تغییرات مهم مبحث 17 مقررات ملی ساختمان لوله کشی گاز-ویرایش چهارم-1401

تغییرات مهم مبحث 17 مقررات ملی ساختمان-لوله کشی گاز- قسمت اول

1-تغییر گروه بندی ساختمان ها – 2 واحد به بالا آپارتمانی محسوب می شود-بالاتر از 20 واحد مشترک عمده بوده و دو پوند محسوب می شود.

2-حداقل فاصله دستگاه گازسوز از اشیاء و مواد قابل اشتعال باید حداقل 1 متر باشد.

3-باید برای دودکش و لوله رابط حداقل فاصله 1متر از اشیاء و مواد سوختنی مد نظر باشد.

4-دودکش پکیج های محفظه احتراق بسته(دارای دودکش دو جداره) ، باید توسط سازنده و همراه با پکیج ارائه شود.

5-فضای محل نصب بخاری باید دارای دریچه یا دریچه های باز ثابت با فضای آزاد خارج ازساختمان باشد. در فضایی که امکان نصب دریچه باز ثابت برای تأمین – برای تأمین هوا وجود نداشته باشد، نصب بخاری ممنوع است.

6-نصب بخاری در آپارتمان های مسکونی یا ساختمان ویلایی مسکونی که دارای سیستم گرمایش مرکزی یا ثابت می باشد (مانند پکیج و موتورخانه مرکزی) ممنوع است.

7-استفاده از روشنایی گازسوز در کلیه گروه های ساختمانی ممنوع است.

8-در نظر گرفتن اجاق گاز در زیر پنجره، مجاور پرده یا اشیاء سوختنی ممنوع است.

9-درخصوص اجاق گازهای توکار و روکار و جزیره ای، اجرای لوله فولادی از شیر تا پشت اجاق گاز بلامانع است. (حداکثر طول لوله فولادی به علاوه شیلنگ برای یک وسیله گازسوز 120 سانتیمتر می باشد.)

10-نصب اجاق گاز در زیر محل نصب کلید، پریز و سیم روکار برق مجاز نمی باشد.

تغییرات مهم مبحث 17 مقررات ملی ساختمان-لوله کشی گاز- قسمت دوم

 

تغییرات مهم مبحث 17 مقررات ملی ساختمان

11-نصب و بهره برداری از بخاری گازسوز و آبگرمکن گازسوز در ساختمان های آپارتمانی مسکونی کوچک (2 واحد به بالا) مجاز نیست. (فقط پکیج می توان نصب کرد)

-12 نصب بخاری ، آبگرمکن در مغازه های معمولی ممنوع می باشد . نصب اجاق گاز و سایر دستگاه های گازسوز در فضاهای داخلی در صورتی مجاز است که با فعالیت محل مرتبط بوده و شرایط نصب و بهره برداری در نقشه های تأیید شده توسط مهندس طراح تأسیسات مکانیکی جانمایی شده باشد.

-13 نصب هرگونه تجهیزات گازسوز در فضای داخلی ساختمان با تصرف انباری ممنوع است.

-14 محل نصب کنتور نباید مجاور رمپ ها و سطوح شیبدار باشد.(حداقل فاصله 1 متر می باشد )

-15 فاصله کنتور از بدنه دستگاه های گازسوز باید حداقل یک متر باشد.

-16 سطح کف محل نصب شیر اصلی در فاصله1 متر از هر طرف شیر باید بدون شیب باشد.

-17 شیر قطع کن داخل واحد باید داخل واحد، در دسترس و تا حد امکان نزدیک به درب ورودی نصب شود.

-18 نصب شیر خودکار قطع گاز حساس در مقابل زلزله در ابتدای لوله کشی گاز ساختمان های آپارتمانی مسکونی بزرگ و ساختمان های آپارتمانی عمومی و ساختمان های خاص، بعد از شیر اصلی الزامی است.

پرفروش ترین برندهای دتکتور های گاز مهام مارکت

برای دیدن محصولات هر برند روی عکس کلیک کنید.

