تفاوت هیتر گازی و هیتر برقی

مقایسه هیتر برقی و هیتر گازی 

وقتی فصل سرما شروع می‌شود گرم کردن محیط های مختلف بسیار اهمیت پیدا می‌کند و برای این کار از ابزارهای گرمایشی مختلف می‌توان استفاده نمود از رایج‌ترین وسایل گرمایشی می‌توان به انواع هیترها اشاره کرد. برای گرمایش محیط‌ های مسکونی، تجاری، صنعتی و …  از هیترها استفاده می‌شود. هیترهای  گرمایشی در دو نوع هیتر برقی و هیتر گازی در بازار وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت هیتر برقی و هیتر گازی بپردازیم.

 

 

هیتر گازی چیست؟

هیتر گازی یک وسیله گرمایشی مستقل می باشد که به صورت موضعی هوای اطراف را گرم می نماید و برای محیط های صنعتی و تجاری مانند فروشگاه های بزرگ، ورزشگاه ها، رستوران ها، تالارها، سوله ها و… به کار می رود.

هیتر گازی برای انتقال حرارت از فن استفاده می کند و نحوه عملکرد آن به این صورت می باشد که گرمای ایجاد شده در مبدل حرارتی را توسط فن آکسیال به محیط اطراف انتقال می دهد و در نتیجه موجب گرم شدن هوا خواهد شد. 

 

هیتر برقی چیست؟

 هیتر برقی یک وسیله گرمایشی است که با انرژی برق کار می‌کند وبا دریافت انرژی الکتریکی و تبدیل آن به انرژی حرارتی موجب گرم شدن محیط اطراف خود ‌ می‌شود. بنابراین هیتر برقی با سوخت پاک کار می‌کند و هیچگونه آلودگی برای محیط ایجاد نخواهد کرد. این نوع هیترها در سه نوع فن دار، تابشی و  کانوکتور در بازار وجود دارند.

 

پیشنهاد مطالعه: هیتر برقی و بررسی مزایا و معایب آن

 

هیتر برقی بهتر است یا هیتر گازی؟

برای پاسخ به این سوال که آیا هیتر برقی بهتر است یا هیتر گازی لازم است به مقایسه تفاوت هیتر برقی و هیتر گازی بپردازیم در این صورت سادگی می‌توان به این سوال پاسخ داد. 

 

تفاوت هیتر برقی و هیتر گازی از لحاظ نوع عملکرد  

هیترهای برقی مجهز به یک المنت می‌باشند که برق دریافتی توسط هیتر به وسیله یک سیم به مقاومت المنت منتقل شده و در نتیجه انرژی الکتریکی وارد شده به المنت به انرژی گرمایشی تبدیل می‌شود  و به این صورت حرارت ایجاد شده در المنت موجب ایجاد گرما در محیط اطراف هیتر خواهد شد.

نحوه عملکرد هیترگازی به این صورت می باشد که با وارد شدن سوخت به  مشعل هیتر، مشعل روشن می شود. حرارت ایجاد شده توسط مشعل در مبدل حرارتی حرکت نموده و محصولات احتراق از طریق دودکش خارج می شوند. پس از گرم شدن مبدل حرارتی، فن آکسیال هوا را از بین صفحات خروجی مبدل حرارتی عبور داده و  هوای گرم شده را به بیرون پرتاب می نماید و در نتیجه موجب گرم شدن محیط اطراف می شود. تنظیم میزان هوای خروجی هیتر توسط دمپر صورت می گیرد.

 

 

تفاوت هیتر گازی و برقی از نظر مصرف انرژی

سوخت مصرفی هیترهای گازی، گاز مایع و یا گاز شهری می‌باشد  اما هیتر برقی از انرژی الکتریکی برای ایجاد گرمایش استفاده می‌کند. هیتر گازی نسبت به هیتر برقی به انرژی بیشتری برای کارکردن نیاز دارد همچنین به علت اینکه از سوخت گاز برای ایجاد گرمایش استفاده می نماید در نتیجه موجب ایجاد آلودگی برا محیط زیست می شود اما هیترهای برقی از سوخت پاک استفاده کرده و هیچگونه آلودگی ایجاد نمی کنند. 

