آنچه که در مورد دریچه های تامین هوای وسایل گازسوز باید بدانیم

تجهیزات و دستگاه های گازسوز برای اینکه بتوانند راندمان بالا و عمل احتراق پایداری داشته باشند نیاز به اکسیژن کافی دارند، در واقع هر دستگاه گازسوز اکسیژن مورد نیاز خود را از هوای محیطی که در آنجا نصب شده است تامین میکند. عدم تامین اکسیژن کافی باعث احتراق ناقص میشود. احتراق ناقص علاوه بر پایین آوردن راندمان، عامل ناپایدار شدن شعله و سوخت ناقص و در نتیجه تولید گاز های سمی مانند گاز مونوکسید کربن (CO) است. گاز مونوکسید کربن بسته به میزان غلظت آن در محیط میتواند باعث مسمومیت شدید شده  و در بسیاری از موارد منجر به مرگ افراد شود که اصطلاحا بنام مرگ خاموش شناخته میشود.

دریچه های تامین هوای وسایل گازسوز با فراهم کردن اکسیژن لازم جهت احتراق کامل سوخت، نقش حیاتی و کلیدی در تامین ایمنی و سلامت افراد بر عهده دارند. از اینرو در این مقاله قصد داریم به اهمیت و نکات فنی دریچه های تامین هوای وسایل گازسوز (دریچه هواکش گاز) بپردازیم.  با توجه به نکاتی که ذکر گردید نصب و اجرای دریچه هواکش کاملا اهمیت دارد. در این مقاله سعی میکنیم به تمامی موضوعات مربوط به دریچه تامین هوای وسایل گازسوز بپردازیم.

فایل صوتی این مقاله-قسمت اول و دوم


معرفی جامع و کامل دریچه تامین هوای استاندارد 

قبل از خواندن ادامه مقاله حتما این ویدیو را تماشا کنید

 

 
 
 

 

مشخصات فنی دریچه های تامین هوای وسایل گازسوز

 از شاخصه هایی که در انتخاب دریچه های تامین هوا باید به آن توجه کرد مشخصات فنی، شکل و ساختار دریچه ها میباشد. هرچقدر که دریچه ها طبق  الزامات فنی و مهندسی طراحی شده باشند و مطابق مبحث 17 مقررات ملی ساختمان باشند کارایی بهتری دارند. از جمله مواردی که میتوان به آن اشاره کرد پره های دریچه ها میباشند. پره ها باید دارای زاویه خم مناسب باشد که علاوه بر عبور جریان هوای تازه به داخل محیط نصب وسایل گازسوز از ورود سرما و باد و بوران تا حدی ممانعت نماید. بطور معمول در بازار از پره های خطی با زاویه خم 30 یا 45 درجه برای ساخت دریچه ها استفاده میشود. البته در بعضی مواقع از دریچه ها  با پره های 90 درجه شطرنجی با چشمی یک در یک سانتی متر نیز استفاده میشود.

 نکته دیگری که باید به آن توجه نمود فاصله بین پره ها میباشد. در مبحث 17 فاصله مناسب را 12 میلی متر عنوان کرده اند. رعایت این فاصله منجر به برقراری هوادهی بهتری به داخل فضای نصب تجهیزات گازسوز میشود.

یکی دیگر از شاخصه های مهم وجود توری در ساختار دریچه های تامین هوا میباشد. چشمی توری باید به گونه ای انتخاب شود که علاوه بر عبور هوای تازه از ورود حشرات موذی و موجودات مزاحم به داخل ساختمان جلوگیری نماید. در بازار معمولا از توری با چشمی های 2*2 یا 4*4 میلی متر استفاده میشود. مورد با اهمیت دیگر  ضمانت متریالی که جهت ساخت دریچه های تامین هوای وسایل گازسوز انتخاب میشود، میباشد. به دلیل اینکه دریچه ها در معرض عوامل جوی قرار دارند و باید دارای استحکام و مقاومت کافی باشند. ضخامت مناسب برای ساخت دریچه ها ورق و پروفیل یک میلی متر میباشد. 