-19 نصب آشکارساز گاز طبیعی و آشکارساز مونوکسید کربن در موتورخانه های ساختمان های آپارتمانی مسکونی بزرگ و ساختمان های آپارتمانی عمومی و ساختمان های عمومی و ساختمان های خاص الزامی است.

-20 عبور لوله های گاز از داخل سقف های کاذب به شرطی مجاز است که امکان مهارکردن لوله ها وجود داشته باشد. علاوه بر آن باید دریچه های باز دایمی ثابت به فاصله حداکثر 3 متر از یکدیگر و به مساحت حداقل 78 سانتی متر مربع در امتداد مسیر لوله کشی روی سقف کاذب نصب شود. همچنین باید رنگ آمیزی مطابق ضوابط رنگ آمیزی لوله های روکار انجام گیرد.

-21 در مواردی که لوله کشی گاز فقط یک مصرف کننده را تغذیه می کند و لوله اصلی انشعابی ندارد، حداقل قطر لوله باید1 اینچ در نظر گرفته شود؛ حتی برای مواقعی که طبق جدول لوله مورد نیاز به قطر 0,5 اینچ باشد.

-22 عبور لوله گاز از فضاهای داخلی کلاس های درس در مراکز آموزشی، کودکستان ها و مهدهای کودک، اتاق های محل نگهداری از سالمندان، معلولین جسمی و روانی، اتاق های بیماران در بیمارستانها، اتا قهای مهمانان در هتلها، فضای داخلی خوابگاه ها و آسایشگاهها، فضای داخلی سالن های اجتماعات و کتابخانه ها ممنوع است.

-23 اجرای سیستم لوله کشی گاز برای واحدهای تجاری بستگی به فعالیت آن واحد داشته و باید از تطابق طراحی، نوع فعالیت و اجرا، هنگام صدور تأییدیه سیستم لوله کشی گاز اطمینان حاصل شود.

-24 ارتفاع لوله های روکار در خارج از ساختمان باید حداقل 220 سانتیمتر از سطح زمین بالاتر باشد. در صورت قرار گرفتن در ارتفاعی پایین تر، لوله ها باید داخل غلافی از لوله فلزی با قطر دو اندازه بزرگ تر از قطر لوله گاز قرار گیرند.

-25 لوله های روکار باید با یک لایه ضد زنگ پوشانده شده و پس از خشک شدن کامل با دو لایه رنگ روغنی، رنگ آمیزی شود. در اقلیم های مرطوب و لوله هایی که در فضای آزاد خارج از ساختمان قرار می گیرند باید با دو لایه ضد زنگ و دو لایه رنگ روغنی پوشانده شوند.

-26در نوارپیچی لوله های توکار با قطر 50 میلیمتر ( 2 اینچ) و کمتر باید از نوارهای با عرض 50 میلیمتر و برای نوارپیچی لوله های با قطر بالاتر از 50 میلی متر ( 2 اینچ) از نوارهای با عرض 100 میلیمتر استفاده شود.

-27 برخی فضاهای مجاور غیرمجاز در تأمین هوا : پارکینگ ، راه پله

-28 جهت تامین هوای احتراق شرط درزبند و غیر درزبند برداشته شده و همه ساختمان ها نیاز به دریچه دارند .

-29 روش های تأمین هوای احتراق :

  • تأمین هوای احتراق از طریق یک دریچه باز ثابت : مساحت دریچه یک سانیتمتر مربع به ازای هر 117 کیلوکالری در 30 سانتیمتری زیر سقف

(a اجاق گاز : 60 سانتیمتر مربع

(b اجاق گاز و بخاری : 110 سانتیمتر مربع

(c آبگرمکن زمینی : 130 سانتیمتر مربع

(d آبگرمکن دیواری : 215 سانتیمتر مربع

  • تأمین هوای احتراق از طریق دو دریچه باز ثابت : مساحت هر کدام از دریچه ها یک سانیتمتر مربع به ازای هر 156کیلوکالری –یکی در 30 سانتیمتری زیر سقف و یکی در 30 سانتیمتری بالاتر از کف

