تفاوت کولر آبی پوشالی با کولر آبی سلولزی

فرق کولر آبی پوشالی با کولر آبی سلولزی در چیست؟ 

 

بدون شک یکی از انتخاب های مهم افراد با شروع فصل گرما خرید یک وسیله خنک کننده مانند پنکه، کولر آبی، کولر گازی و … می باشد.  این انتخاب به مقدار بسیار زیادی بستگی به محیطی دارد که  قصد داریم برای آن یک وسیله خنک کننده انتخاب نماییم. برای این منظور کولر آبی یکی از متداول ترین انتخاب هایی است که افراد برای خنک نمودن منزل و محیط کار در فصل تابستان دارند اما کولر آبی رامی توان به دو دسته کولر آبی پوشالی و کولر آبی سلولزی تقسیم نمود. در این بخش از مقالات مهام مارکت قصد داریم به مقایسه این دو کولر آبی بپردازیم تا شما راحت تر بتوانید کولر آبی مناسب خود را انتخاب نمایید.

 

 

 

کولر آبی پوشالی چیست؟

 کولر آبی پوشالی یکی از متداول ترین و پرکاربردترین وسایل خنک کننده در کشور ایران می باشد که در این نوع کولر آبی جنس واسط تبخیری از پوشال می باشد که پوشال ها از از چوب درختان تهیه شده و بافتی ناهمگن و غیر یکنواخت دارند. در واقع عملکرد این نوع کولر به این صورت می باشد که پس از خیس شدن پوشال ها هوای گرم محیط بیرون از پوشال های  خیس عبور کرده و در نتیجه به هوای خنک تبدیل شده و وارد محیط داخل می شود.

 

 

کولر آبی سلولزی چیست؟

 کولر سلولزی نوع دیگری از کولر های آبی می باشد که واسط تبخیری آن پدهای سلولزی می باشند که دارای ساختار منسجم و یکنواختی هستند. استفاده از بهترین پدهای سلولزی در کولر، باعث جذب حداکثری آب در پدها می شود به همین دلیل میزان خنک کنندگی کولر را بالاترین حد تامین می شود. در این مدل کولر نیز پس از خیس شدن پد  و با عبور هوای گرم محیط بیرون از این پدهای سلولزی،  هوای خنک وارد محیط  می شود.

 

 

پر فروش ترین کولرهای سلولزی فروشگاه مهام مارکت

برای مشاهده محصولات هر برند روی عکس کلیک کنید.

 

 

 

بررسی تفاوتهای کولر آبی پوشالی و کولر آبی سلولزی  

۱- تفاوت در واسط تبخیری

مهمترین تفاوت کولر آبی معمولی با کولر آبی سلولزی واسط تبخیری می باشد به این صورت که در کولر های معمولی از پوشال برای جذب آب و ایجاد رطوبت استفاده می شود اما در کولرهای سلولزی از پدهای سلولزی برای این منظور به کار برده می شود.

 

 

۲- میزان خنک نمودن هوای محیط

کولرهای آبی سلولزی هوای خنک تری نسبت به کولرهای آبی معمولی، برای محیط ایجاد می کنند.

زیرا پوشال ها در کولرهای آبی معمولی پس از مدتی تغییر شکل داده  به سمت پایین جابجا می شوند در نتیجه تراکم آنها در بخش های پایینی بیشتر و در بخش های وسط و بالایی کمتر خواهد بود و بخشی از هوای ورودی بدون خنک شدن وارد محیط می شود و در نهایت راندمان کولر پایین می آید.

 اما در کولرهای آبی سلولزی پد های سلولزی هرگز تغییر شکل نمی دهند و به صورت یکنواخت آب جذب همه قسمت های این پدها می شود و در نتیجه هوای ورودی کاملا خنک شده و سپس وارد محیط می شود. همچنین علت ساختار پدهای سلولزی که تراکم بیشتری نسبت به پوشال دارند سرعت عبور هوای گرم از آنها کمتر بوده و در نتیجه هوا مدت زمان بیشتری در تماس با آب قرار میگیرد و در نتیجه خنکی قابل توجهی نسبت به کولرهای پوشالی خواهد داشت.

 

۳- میزان مصرف انرژی

به علت اینکه میزان خنک نمودن هوا توسط کولر سلولزی بیش از ۸۰ درصد می باشد در نتیجه به علت بالا بودن راندمان کاری این کولرها میزان مصرف برق در آنها کاهش می یابد. همچنین به علت ساختار پدهای سلولزی  این پدها مقدار زیادی آب را در خود ذخیره میکند در نتیجه میزان مصرف آب نیز کاهش پیدا می‌کند.