 

دریچه تامین هوای وسایل گازسوز

 

 

 

رنگ دریچه های تامین هوای وسایل گازسوز

مناسب ترین رنگ جهت دریچه های فلزی رنگهای الکترواستاتیک هستند که علاوه بر مقاومت بالا در برابر عوامل جوی و نور خورشید دارای زیبایی و شفافیت خوبی میباشد. بسته به رنگ نمای ساختمانها دریچه ها دارای تنوع رنگی میباشند.

دریچه های تامین هوای وسایل گازسوز که از بیرون ساختمان و روی نما نصب میشوند با دریچه هایی که از داخل ساختمان نصب میشوند متفاوت میباشند. دریچه های تامین هوای نمای بیرون دارای پره جهت ممانعت از ورود باران، باد و بوران به داخل ساختمان میباشد. و معمولا پشت این پره ها یک لایه توری  جهت جلوگیری از ورود حشرات موذی به داخل ساختمان تعبیه میشود.

دریچه های مخصوص نمای داخلی ساختمان معمولا فاقد پره میباشند و فقط دارای یک لایه توری میباشد. همچنین دریچه های داخلی باید برچسب هشدار و عدم مسدود شدن داشته باشند. تا ساکنین از وظایف آنها مطلع شوند و اقدام به مسدود کردن آنها ننمایند. درکل ساختار دریچه ها باید بگونه ای باشد که علاوه بر رعایت ضوابط فنی و مهندسی مستحکم و کاربردی باشد. دریچه ها در اشکال مربع، مستطیل و گرد ساخته میشوند. دریچه های مربع و گرد از جنس آلومینیوم معمولا پر مصرف تر از مابقی اشکال میباشند.

 

دریچه تامین هوا وسایل گازسوز

 

نکته: حداقل سطح آزاد هوادهی دریچه های تامین هوا نباید کمتر از سطحی باشد که در مبحث 17 لوله کشی گاز طبیعی مقررات ملی ساختمان محاسبه شده است.

 

• طبق مبحث هفدهم اندازه توری چشمی های بکاربرده شده در دریچه های تامین هوا حداقل باید 7 میلی متر (1/4 اینچ) باشد که قابلیت تمیز کاری نیز داشته باشد.

• اگر دریچه تامین هوا فلزی باشد سطح آزاد آن نباید بیش از 75 درصد محاسبه شود. البته موارد استثناء نیز وجود دارد که شرکت های سازنده توصیه های فنی لازم را به مشتری گوشزد میکنند.

• چنانچه از دریچه های چوبی استفاده شود سطح آزاد آن نباید بیش از 25 درصد محاسبه شود. مگر اینکه توصیه فنی شرکت سازنده غیر از مورد فوق باشد.

• ساختار دریچه تامین هوای احتراق باید به گونه ای باشد که از نظر عایق صوتی با در نظر گرفتن مبحث 18 مقررات ملی ساختمان و از نظر صرفه جویی در مصرف انرژی مطابق با مبحث 19 مقررات ملی ساختمان باشد ولی در هر صورت اولویت با تامین هوای احتراق باشد.

• نصب دمپر دستی بر روی دریچه تامین هوای احتراق مجاز نمیباشد زیرا امکان، مسدود کردن دریچه توسط ساکنین وجود دارد.

 

 جنس دریچه های تامین هوای وسایل گاز سوز 

دریچه های تامین هوای وسایل گازسوز  دارای تنوع متریالی میباشند که عمدتا از جنس آلمینیوم، استیل، آهن، پلیمری (پلاستیکی) و چوب ساخته میشوند. 

