آشنایی با کولرهای سلولزی و مزایای آن

کولر سلولزی چیست و چه مزایایی دارد؟

 

با شروع فصل گرما اولین اقدامی که افراد انجام می دهند پیدا نمودن یک راهکار برای خنک کردن و کاهش دمای محیط باشد برای این منظور کولر گازی و کولر آبی از پرکاربرد ترین وسایل خنک کننده به حساب می آیند. در شرایطی که امکان استفاده از کولر گازی نباشد یا تصمیم به پرداخت هزینه کمتری باشد معمولاً از کولر آبی استفاده می شود. در ادامه مهام مارکت قصد دارد به معرفی جدیدترین نسل کولرهای آبی یعنی کولر سلولزی بپردازد،با ما همراه باشید.

 

 

 

کولر سلولزی چیست؟

کولر سلولزی یک نوع کولر آبی می باشد که تنها تفاوت آنها  واسط تبخیری می باشد. در واقع به جای پوشال قدیمی در کولرهای سلولزی از پدهای سلولزی استفاده می شود، در نتیجه این کولرها نسبت به کولر های آبی قدیمی دارای راندمان و ضریب عملکرد بالاتری بوده بنابراین میزات خنک‌کنندگی بیشتری خواهند داشت.

استفاده از بهترین پدهای سلولزی در کولر، باعث جذب حداکثری آب در پدها می شود به همین دلیل میزان خنک کنندگی کولر را بالاترین حد تامین می شود. همچنین نیاز به تعویض هرساله‌ پوشال که در کولرهای آبی رایج است را مرتفع می‌کند.

 

 

پد سلولزی چیست؟

کولرهای آبی سلولزی به جای  پوشال های قدیمی مجهز به پدهای سلولزی می باشند. که این پد ها راندمان و بازدهی بالاتری نسبت به پوشال ها دارا می باشد. جنس این پدها از سلولز بوده و به صورت ورقهای نازک منظم و موج دار هستند پدهای سلولزی دارای قابلیت جذب رطوبت بسیار بالایی می باشند که همین امر موجب خنک کنندگی بسیار بالایی کولر های سلولزی  میشود.

پدهای سلولزی ساختار یکپارچه و یکنواختی دارند و به علت مقاومت بالا، در اثر کارکرد از کیفیت آنها کاسته نمی شوند.

ساختار پدهای سلولزی به‌گونه‌ای است که افتادگی از هم پاشیدگی و تجزیه برای آنها اتفاق نمی افتد و به علت داشتن سیستم خود شویی  نسبت به پوشال ها کمتر رسوب می گیرد و در نتیجه طول عمر بالاتری دارد.

 

 

نحوه عملکرد کولرهای سلولزی

 نحوه عملکرد کولرهای سلولزی به این صورت می باشد که ابتدا پد های سلولزی مقدار بالایی آب جذب نموده کاملا مرطوب می شوند. سپس با ورود هوای گرم و خشک به کولر و برخورد آن با پد سلولزی مرطوب انرژی گرمایی در اثر تبخیر  آب خنک شده و این هوای خنک به محیط منتقل می شود و در نتیجه موجب خنک شدن محیط می شود به علت اینکه بد های سلولزی قابلیت جذب بالای رطوبت را دارا هستند در نتیجه میزان خنک کنندگی این مدل کولر ها بیشتر خواهد بود.

 

پر فروش ترین کولرهای سلولزی فروشگاه مهام مارکت

برای مشاهده محصولات هر برند روی عکس کلیک کنید.

 

 

 

مزایای کولر آبی سلولزی  

 ۱- راندمان و بازدهی بالا  

به علت بالا بودن میزان جذب آب توسط پدهای سلولزی  راندمان کولر آبی بیشتر شده در نتیجه میزان خنک نمودن هوا توسط کولر بیشتر خواهد بود.

 

۲- مقاومت بالای پدهای سلولزی

پدهای سلولزی از ساختار یکنواخت و منظمی برخوردار هستند در نتیجه میزان مقاومت آن ها از سایر کد های پوشالی بیشتر بوده و بعد از گذشت زمان تغییر شکل می دهند.

 

۳- عدم ورود گرد و خاک به محیط

 به علت اینکه پد های سلولزی   متراکم هستند در نتیجه گرد و خاک و ذرات اضافی نمی‌توانند توسط آن ها وارد محیط شوند.