 اما در کولرهای آبی معمولی میزان خنک کنندگی هوا ۵۰-۶۰ درصد بوده چه نسبت به کولرهای سلولزی راندمان پایین تری داشته در نتیجه مصرف برق افزایش پیدا می کند.  مصرف آب در این کولر ها به علت عدم ساختار مناسب پوشال  بالاتر از کولرهای آبی سلولزی میباشد.

 

۴- تفاوت در جنس بدنه و طول عمر کولر ها

 همانطور که میدانید جنس بدنه کولر آبی پوشالی از فلز بوده و به علت اینکه مقداری آب در کولر های آبی راکد می ماند از این رو بدنه کولر پس از مدتی دچار پوسیدگی، زنگ زدگی و… شده حتی ممکن است سوراخ شود.

 اما جنس بدنه کولرهای سلولزی از پلیمر ساخته شده بنابراین آسیب هایی که به کولر آبیپ وشالی در اثر گذشت زمان وارد می شود به کولر آبی سلولزی وارد نخواهد شد پس با توجه به جنس بدنه این مدل کولر آبی، مقاومت آن بسیار بالاتر می باشد.

 

۵-  میزان صدای تولیدی  

 یکی دیگر از تفاوتهای کولر آبی معمولی با کولر سلولزی صدایی است که در اثر کارکرد آنها تولید می شود که این صدا در کولرهای معمولی به علت لرزش بدنه فلزی آن بسیار بالاتر از صدای می باشد که توسط کولرهای سلولزی ایجاد می شود زیرا که بدنه این فلز ها از پلیمر بوده بنابراین از لرزش آنها تا حدودی جلوگیری شده در نتیجه صدای کمتر ایجاد می نماید.

 

۶- تصفیه نمودن هوای محیط 

کولرهای سلولزی به علت داشتن پدهای سلولزی همانند یک فیلتر هوا ایفای نقش میکند.  به این صورت که این پد های سلولزی به علت انسجام بالا و نوع ساختاری که دارند به راحتی بدون هیچ هزینه ای مقدار بسیار زیادی از گرد و غبار و ذرات معلق موجود در هوا را به خود جذب می نمایند و در نتیجه در ایجاد محیط با هوای سالم موثرهستند اما کولرهای آبی پوشالی از این ویژگی برخوردار نیستند.

 

۷-  تجمع آب  در کولر

 همانطور که میدانید در کولرهای پوشالی همیشه مقداری آب در پنل کولر تجمع می یابد که ممکن است باعث ایجاد آسیب موتور و سایر قطعات کولر شود و یا حتی پوسیدگی بدنه را به دنبال داشته باشد اما در کولر آبی سلولزی به  علت وجود پدهای سلولزی آب تجمع نمی یابد در نتیجه میزان آسیب دیدگی کولر در اثر تجمع آب بسیار کمتر خواهد شد.

 

۸-  تفاوت در میزان رسوب گذاری

 یکی از مشکلات کولرهای آبی به خصوص در مناطقی که دارای آب بسیار سخت می باشند رسوب گرفتن شدید کولرهای آبی پوشالی میباشد مشکل در کولرهای سلولزی با سرعت بسیار پایین تری رخ می دهد.  

 

 

 

۹- قابلیت شستشوی پد های سلولزی

 واسط تبخیری در کولرهای آبی سلولزی پد های سلولزی می باشند که بدون کاهش کارایی این پدها میتوان آنها رو شستشو داد  اما پوشال های کولر آبی معمولی به هیچ عنوان قابل شستشو نمی باشد. 

 

۱۰- تفاوت در قیمت

کولرهای آبی معمولی قیمت پایین تری نسبت به کولرهای آبی سلولزی دارند اما به علت مزایای که کولر آبی سلولزی دارد در طولانی مدت این مقدار هزینه اضافی را جبران خواهد نمود. مثلاً عدم نیاز به تعویض دوره ای پدهای سلولزی یا کمتر بودن میزان مصرف انرژی، پایین تر بودن نیاز به تعمیرات و … از جمله عواملی هستند که به مرور زمان موجب کاهش هزینه ها در کولرهای آبی سلولزی شده پس خرید کولر آبی سلولزی در نهایت به صرفه تر خواهد بود.

 

همانطور که در مطالب بالا بیان شد کولر آبی سلولزی و کولر آبی پوشالی دارای تفاوت‌هایی هستند با توجه به این تفاوت‌ها ‌می‌توان کولر آبی مناسب را برای منزل یا محیط کار انتخاب نمود.  کولر آبی سلولزی مزایا و کاربری بهتری نسبت به کولر آبی پوشالی دارد که خرید آن به همه افرادی که نیاز به یک کولر آبی مناسب دارند توصیه می‌شود.