از نظر آیین نامه ای و مقررات ملی محدودیتی درخصوص جنس بکار رفته در دریچه های تامین هوا ذکر نشده ولی توجه به این نکته مهم میباشد که کارایی هر متریالی در جایگاه مناسب دارای اهمیت می باشد .دریچه هایی که در نمای بیرون ساختمان استفاده میشوند باید دارای استحکام مناسب و دوام کافی در برابر عوامل جوی نظیر برف، باران و اشعه های نور خورشید داشته باشند. به عنوان مثال استفاده از دریچه های پلاستیکی (پلیمری) بر روی نمای خارجی ساختمان که در معرض اشعه های نور خورشید می باشند مناسب نیست.  زیرا باعث تخریب و از بین رفتن دریچه میشود به هین دلیل متریال مناسب برای دریچه های نمای خارجی ساختمان با توجه به کیفیت و موجودی بازار و هم از لحاظ مناسب بودن قیمت دریچه های آلمینیومی بهترین گزینه میباشند. آلومینیوم با توجه به ساختار متالوژیکی در برابر عوامل جوی مقاوت بالایی دارد و دچار تخریب و فرسودگی نمیشود و همچنین امکان رنگ آمیزی متنوع و با کیفیت الکترواستاتیکی را دارد. همچنین در دسترس بودن دریچه های تامین هوای آلمینومی میتواند یکی دیگر از مزایای استفادهاز این نوع دریچه ها میباشد.دریچه های تامین هوای وسایل گاز سوز که از جنس آهن ساخته میشوند برای نصب بر روی نما مناسب نیست زیرا به علت مقاومت پایین آهن در برابر برف وباران باعث زنگ زدگی دریچه شده که بعد از چندسال دریچه شکل ظاهری خود را از دست داده و نمای ساختمان حالت زنگ زدگی و ورود آب به خود میگیرد .دریچه های استیل دارای مقاوت مناسب و عالی در برابر عوامل جوی هستند ولی با توجه به محدودیت در ساخت و قیمت نسبتا بالا عملا مورد استفاده قرار نمیگیرند مگر در جا و مناطق خاص که به صورت ویژه سفارش داده شوند.
دریچه های چوبی یکی دیگر از گزینه های مورد استفاده به عنوان دریچه های تامین هوای وسایل گاز سوز میباشند ولی دریچه های چوبی دارای محدودیت ساخت میباشد. چوبی که برای ساخت دریچه ها به کار برده میشود باید از نوع مقاوم و فراوری شده باشند که در برابر عوامل جوی مقاومت داشته باشند . درکل از چوب برای ساخت دریچه تامین هوا استفاده چندانی نمیشود مگر در موارد خاص برای نماهای خاص وچوبی که به صورت ویژه و سفارشی ساخته و استفاده شوند.

 

 محاسبه سطح هوادهی دریچه تامین هوای وسایل گازسوز

سطح هوادهی دریچه های تامین هوای وسایل گازسوز از نکات قابل بررسی میباشد. اصولا سطح آزاد دریچه تامین هوا با توجه به مقدار و مصرف گاز دستگاه های گازسوز و همچنین ارزش حرارتی گاز بهره برداری شده توسط مهندس ناظر محاسبه میشود. جهت محاسبه سطح هوادهی با مراجعه به مبحث 17 مقررات ملی ساختمان لوله کشی گاز طبیعی ویرایش چهارم سال 1401 پاراگراف 17-6-5-2 مراجعه شود.

در نظر داشته باشید چنانچه از دریچه های چوبی جهت تامین هوای احتراق استفاده میکنید میبایست سطح هوادهی این نوع دریچه 25 درصد بیشتر از دریچه های فلزی در نظر گرفته شود.

 

انتخاب مناسب دریچه تامین هوا با حل مثال:
حالت اول: اگر فضا با درزبندی معمولی باشد ؛ ولی حجم فضای نصب وسایل گازسوز کمتر از یک متر مکعب برای 711 کیلو کالری در ساعت باشد بایستی یک عدد دریچه در فاصله 30 سانتی از سقف به سمت فضای آزاد در نظر گرفته ؛ سطح آزاد دریچه برابر 7 سانتیمتر مربع برای هر 711 کیلو کالری در ساعت میباشد.