 

۴- سازگار بودن با محیط زیست

به علت اینکه سلولز از مواد اولیه ای تشکیل شده که تجزیه پذیر می باشد. بنابراین کولر سلولزی مواد سمی و آلاینده در فرایند خنک سازی محیط تولید نمی کند در نتیجه خطری برای محیط زیست ندارد.

 

۵- بالا بودن طول عمر کولر سلولزی

در اغلب کولرهای سلولزی جنس قاب و یا بدنه آنها از آلومینیوم   یا پلیمر می باشد بنابراین در برابر آب و رطوبت و اکسیداسیون مقاومت بالایی داشته در نتیجه باعث افزایش طول عمر کولر آبی سلولزی خواهد شد

 

۶- عدم انتقال قطره های آب به محیط

 به علت اینکه پد های سلولزی ساختار یکنواخت و منظمی دارند در نتیجه مانع انتقال قطره های آب به هوا می‌شوند.

 

۷- صرفه جویی در مصرف انرژی

پد کولرهای سلولزی برخلاف پوشال در کولرهای آبی حجم بالایی از آب را در خود نگه می دارند در نتیجه میزان مصرف انرژی در این کولر ها پایین می باشد.

 

۸- پایین بودن سرعت رسوب گذاری

میزان رسول گذاری در کولر آبی سلولزی با سرعت بسیار کمی رخ می دهد بنابراین استفاده از این نوع کولر برای مناطقی که آب سخت دارند بسیار مناسب می باشد.

همچنین پمپ تخلیه آب در دستگاه این امکان را فراهم میکند که مصرف کننده در مناطقی که سختی آب بالا است، امکان تخلیه آب کولر را به صورت اتوماتیک داشته باشد.

 

۹- بالا بودن میزان خنک کنندگی نسبت به سایر کولرهای  آبی

با توجه به ساختار پد سلولزی، هوای خروجی از کولرهای سلولزی نسبت هوای خروجی از کولر های آبی پوشالی بسیار خنک در می باشد.

 

۱۰- عدم انتشار قارچ و باکتری در محیط  

کولرهای سلولزی به گونه ای طراحی شده اند که در حین استفاده از آن ها هیچ گونه قارچ و باکتری در  هوا منتشر نخواهد شد در نتیجه هیچگونه حساسیت و آلرژی برای افراد ایجاد نخواهد شد.

 

۱۱- بالا بودن سرعت نصب و راه اندازی

ساختار کولر های سلولزی و پد های آنها موجب بالا رفتن سرعت نصب و راه اندازی این کولر ها شده است.

 

 

 

 

معایب کولر آبی سلولزی  

۱- بالا بودن هزینه تهیه نصب تعمیرات و نگهداری کولر آبی سلولزی نسبت به مدلهای دیگر کولر آبی

۲- بالا بودن میزان رطوبت تولیدی توسط این کولرها

۳- نامناسب بودن کولر آبی سلولزی برای مناطق مرطوب

۴- بوی نامطبوع پدهای سلولزی در اثر فرسوده شدن و همچنین بالا بودن رطوبت

۵-  عدم دسترسی آسان در مقایسه با کولر آبی پوشالی  

 

کاربردهای کولر سلولزی

  • مکان های مسکونی
  • واحدهای تجاری مانند مغازه ها، تولیدی ها و…
  • سالن های ورزشی
  • مکان های صنعتی مانند کارخانه ها، کارگاه ها و… 

 

 

چگونه از کولر آبی سلولزی نگهداری کنیم؟

در این قسمت به معرفی نکاتی می پردازیم که با استفاده از آن ها علاوه بر جلوگیری از ایجاد هزینه در اثر خرابی کولر میتوانیم به حفظ راندمان بالای آن کمک کنیم:

تعویض مرتب و دوره ای پدهای سلولزی   

 روغن کاری به موقع و بررسی موتور کولر  

کنترل آب و میزان رسوب گیری مخزن

 تمیز نمودن فیلتر پمپ آب کولر به صورت دوره ای

 بررسی تسمه کولر آبی به صورت دوره ای

تخلیه نمودن آب کولر سلولزی در در فصل سرما