تفاوت بالانسر و رگلاتور گاز

آشنایی با بالانسر و رگلاتور گاز و تفاوت های آنها

 

 بالانسر و رگلاتورهای گاز از جمله تجهیزات ایمنی هستند که نصب آنها در تاسیسات گازی خانگی و صنعتی مانند خطوط انتقال گاز، موتورخانه ها، معادن، وسایل نقلیه گازسوز، هتل ها، بیمارستان ها و… برای کاهش و کنترل فشار گاز الزامیست. 

قبل از این که یک فرد سیستمی را راه اندازی کند باید به این سوال که محدودیت فشار و محتویات سیستم چقدر است پاسخ دهد و متناسب با نیاز سیستم رگلاتور گاز یا بالانسر گاز مناسب را انتخاب نماید، سپس موارد ایمنی دیگر و جزئی تری را در نظر بگیرد.

در این بخش از مقالات مهام مارکت قصد داریم معرفی بالانسر رگلاتور گاز و تفاوت های آنها با یکدیگر بپردازیم.

 

 

 

  معرفی بالانسر گازی 

بالانسر از جمله تجهیزات ایمنی گاز می باشد که برای تنظیم فشار ورودی گاز در مدار لوله کشی گاز از آن استفاده می شود. به عبارت دیگر بالانسر ها حداکثر جریان سیال گاز را با حداقل میزان افت فشار گاز تنظیم می نمایند.

وظیفه ایجاد تعادل فشار گاز ورودی در مدار لوله کشی گاز بر عهده بالانسر می باشد و برای موتور خانه هایی که دارای مشعل های صنعتی می باشند اگر فشار گاز ورودی موتورخانه  از ۱۵ پوند کمتر باشد قابل استفاده است است اما اگر میزان فشار گاز ورودی ۱۵ پویا بیشتر باشد باید به جای بالانسر از رگلاتور گاز استفاده نمود.

 باید به این نکته توجه شود که برای جلوگیری از آسیب دیدن دیافراگم شیر برقی های اتوماتیک هر مشعل،  باید از بالانسر گازی استفاده شود که سایز آن متناسب با سایز لوله ورودی به هر مشعل باشد.

 

نکات مهم برای انتخاب بالانسر مناسب 

 اگر بخواهیم یک  بالانسر گاز مناسب انتخاب نماییم باید به نکات زیر هنگام انتخاب بالانسر دقت کنیم:

 ۱ – سایز اتصال بالانسر

۲ – فشار ورودی بالانسر

۳ – میزان فشار خروجی بالانسر گاز

۴ میزان دبی گاز  

 

 

معرفی رگلاتور گاز

 رگلاتور گازی  ابزاری است که وظیفه کاهش فشار بالای گاز به فشار پایین تر در خطوط گاز را بر عهده دارند.استفاده از رگلاتورهای گازی به علت اینکه فشار گاز در خطوط فرآیند بالا می باشد و نمی توان به طور مستقیم از این گازها استفاده نمود به منظور کاهش فشار گاز الزامی است.

رگلاتور گازی قابلیت دارد فشار ورودی را به  فشار خروجی مجاز و مناسب برای سیستم تبدیل نماید. قابلیت استفاده در تاسیسات گازی خانگی و صنعتی و سیستمهای مانند کنترل خط گاز مشعل، جت هیتر، سیستم های گرمایشی تابشی و… قابل استفاده نمی باشد.

 

 

 

نکات مهم برای انتخاب رگلاتور گازی مناسب

اگر هنگام خرید رگلاتور گازی بخواهید یک انتخاب صحیح داشته باشید باید به نکات زیر توجه کنید:

۱- میزان فشار گازی که از شبکه گازرسانی منطقه  وارد می شود.

۲- میزان فشار گاز خروجی مورد نیاز

۳- میزان دبی گاز که برای تجهیزاتی مانند مشعل، هیتر و… لازم میباشد.

۴- انتخاب رگولاتور گاز با ظرفیت مناسب 

۵- سایز اتصال رگلاتور گاز که باید با خط لوله گازورودی و یا تجهیزات گرمایشی که رگلاتور میخواهد به آنها متصل شود، متناسب باشد.