حالت دوم : اگر فضا با درزبندی کامل باشد  (شیشه ها از نوع دو جداره باشد) بدون در نظر گرفتن حجم فضا محل نصب حتما میبایست دریچه تامین هوا به مساحت 7 سانتیمتر مربع به ازای هر 711 کیلو کالری در ساعت به سمت هوای آزاد در نظر گرفت.
علاوه بر دریچه فوق میبایست یک دریچه هوای اضافی نیز در نظر گرفت که سطح آن 7 سانتیمتر مربع برای هر 791 کیلو کالری در ساعت میباشد. حال در زیر به حل دو مثال برای حالتهای اول و دوم توجه نمایید:

مثال حالت اول: منزلی با مساحت 13 متر و ارتفاع 0 متر و دارای یک اجاق گاز و یک بخاری و یک آبگرمکن از نوع دیواری ؛حال ابعاد دریچه را پیدا کنید؟
حل: حجم 073 متر مکعب خواهد بود و میزان مصرف 0 دستگاه برابر 0.3 کیلو کالری برساعت 01733 KCAL/H و این عدد در ارزش حرارتی گاز ضرب شده و در نهایت برابر 73 ( سانتیمتر مربع . * 077 سانتیمتر مربع که ابعاد دریچه ) 73 =01733/ حال عدد 771
مثال حالت دوم: منزلی با مساحت 703 متر و 1 وسیله ) اجاق – پلوپز- بخاری – پکیج ( هر کدام 03983 KCAL/H یک عدد و جمع مصرف 1.7 متر مکعب و ضرب در ارزش حرارتی برابر 79 ( سانتیمتر مربع. * 008 سانتیمتر مربع که ابعاد دریچه ) 79 = 03983/ حال عدد 771 71 ( سانتیمتر مربع. * 033 سانتیمتر مربع که ابعاد دریچه ) 71 =03983/ و دریچه اضافی 791

 

الزامات نصب دریچه تامین هوای وسایل گازسوز

برای هر قسمت از ساختمان که در آن دستگاه گازسوز نصب شده جهت احتراق کامل، لازم است دریچه تامین هوا با هوادهی مناسب نصب شود.
دریچه های تامین هوای وسایل گازسوز نباید دارای دمپرهای هوابند باشند. که به ساکنین امکان  مسدود کردن دریچه های تامین هوا را بدهند.
دریچه های تامین هوای وسایل گازسوز بصورت دائم باز و ثابت بر روی دیوار و یا سازه نصب میشود که مستقیما با هوای آزاد مرتبط بوده و هوای آزاد را به داخل ساختمان هدایت نماید.
طبق مبحث 17 مقررات ملی ساختمان سال 1401 یک دریچه تامین هوا بر روی دیوار 30 سانت زیرسقف نصب شود.
طبق مقررات ملی مبحث 17 هر ساختمان که دارای درب و پنجره دوجداره و درزبند باشند بدونه در نظرگرفتن مساحت آن نیاز به نصب دریچه تامین هوای جهت وسایل گازسوز میباشد.
دریچه های تامین هوای وسایل گازسوز باید دارای برچسب هشدار عدم مسدود شدن دریچه داشته باشند.
مساحت هوادهی مفید دریچه تامین هوا ملاک عمل در محاسبات مهندسی میباشد نه مساحت کلی دریچه.
سطح آزاد و هوادهی دریچه تامین هوا نباید  کمتر از مجموع مساحت مجرای دودکش های دستگاه گازسوز در محل باشد.

