ می‌شوند.

در این بخش از مقالات مهام مارکت به معرفی انواع درب ضد حریق می پردازیم. شرکت مهام صنعت یکی از ارائه دهندگان بهترین برندهای درب های ضد حریق با کیفیت عالی می باشد.

 

 

انواع درب ضد حریق

دربهــای ضد حریق از نظر کاربرد بــه چهار گروه عمده قابل تقســیم هســتند؛

  • دربهای خروج اضطراری برجهای مسکونی، اداری و هتلهــا؛
  • دربهــای بیمارســتانی؛
  • دربهای مخصوص خزانه و انبار
  • دربهای مخصوص نیروگاه های برق.

این دربها از لحاظ شــکلی نیز بر اساس مورد اســتفاده به انواعی متفاوت تقســیم میشوند. درب ضد حریق چوبی، فلزی و شیشه خور در انــواع یک لنگه و دو لنگه برخی از متداولترین آنها محســوب
میشوند.

 

درب ضد حریــق چوبی: این دربها با چوبهای خشــک و چارچوب فلزی (متناسب با سازه) در ساختمان اجرا می شوند. ضخامــت درب ضد حریق چوبی حداقل 1,5ســانتیمتر بوده و همچنیــن این دربها باید عاری از هرگونه رنگ و ســی ان ســی باشــند. جداره داخلی درب ضد حریق از فولاد و فضای داخلی از پشــم سنگ (جهت جلوگیری از شعله ور شدن آتش) پرشده است.

 

درب ضد حریــق فلزی: درب ضد حریق فلزی به دلیل داشــتن ضخامت بالا (حدود شش ســانتیمتر) امکان نصب روی چارچوب ساده فلزی را ندارند. بر اساس رطوبت موجود در ساختمان ورقهای فلزی از جنس گالوانیزه و ورق روغنی مورد اســتفاده قرار می گیرد.
داخل دربهای فلزی از پشــم سنگ (به منظور جلوگیری از انتشار آتش) پر می شود. نصب و رگلاژ درب ضد حریق فلزی با جوشکاری انجام می شود.

 


دربهای ضد حریق شیشــه خور: دربهای ضد حریق شیشهدار معمولاً برای ساختمانهای پرتردد و ساختمانهای عمومی کاربرد دارند. دلیل این امر هم عمدتــاً بالاتر بودن هزینه اینگونه دربها اســت به دلیل اینکه در ساختمانهای مســکونی و یا اداری تردد کمتری صورت میگیرد استفاده از اینگونه دربها در ساختمانهای مسکونی بهصرفه نبوده و توجیه اقتصادی ندارد. درب ضد حریق شیشــه دار یا همان درب ضد حریق شیشه خور در اکثر موارد برای اتاقهای ســرور و کارخانهها و یا مراکز تولید و مکانهای حساس به کار میرود که برای بازرسی محل نیاز بیشتری دارنــد و نیز 90درصد دربهای ضد حریق برای بیمارســتانها به کار می روند.

شیشــه های موجود در درب ضد حریق نسوز هســتند و برای ساخت باید برش مخصوصی به ورق داد و نوار نســوز کنار شیشه نیز با دقت بالایی نصب شــود چراکه این نوار باید از انتشار دود به نقاط دیگر نیز جلوگیری به عمل آورد زیــرا همانطور که میدانید یکی از عواملی که در هنگام آتشســوزی از فــرار افراد جلوگیری میکند خفگی بر اثر دود آتشســوزی و نفستنگی حاصل از آن است.

 

ابعاد‌ استاندارد درب های ضد حریق

بنا به اســتانداردهای سازمان آتشنشانی ابعاد در سایر انواع دربها تفاوت چندانی با هم ندارد از این رو در ادامه برای آشــنایی فقط به ابعاد استاندارد دربهای ضد حریق فلزی یک و دو لنگه اشــاره می شود. به طور کلی خلاصه ابعاد ساب فریم مورد نیاز برای درب ضد حریق مورد تأیید سازمان آتشنشانی به دو دسته تقسیم بندی می شوند:
– 210*110سانتیمتر ابعاد داخل به داخل ساب فریم
– 210*105سانتیمتر ابعاد داخل به داخل ساب فریم


قابل ملاحظه است که دربهای ضد حریق فلزی دارای دستگیره آنتیپنیک از نمای درب، دســتگیره نسوز پشــت و جک هیدرولیک آرام بند به همراه درزگیر پف شونده هستند.
ابعــاد اســتاندارد درب ضد حریق فلــزی دو لنگــه نیز 210*200 ســانتیمتر اســت. گفتنی اســت که دربهای ضد حریــق فلزی خود از لحاظ شــکل و رنگ به انــواع مختلف با یراق مختلف تقســیم بندی
می شوند.

 

اهمیت نصب درب ضد حریق

ممکن اســت در شــرایط عــادی متوجه اهمیت دربهــای ضد حریق نشــویم، اما همهی ما نیاز داریم از امنیت ســاختمانی که در آن زندگی می کنیم و یا در طول روز در آن رفت و آمد داریم اطمینان خاطر داشــته باشیم.


هرچنــد که احتمال بروز آتشســوزی زیاد نباشــد و یا وســایل مهار آتش مهیا باشــد اما گاهی ممکن اســت به دلیل وجــود چیزی در بافت ســاختمان و یا نگهداری مواد آتشزا هنگام بروز آتش، مهار آن ســخت و ناشــدنی باشــد و موجب گســترش آتش از اتاقی به اتاق دیگر شده و حادثــه ی هولناک و غمانگیزی ایجاد کند. در اینجا اســت که به اهمیت
دربهای ضد حریق پی می بریم، این دربها بخشــی از سیستم حفاظت از ســاختمانها هستند که نیاز اساسی ســاختمانهای عمومی، ادارات و کارخانه ها محســوب می شوند و تحت بعضی از قوانین استفاده از آنها در مناطقی الزامی است.

 

‌وظایف درب ضد حریق

همه ی اتاقها را در هر موقعیتی از سایر اتاقها مجزا می سازد تا آتشی که در اتاقی شروع شده در همانجا بماند. از ساکنان و محتویات سایر اتاقها محافظت میکند و در نهایت یک مسیر امن و محافظت شــده ایجاد می کند تا افراد بتوانند از آن فرار کنند. با رعایت سایر موارد ایمنی در کنار دربهای ضد حریق می توان گفت که سقفها، دیوارها و درها برای زمانی مشخص و مکفی در برابر آتش مقاومت خواهند کرد.


بنابراین هدف اســتفاده از این دربها به جای دربهای معمولــی محافظــت از جان و مــال افــراد و جلوگیری از گســترش آتش و مهیا کردن راه فرار برای کسانی است که در حادثه به دنبال راه نجات هستند.

 

فروشگاه مهام مارکت ارائه دهنده انواع درب ضد حریق و نمایندگی فروش برندهای معتبر درب های ضد حریق در ایران می باشد. برای مشاهده و خرید درب های ضد حریق می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

لینک خرید انواع درب ضد حریق