(a اجاق گاز : 45 سانتمیتر مربع

(b اجاق گاز و بخاری : 85 سانتیمتر مربع

(c آبگرمکن زمینی : 100 سانتیمتر مربع

(d آبگرمکن دیواری : 160 سانتیمتر مربع

  • تأمین هوای احتراق از طریق کانال های مستقیم افقی : مساحت دریچه و سطح مقطع سراسر کانال یک سانیتمتر مربع به ازای هر 78 کیلوکالری
  • تأمین هوای احتراق از طریق کانا لهای مستقیم قائم : مساحت دریچه و سطح مقطع سراسر کانال یک سانیتمتر مربع به ازای هر 156 کیلوکالری
  • تأمین هوای احتراق به صورت مکانیکی : ظرفیت فن 1 مترمکعب در ساعت به ازای هر 424 کیلوکالری در ساعت

-30 در صورت نصب توری بر روی دریچه تأمین هوا، اندازه چشمه های توری باید حداقل 7 میلیمتر بوده و دسترسی مناسب برای بازدید و تمیز کردن آن پیش بینی گردد.

تغییرات مهم مبحث 17 مقررات ملی ساختمان-لوله کشی گاز- قسمت سوم

-31 در صورت نصب توری به عنوان دریچه ، اعداد مساخت دریچه ها که در بالا ذکر شده است باید در 1,35 ضرب شوند. مثلا دریچه 60 سانتیمترمربعی اجاق گاز به 80 سانتیمترمربع افزایش می یابد .

-32 دودکش های دستگاه های گازسوز باید داخل معبر دودکش قرار گیرد .

-33 معبر دودکش سازه ای است که از مصالح بنایی یا فلزی به صورت داکت یا کانال و در امتداد قائم ساخته می شود و داخل آن یک یا چند دودکش قرار می گیرد.

-34 اتصال لوله رابط به دودکش در سقف ممنوع می باشد.(دودکش سقفی ممنوع است)

-35 دودکش با مکش طبیعی باید تا حد ممکن به صورت قائم باشد. در محلی که امکان اجرای دودکش به صورت قائم وجود ندارد، حداکثر زاویه انحراف از امتداد قائم 45 درجه باید باشد.

تغییرات مهم مبحث 17 مقررات ملی ساختمان

-36تعداد زانوی مورد استفاده در مسیر دودکش نباید. بیش از 4 عدد باشد.

-37 استفاده از زانوی 90 درجه فقط در محل خروجی دستگاه گازسوز و محل اتصال به ابتدای دودکش مجاز است و در امتداد قائم دودکش ممنوع است.

-38 محل نصب زانوها و انحراف مسیر دودکش باید با بست یا تکیه گاه مناسب برای تحمل وزن، حفاظت در برابر ضربات فیزیکی و نیروهای ناشی از زلزله و همچنین تغییرات دما به اجزای ساختمان به صورت محکم متصل و ثابت شود.

-39 دهانۀ خروجی نسبت به بالاترین نقطۀ بام که دودکش از آن خارج می شود، حداقل باید 1 متر بالاتر قرار گیرد. این دهانه از هر یک از اجزای ساختمان تا فاصله 3 متر از جداره دودکش، باید حداقل 600 میلی متر بالاتر باشد.

-40 حداقل فاصله افقی انتهای دودکش با قسمت مکش کولرهای آبی، دریچه های تأمین هوای ساختمان یا قسمت مکش دمنده های هوا به داخل ساختمان باید 3 متر در نظر گرفته شود. در صورتی که رعایت این فاصله امکانپذیر نباشد، باید انتهای دودکش را 1 متر بالاتر از آنها در نظر گرفت و با بست یا دیوار حائل مهار نمود.

تغییرات مهم مبحث 17 مقررات ملی ساختمان-لوله کشی گاز- قسمت چهارم

-41 حداقل فاصله افقی انتهای دودکش با در یا پنجره یا بازشو ساختمان باید حداقل 3 متر باشد؛ در صورتی که رعایت این فاصله امکان پذیر نباشد، باید انتهای دودکش را 1 متر بالاتر از آ نها در نظر گرفت و با بست یا دیوار حائل مهار نمود.