 

 

 ممنوعیت های نصب دریچه های تامین هوای وسایل گاز سوز

تامین هوای احتراق و نصب دریچه های تامین هوای وسایل گازسوز از فضای های مجاور زیر مجاز نیست:

• فضاهایی که گاز خطرناک و آلوده دارند مانند پارکینگ ها

• فضاهایی که در مجاورت گازها و بخارات قابل اشتعال قرار دارند مانند سالن های رنگ و انبار مواد شیمیایی 

• فضاهایی که در آن گرد و غبار و ذرات جامد وجود دارد مانند گازهای بخاری و انبار های سیمان و …

• فضاهایی مانند موتورخانه ساختمان و ژنراتور های برق و …

• فضاهایی مانند سرویس بهداشتی، حمام، انبار، استخر، سونا و جکوزی

• فضاهای خالی مانند داکت های تاسیساتی، دودکش ها و …

• درزهای انقطاع، چاله های آسانسور …

• نصب دریچه تامین هوا بر روی سر درب ورودی آپارتمان که به راه پله مشرف میباشد ممنوع میباشد به دلیل اینکه در قوانین آتش نشانی واحد آپارتمان و راه پله دو منطقه آتش مجزا میباشند و نباید به هم مرتبط شوند.

• نصب دریچه تامین هوا بر روی شیشه ممنوع می باشد.

• شیاز زدن سنگ نما به عنوان دریچه تامین هوا ممنوع میباشد.

 

 

 روشهای تامین هوای وسایل گازسوز

روشهای تامین هوای وسایل گازسوز بصورت جزئی  همراه با محاسبات مربوط در مبحث 17 مقررات ملی ساختمان چاپ 1401 بخش 17-6-4-1-1 اشاره شده ولی بصورت کلی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

تامین هوای احتراق از طریق یک دریچه ثابت که در این روش یک دریچه باز دائمی و ثابت بصورت مستقیم هوای مورد نیاز را به داخل ساختمان هدایت مینماید.

حداقل سطح آزاد دریچه تامین هوای احتراق میبایست برابر با 100 میلی متر مربع به ازاری هر 117 کیلوکالری بر ساعت یا یک اینچ مربع به ازای هر 3000 بی تی یو بر ساعت ارزش حرارتی ناخالص گاز مصرفی دستگاه گازسوز باشد.

اگر دریچه تامین هوا دارای سطح مقطع مستطیل شکل باشد اندازه ضلع کوچک آن نباید کمتر از 80 میلی متر یا 3 اینچ باشد.

نکته قابل توجه اینکه سطح هوادهی دریچه تامین هوای وسایل گازسوز نباید از سطح مقطع دودکش های دستگاه های گازسوز نصب شده در محل کمتر باشد. چنانچه این موضوع محتمل باشد سطح هوادهی دریچه تامین هوا میبایست حداقل برابر مجموع سطح مقطع دودکش ها و یا حدودی بزرگتر در نظر گرفت.

 

تامین هوای احتراق از طریق دو دریچه ثابت

در این روش دریچه های تامین هوا میبایست مستقیما به هوای آزاد مرتبط باشد. همچنین یک دریچه 30 سانت پایین تر از سقف و دریچه دیگر تا فاصله 30 سانت بالاتر از کف اجرا میشود.

در این روش با استفاده از دو دریچه باز و ثابت بر روی دیوار هوای احتراق مستقیما از بیرون به داخل هدایت میشود.

مساحت دریچه ها باید حداقل برابر با 100 میلی متر مربع به ازای هر 156 کیلو کالری بر مساحت ارزش حرارتی گاز  مصرفی دستگاه های گازسوز باشد.

همچنین در دریچه های با مقطع مستطیل نباید اندازه ضلع کوچک تر کم تر از 80 میلی متر یا 3 اینچ باشد.

 

تامین هوای احتراق از طریق کانال مستقیم قائم یا افقی

در این روش هوای احتراق از طریق یک کانال که دارای سطح مقطع یکسان و بدون انشعاب انجام میشود. جهت محاسبه ابعاد سطح مقطع کانال به قسمت 17-6-4-3 مبحث 17 مقررات ملی ساختمان مراجعه شود.