 

 

تفاوت نصب هیتر گازی با هیتر برقی

 هیتر برقی در مقایسه با هیتر گازی نصب بسیار ساده‌ای دارد زیرا در هرمکانی که برق وجود داشته باشد به سادگی می توان هیتر برقی را به پریز برق وصل نمود و دکمه روشن و خاموش آن را زد اما نصب هیتر گازی دردسرهای خاص خودش را دارد و باید مکان حتما مجهز به لوله کشی گاز باشد و در برخی مواقع لازم است کانال کشی برای انتقال گرما به همه نقاط محیط وجود داشته باشد. همچنین اکثر مدل های هیتر گازی دارای مجرای دودکش برای خارج نمودن گازهای سمی حاصل از سوخت گاز هستند در این صورت مکان نصب هیترگازی باید مجهز به محل نصب دودکش برای خروج این گازها باشد.

اگر بخواهید از هیترهای گازی بدون دودکش استفاده نمایید می بایست محیط دارای تهویه هوای کافی باشد تا گازها سمی حاصی از سوخت گاز خارج شوند. 

 

 

تفاوت هیتر برقی و هیتر گازی از لحاظ هزینه

 پایین بودن هزینه یکی از معیارهای مهم برای انتخاب های اکثر افراد می باشد در انتخاب هیتر گازی و هیتر برقی باید توجه داشت که هزینه اولیه هیتر برقی نسبت به هیتر گازی پایین تر است زیرا هیتر گازی نیاز به نجهیزات بیشتری نسبت به هیتر برقی دارد اما به علت اینکه در کشور ما سوخت گاز ارزان تر از برق می باشد بنابراین هیتر برقی از لحاظ مصرف انرژی بسیار پرهزینه تر از هیتر گازی می باشد. 

 

 

تفاوت هیتر برقی و هیتر گازی از نظر ایمنی

یکی از مسائل مهم در انتخاب انواع هیترها این است مه باید به بالا بودن ایمنی آنها توجه نمود زیرا در غیر این صورت ممکن است موجب آسیب به فرد و محیط شود.

ایمنی هیتر برقی از هیتر گازی بیشتر می‌باشد به شرط آنکه هیتر برقی با مواد آتش‌زا مانند کاغذ، پلاستیک، چوب و… برخورد نداشته باشد زیرا در غیر این صورت ممکن است آتش سوزی رخ دهد.

هیتر گازی به علت اینکه از شعله آتش برای گرم نمودن محیط استفاده می‌کند نسبت به هیتر برقی خطرناک‌تر بوده و امکان آتش سوزی در این نوع هیترها بیشتر است و باید دقت بیشتری صورت پذیرد همچنین به علت اینکه سوخت این نوع  از هیترها گاز شهری می‌باشد بنابراین با کارکرده هیتر گازی گاز سمی مونوکسید کربن تولید می‌شود که بسیار خطرناک بوده و در صورت عدم رعایت نکات ایمنی ممکن است موجب گاز گرفتگی شود در صورتی که هیتر برقی این خطر را ایجاد نمی‌کند.

 

هیتر گازی هوشمند

 

پیشنهاد مطالعه: همه چیز درباره هیتر گازی | انواع هیتر گازی

 

تفاوت هیتر برقی و هیتر گازی از نظر  سازگاری با محیط زیست 

 همانطور که می‌دانید هیتر گازی از سوخت فسیلی برای کار کردن خود استفاده می‌نماید که این سوخت برای محیط زیست بسیار خطرناک بوده و آسیب‌های جدی به آن وارد می‌نماید زیرا در اثر سوزانده شدن خت‌های فسیلی گازهای سمی مانند مونوکسید کربن، co2 و…  ایجاد می‌شودکه تاثیرات بسیار مخربی بر محیط زیست خواهد گذاشت.  اما اما هیتر برقیبه علت اینکه از سوخت پاک برق ای ایجاد گرما استفاده می‌نماید در نتیجه هیچگونه آلودگی برای محیط زیست به دنبال نخواهد داشت بنابراین اگر به فکر سلامتمحیط زیست هستید بهتر است از هیتر برقی استفاده نمایید.

 

نتیجه‌گیری:

 انتخاب یک وسیله گرمایشی مناسب به خصوص برای کاربردهای تجاری و صنعتی بسیار اهمیت دارد. برای داشتن یک انتخاب درست اولین و مهم‌ترین نکته که باید به آن توجه نمود شرایط  محیطی و معیارهایی می‌باشد که برای انتخاب یک هیتر مناسب در نظر دارید.  در ادامه بهترین برند های هیتر گازی و هیتر برقی بازار معرفی شده‌اند:

 

بهترین هیترهای برقی و گازی بازار

برای مشاهده هر کدام از هیترها روی عکس کلیک کنید.