-42 ساختمان های ویلایی دهانه خروجی دودکش با جریان مکانیکی(مانند پکیج) که بالاتر از در،پنجره یا بازشوهای ساختمان قرار می گیرد، باید حداقل 1200 میلی متر فاصله افقی و 300 میلیمتر فاصله عمودی داشته باشد.

-43 استفاده از دودکش با مصالح بنایی مانند آجر و سنگ برای دستگاه های گازسوز ممنوع است.

-44 دودکش فلزی،سیمانی ، سفالی و سرامیکی در سرتاسر مسیر به صورت کامل با استفاده از عایق حرارتی عایق کاری شود.

-45 دودکش فلزی در خارج از ساختمان باید دارای پوشش مناسب به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به عایق حرارتی آن باشد.

-46دودکش فلزی که داخل ساختمان نصب می شود باید در معبر دودکش به گونه ای قرار گیرد که امکان بازرسی، تعمیر یا تعویض دودکش بدون تخریب وجود داشته باشد.

-47 دودکش سیمانی ، سفالی و سرامیکی باید هم زمان با ساخت معبر دودکش با مصالح بنایی در داخل آن قرار گیرد و قطعات آن با دقت با یکدیگرمتصل شده و درزهای بین قطعات با مواد نسوز هوابند شود.

-48 جهت خروج گازهای حاصل از احتراق سیستم های چگالشی از دودکش UPVC استفاده می شود (مانند پکیج های چگالشی)

-49 معبر دودکش با مصالح بنایی با استفاده از مصالح نسوختنی مانند سنگ، آجر یا بتن باید ساخته شود.

-50 معبر دودکش فلزی باید به منظور محافظت با عایق مقاوم در برابر خوردگی پوشش داده شود.

-51 بین جداره خارجی عایق حرارتی دودکش ها و جداره داخلی معبردودکش باید فضای خالی وجود داشته باشد تا در صورت نشتی، محصولات احتراق از طریق معبر دودکش به فضای آزاد منتقل شوند.

-52 در انتهای پایین معبر دودکش برای تمیز کردن ادواری، باید دریچۀ بازدید هوابند و مقاوم در برابر خوردگی پیش بینی شود.

-53 اگر در معبر دودکش با مصالح بنایی، دو دودکش نصب شود، سطوح خارجی دودکش ها باید دارای عایق حرارتی بوده و از یکدیگر فاصله داشته باشند.

-54 معبر دودکش باید از فاصله 300 میلیمتر پایین تر از نقطه قرارگیری ابتدای دودکش داخل آن تا پشت بام به صورت یکپارچه اجرا شود و نباید هیچ گونه دریچه در مسیر آن وجود داشته باشد یا ارتباطی با فضاهایی مانند فضای زیر سقف کاذب داشته باشد.

-55 لوله رابط دودکش با مکش طبیعی از محل اتصال به دستگاه تا نقطه اتصال به دودکش باید دارای شیب حداقل 2 درصد به طرف بالا باشد.

-56مسیر لوله رابط دودکش باید تا حد ممکن کوتاه و مستقیم باشد و استفاده از زانو با زاویه بیش از 90 درجه در مسیر آن مجاز نیست.

57- صورتی که در ساختمان های موجود، دودکش بدون معبر یا بدون کانال از مجاور دیوارهای داخلی و یا خارجی واحدهای مسکونی عبور نماید، نصب سنسور منوکسید کربن در واحدهای مسکونی مذکور الزامی می باشد.

-58 فشار سنج مورد استفاده برای تست هوا ، بایستی دارای گواهی کالبیراسیون باشد و از شروع تاریخ اعتبار بیش از شش ماه سپری نشده باشد.


محصولات مرتبط

تغییرات مهم مبحث 17 مقررات ملی ساختمان

 

 

 

 

 

 

دریچه های تامین هوا