در این روش تامین هوای احتراق به دو صورت انجام میشود: از طریق کانال افقی و یا از طریق کانال عمودی

در صورتیکه تامین هوای احتراق از طریق  کانال افقی با فضای آزاد خارج انجام شود، مساحت دریچه و سطح مقطع کانال باید حداقل 100 میلی متر مربع به ازای هر 78 کیلو کالری بر ساعت ارزش حرارتی ناخالص گاز ورودی به دستگاه های گازسوز باشد.

در صورتیکه تامین هوای احتراق از طریق کانال عمودی از فضای آزاد خارج باشد، مساحت دریچه و سطح مقطع کانال باید حداقل 100 میلی متر مربع به ازای هر 156 کیلوکالری بر ساعت ارزش حرارتی ناخالص گاز ورودی به دستگاه های گازسوز باشد.

 

تامین هوای احتراق بصورت مکانیکی

در این روش هوای احتراق دستگاه گازسوز توسط سیستم مکانیکی از فضای خارج ساختمان فراهم میشود. لذا سیستم های مکانیکی تامین هوای احتراق باید مختص دستگاه های گاز سوز نصب شده در محل باشد. همچنین سیستم تامین هوای مکانیکی باید با دستگاه های گازسوز مرتبط و وابسته باشد. بطوری که در زمان از کارافتادن و یا خاموش شدن دستگاه های گازسوز هم قابل روشن شدن نباشد.

نکته دیگر اینکه برای مواقع ضروری و یا از کار افتادن سیستم تامین هوای پشتیبان پیش بینی شده باشد.جهت محسابه ظرفیت سیستم مکانیکی تامین هوای به مبحث 17 مقررات ملی بخش 17-6-4-4 مراجعه شود.

در این روش کمترین مقدار هوادهی که توسط سیستم مکانیکی جهت تامین هوای احتراق به فضای نصب دستگاه گازسوز هدایت میشود. 1 متر مکعب در ساعت به ازای هر 424 کیلو کالری در ساعت یا 0/04 متر مکعب در دقیقه به ازای هر 1000 کیلو کالری در ساعت، ارزش حرارتی ناخالص گاز مصرفی دستگاه های گازسوز باشد.

 

تامین هوای احتراق با استفاده از تاسیسات مهندسی

در بعضی از موارد تامین هوای احتراق با روشهای مهندسی و دستگاه های خاصی با توجه به شرایط فضا و محل نصب توسط افراد دارای صلاحیت مرتبط انجام میشود. ( در این مقاله به این روشها پرداخته نخواهد شد)

 

 

 شرکت های تولید کننده دریچه تامین هوای وسایل گازسوز

شرکت های زیادی در زمینه تولید دریچه های تامین هوا فعال می باشند ولی به این نکته باید توجه شود که تعداد محدودی از این شرکت ها به صورت تخصصی و مهندسی شده اقدام به تولید دریچه های تامین هوای وسایل گازسوز مینمایند. هرچقدر که دریچه های تامین هوا از نظر ساختاری  با مباحث مقررات ملی ساختمان مطابقت داشته باشند، مورد تایید سازمان نظام مهندسی و ناظران مهندسی گاز میباشد. یکی از شرکت های با سابقه و تخصصی در زمینه تولید دریچه های تامین هوا وسایل گازسوز  شرکت مهندسی مهام صنعت اندیشه می باشد که با ارائه و تولید انواع دریچه های تامین هوای وسایل گازسوز توانسته است گام بزرگی در این زمینه بردارد. دریچه های تولید این شرکت با برند مهام به بازار عرضه میشود و توانسته نیاز شمار زیادی از مشتریان را برطرف نماید.