۶- نوع اتصال رگلاتور که شامل دنده یا فلنجی می باشد

۷- انتخاب برند مناسب رگلاتور گاز

 

 

تفاوت رگلاتور و بالانسر گاز

بالانسر گازی وظیفه تنظیم ماکزیمم جریان گاز را با حداقل افت فشار بر عهده دارد. به عبارت دیگر به علت اینکه میزان فشار در خطوط لوله بالا و غیر قابل استفاده مستقیم می باشد به همین دلیل با قرار دادن این قطعه در مدار لوله کشی گاز می توان فشار گاز ورودی را کنترل و تنظیم نمود و در نتیجه فشار گاز را کاهش داده و قابل مصرف نمود.
مکانیسم کارکرد بالانسر گازی شبیه به رگولاتور است و تفاوت آنها در میزان فشار ورودی گاز است. به طور مثال در صورتی که فشار گاز ورودی به موتورخانه ای که در آن از مشعلهای صنعتی استفاده می شود حداکثر 2 پوند باشد برای کنترل و تنظیم فشار گاز از بالانسر استفاده می شود. اما اگر فشار گاز ورودی 15 پوند یا بیشتر باشد باید برای کاهش گاز ورودی به مشعل از رگولاتور گاز استفاده نمود.در اصل بالانسر ماکزیمم جریان سیال را با حداقل افت فشار تنطیم می کند. اگر فشار گاز ورودی به موتورخانه ای که مشعل های صنعتی از 800.000 کیلوکالری به بالا در آن نصب شده باشد، حدود 2 پوند باشد، لازم است در لوله ورودی گاز به هر مشعل یک بالانسر نیز نصب شود.

 

پر فروش ترین بالانسر و رگلاتورهای گاز فروشگاه مهام مارکت

برای مشاهده محصولات هر برند روی عکس کلیک کنید.

 

 

 

 

کاربردهای رگلاتور و بالانسر گاز:

بالانسر و رگلاتور های گازی کاربردهای یکسانی دارند با این تفاوت که از بالانسرهای گازی برای مواردی استقاده می شود که میزان فشار ورودی گاز از پایین و چیزی حدود 2 تا 15 پوند باشد اما رگولاتور های گاز برای فشارهای بالاتر کاربرد دارند و از این رو پرکاربردتر می باشد. 

از بالانسر و رگلانور های گازی در مواردی که نیاز به کنترل فشار گاز می باشد استفاده می شود. از جمله کاربردهای رگلاتور و بالانسرهای گازی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 ۱- مشعل های گازی:

 بالانسر وظیفه متعادل نمودن فشار گاز ورودی مشعل را برعهده دارد در صورتی که فشار گاز ورودی به موتورخانه ای که در آن از مشعل های صنعتی استفاده می شود ۱۵ پوند یا  بیشتر باشد باید از رگلاتور گاز برای کاهش فشار گاز ورودی به مشعل استفاده نماییم.  

 

۲-  ایستگاه های تقلیل فشار گاز:

مهمترین و حساس ترین تجهیز در ایستگاه کنترل فشار ( Pressure  Control Station ) بخش رگولاتور یا تنظیم کننده فشار جریان گاز می باشد. گاز بعداز عمل فیلتراسیون از قسمت فیلتر سپریتورها وارد بخش کاهش فشار و تنظیم فشار می گردد که در آن هدف ، کاهش فشار موجود در شبکه به فشار مورد نیاز مصرف کننده می باشد.

 

 

 

۳- خطوط انتقال گاز:

از کاربردهای مهم رگولاتورها، در خطوط انتقال گاز می باشد. برای منتقل شدن گاز طبیعی به سراسر کشور از طریق خطوط انتقال گاز باید این گاز فشرده شده و با کاهش فشار آن قابلیت استفاده در صنایع و موارد تجاری و مسکونی را پیدا کند.

 

۴ -خطوط انتقال نفت 

۵- ساختمان های اداری و صنعتی

۶- جوشکاری

۷- کمپرسورهای هوا

وسایل نقلیه گازسوز و…

 

همانطور که در قسمت های بالا اشاره شد بالانسر گاز کارایی یکسانی دارند و تفاوت آنها در میزان فشار گاز ورودی به سیستم می باشد که باید با توجه به این موضوع نسبت به انتخاب بالانسر یا رگلاتور مناسب اقدام نمود.