 

دریچه تامین هوا وسایل گازسوز

بهترین دریچه های تامین هوای وسایل گازسوز

بهترین و مناسب ترین دریچه تامین هوای وسایل گازسوز دریچه ای میباشد که هوای مورد نیاز تجهیزات گازسوز را به خوبی فراهم نماید. از نظر فنی سطح مفید هوادهی دریچه تامین هوای وسایل گازسوز  مهم ترین فاکتور از نظر هوادهی میباشد. منظور از سطح مفید هوادهی مساحتی از دریچه میباشد که هوای تازه به راحتی به فضایی عبور کرده و مانعی بر سر راه آن وجود ندارد. در واقع ابعاد و اندازه دریچه تامین هوا یعنی مساحت مفید دریچه. گاها  ابعاد دریچه تامین هوا به مساحت کل دریچه اتلاق میشود که صحیح نمیباشد. بطور مثال اگر ابعاد یک دریچه 15*15 سانتی متر میباشد منظور این است که سطح هوادهی آن 15*15 سانتی متر میباشد نه مساحت کل دریچه. ممکن است مساحت کل یک دریچه تامین هوا 15*15 برابر 20*20 سانتی متر باشد. به طبع این مساحت را نمیتوان ملاک عمل قرار داد.

در بازار گاها دریچه هایی با ابعاد و مساحت بزرگ بفروش میرسد. به عنوان مثال 20*20 ولی سطح هوادهی آن خیلی کمتر از این عدد میباشد بنابراین این مدل دریچه ها قادر به تامین هوای لازم جهت احتراق کامل نمیباشند و میتوانند خطرات جانی به دنبال داشته باشند. شایعترین دریچه هایی که در بازار بصورت عمومی و به وفور استفاده میشوند دریچه های آیفونی میباشند. این مدل دریچه ها از یک ورق فلز عمدتا  آلمینیوم در ابعاد متفاوت ساخته میشوند.  توسط دستگاه برش بر روی ورق چند شیار یا اصطلاحا گریل ایجاد میشود. دریچه های آیفونی مساحت هوادهی بسیار پایینی نسبت به ابعاد کلی دریچه دارند. به عنوان مثال  یک دریچه تامین هوای آیفونی 20*20  سطح هوادهی کمتری نسبت به یک دریچه تامین هوای استاندارد با سطح هوادهی 10*10 دارد و در بعضی موارد حتی هوادهی کمتری هم دارد.  مدل دیگر از دریچه های آیفونی از جنس پلیمر یا پلاستیک ساخته میشوند که این نوع دریچه هم مقدار هوادهی کمی دارد و مانند دریچه های آیفونی فلزی جهت تامین هوا مناسب نمیباشد.

بهترین و مناسب ترین دریچه تامین هوای وسایل گازسوز از پروفیل آلمینیوم ساخته میشود. این پروفیل در ابعاد  مورد نظر که عمدتا 15*15 و یا 20*20 میباشد برش میخورد. پره ها زاویه 30 یا 45 درجه دارند و توسط ساپورت های نگهدارنده مونتاژ شده و در انتهای یک لایه توری آلمینیوم پشت پره ها کار میشود. بعد از ساخت دریچه ها با استفاده از رنگ الکترواستاتیک رنگ میشوند. بهترین دریچه های تامین هوای بازار توسط شرکت مهام صنعت ساخته میشوند که در فروشگاه مهام مارکت عرضه میشوند.

 


جهت مشاهده انواع دریچه های تامین هوای مهام صنعت کلیک کنید


 

 

در چه فضایی باید دریچه تامین هوای احتراق نصب کرد؟

در هر مکانی که دستگاه گازسوز نصب میشود نیاز است هوا احتراق از محل نصب دستگاه گازسوز تامین شود. لذا فضای های نصب دستگاه شامل موارد ذیل میباشد:

 

الف) فضایی با نرخ نفوذ و هوای نامشخص به دو صورت میباشد:

  1. مجموع فضای محل نصب دستگاه گازسوز برابر با بیش از یک متر مکعب برای هر 178 کیلوکالری در ساعت، ارزش حرارتی دستگاه های گازسوز میباشد. جهت تامین هوای احتراق بر اساس یکی از روشهای بند 17-6-4-1 و 17-6-4-5 مبحث 17 مقررات ملی ساختمان انجام میشود.
  2.  اگر حجم فضای نصب دستگاه گازسوز کمتر از یک متر مکعب برای هر 178 کیلوکالری در ساعت ارزش حرارتی گاز مصرفی دستگاها باشد باید بر اساس یکی از روشهای بند 17-6-4-2 یا 17-6-4-5 مبحث ملی مقررات ساختمان انجام شود.

 

ب) فضا با نرخ نفوذ هوای مشخص

 حالت اول: نرخ نفوذ هوا به محل نصب دستگاه گازسوز محاسبه میشود و تعداد دفعات تعویض ها میبایست از 0/6 بار در ساعت بیشتر باشد به دو صورت محاسبه میشود:

  1. اگر حجم فضای نصب تجهیزات گازسوز برابر یا بیش از 1 متر مکعب برای هر 178 کیلو کالری در ساعت ارزش حرارتی گاز مصرفی دستگاهای گازسوز باشد.

مطابق بند 17-6-4-1 الی 17-6-4-5 مبحث 17 مقررات ملی ساختمان انجام میشود.

2. اگر حجم فضای نصب تجهیزات گازسوز کمتر از یک متر مکعب برای هر 178 کیلوکالری در ساعت ارزش حرارتی  گاز مصرفی دستگاه گازسوز باشد مطابق بند 17-6-4-2 الی 17-6-4-5 مبحث 17 مقررات ملی ساختمان انجام میشود.

 

حالت دوم: اگر نرخ نفوذ هوا به فضای محل نصب دستگاه گاز سوز، تعداد دفعات و تعویض هوا کمتر از 0.6 بار در ساعت باشد.

  1. اگر حجم فضای محل نصب دستگاه گازسوز  بیش از حجم مورد نیاز محاسبه شود، مطابق بند های توضیح داده شده در پاراگراف قبل انجام میشود.
  2. اگر حجم فضای نصب دستگاه گازسوز کمتر از حجم مورد نیاز محاسبه شود، تامین هوای احتراق میبایست بر اساس بندهای 17-6-4-2 الی 17-6-4-5 مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان انجام شود. 

 

نتیجه گیری

دریچه های تامین هوای وسایل گازسوز از نظر ایمنی و محافظت از  جان مردم بسیار با اهمیت می باشد و میبایست توجه ویژه به آن شود. توجه به سطح آزاد هوادهی دریچه که توسط مهندسان ناظر گاز محاسبه میشود بسیار مهم میباشد. همچنین توجه به ساختار و شکل دریچه و جنس بکاررفته در آنها مد نظر قرار گیرد. الزامات نصب، ممنوعیت های قابل نصب دریچه تامین هوا و روش های تامین هوای احتراق میبایست با دقت کامل انجام شود. لازم اینکار توجه کامل به دستور العمل های مهندسان ناظر و جریان گاز میباشد. شرکت فنی و مهندسی مهام مارکت تولید کننده دریچه تامین هوا وسایل گازسوز مطابق مبحث 17 مقررات ملی ساختمان در ایران میباشد. دریچه های این برند با بهترین متریال و رعایت اصول ایمنی در ابعاد استاندارد و ابعاد مورد نیاز مشتری ساخته میشود. همچنین دریچه های در رنگ های مختلف الکترواستاتیک قابل سفارش میباشد. جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر میتوانید از مشاوره رایگان تلفنی با کارشناسان ما استفاده کنید.

 

انرژی گاز نعمت بزرگیست به شرط اینکه ایمن استفاده شود.