|کاربرد دستگاه کنترل از راه دور پیامکی برای ارتقای عملکرد سیستم‌های آبیاری در باغ‌ها و مزارع|

کاهش هزینه ها و بالابردن هرچه بیشتر بهره وری به کاهش هزینه های آبیاری و بهینه سازی مصرف آب کمک میکند. این موضوع چه در مصارف خانگی و چه استفاده گسترده تر در صنعت موضوعی مهم و قابل توجه است. در این مقاله قصد داریم ساده ترین و کم هزینه ترین ابزارها یعنی دستگاه کنترل پیامکی و شیربرقی که برای راه اندازی سیستم آبیاری هوشمند جهت مانیتور و کنترل از راه دور سیستم آبیاری نیاز است را به شما معرفی کنیم.

 

دستگاه کنترل از راه دور پیامکی (sms controller) چیست؟

دستگاه کنترل از راه دور پیامکی برای هوشمند سازی آبیاری، به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت منابع آبی در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها که به نام اس ام اس کنترلر نیز شناخته میشوند، به وسیله سیستم ارسال پیامک و با استفاده از تکنولوژی اینترنت اطلاعاتی را در مورد شرایط هواشناسی، وضعیت خاک، نیاز آبی گیاهان و … گرد‌آوری و پردازش می‌کنند. و سپس بر اساس آن‌ها به صورت خودکار و هوشمند، آبیاری را تنظیم می‌کنند. با استفاده از سیستم کنترل پیامکی، به راحتی می توان سیستم‌ها، منابع و دستگاه‌های متصل به سیستم را به صورت غیر حضوری و  از راه دور و با تلفن‌همراه خود مدیریت کنید.

سیستم کنترل پیامکی را می توان به سادگی به پمپ‌ آب، پکیج‌های گرمایشی و سرمایشی، شیر برقی و  انواع وسایل برقی تک‌فاز و سه‌فاز متصل نموده و با تلفن همراه خود آنها را از راه دور کنترل نمایید. برای مثال، این دستگاه‌ها می‌توانند به صورت خودکار آبیاری را متوقف کنند در صورتی که شرایط به گونه ای باشد که نیاز به آبیاری نباشد. این امر می‌تواند باعث صرفه جویی در هزینه‌های آبیاری و افزایش بهره‌وری محصولات شود.

 

ویژگی های دستگاه کنترل از راه دور پیامکی

  • کنترل و مدیریت آبیاری از راه دور از طریق تلفن همراه یا رایانه شخصی
  • افزایش بهره‌وری و رشد برنامه ریزی و قابل پیش بینی گیاهان
  • کنترل میزان آب مصرفی و اعلام هشدار در صورت وقوع هرگونه خطا یا نقص در سیستم
  • کنترل و مدیریت بهتر و دقیق تر آبیاری مزارع
  • تنظیم زمان آبیاری به صورت هوشمند و بهینه بر اساس شرایط هواشناسی، وضعیت خاک و نیاز آبی گیاهان
  • سهولت در کنترل آبیاری مزارع از راه دور
  • کاهش آلودگی محیط زیست بدلیل کاهش در مصرف منابع آبی

 

عمکلرد دستگاه کنترل از راه دور پیامکی به چه صورت است؟

به طور کلی، دستگاه کنترل از راه دور پیامکی از دو بخش اصلی تشکیل شده‌اند: حسگرها و دستگاه کنترل‌کننده.

حسگرها به منظور اندازه‌گیری شرایط هواشناسی، وضعیت خاک و نیاز آبی گیاهان نصب می‌شوند. این حسگرها می‌توانند اندازه‌گیری‌هایی مانند دما، رطوبت، سرعت باد، شدت نور، رطوبت خاک، نیاز آبی گیاهان و … را انجام دهند. دستگاه کنترل‌کننده، اطلاعات جمع‌آوری شده توسط حسگرها را پردازش می‌کند و بر اساس آن‌ها، زمان و میزان آبیاری را تنظیم می‌کند. این دستگاه‌ها به صورت خودکار، در صورتی که شرایط هواشناسی نیاز به آبیاری را نداشته باشند، آبیاری را متوقف می‌کنند تا بهینه‌ترین استفاده از منابع آبی صورت گیرد.

 

شیربرقی چیست؟

شیربرقی یا Valve برقی، یک دستگاه الکترومکانیکی است که برای کنترل جریان سیالات مانند آب، گاز، روغن و غیره به کار می‌رود. این دستگاه معمولاً شامل یک سیلندر و یک صفحه کنترل برقی است که با فشار الکتریکی قابل کنترل می‌باشد.

 


جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” شیر برقی آب چیست و چه کاربردهایی دارد؟” را مطالعه کنید.


 

 

 

خرید اقتصادی ترین دستگاه کنترل از راه دور پیامکی و شیر برقی آب

برای مشاهده محصولات روی عکس کلیک کنید.

جهت مشاوره قبل از خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

ارتباط اس ام اس کنترلر و شیر برقی برای هوشمند سازی آبیاری

رابطه بین شیربرقی و دستگاه کنترل از راه دور پیامکی در حوزه کنترل و مدیریت هوشمند منابع آبی است. با استفاده از دستگاه کنترل پیامکی، می‌توان به وسیله حسگرها و داده‌های جمع‌آوری شده، مصرف آب را به صورت هوشمندانه کنترل کرد و با استفاده از شیربرقی، جریان آب را به صورت دقیق و بهینه کنترل کرد.

به عنوان مثال، با نصب حسگرهای دما، رطوبت و وضعیت خاک، دستگاه کنترل پیامکی می‌تواند اطلاعاتی درباره نیاز آبی گیاهان جمع‌آوری کند و با استفاده از شیربرقی، جریان آب را به صورت دقیق و بهینه تنظیم کند. با استفاده از این روش، می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف آب و کاهش هزینه‌های آبیاری دست یافت و در عین حال، به کنترل و مدیریت بهتری از منابع آبی دست یافت.

تنها کافیست اس ام اس کنترلر را به شیر برقی متصل نموده و لوله کشی باغچه را نیز به شیر برقی متصل نمایید و با قرار دادن یک سیمکارت در دستگاه اس ام اس کنترلر با موبایل خود برای آن پیامک ارسال نمایید تا شیر برقی روشن و یا خاموش شود.در این دستگاه می توانید حتی تایم مورد نیاز را هم با پیامک ارسال نموده تا به مدت دلخواه شما شیر برقی باز شده و آبیاری انجام شده و سپس بصورت خودکار خاموش شود. در این روش، حسگرهایی برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به وضعیت خاک، نیاز آبی گیاهان و شرایط هواشناسی در مزارع نصب می‌شوند. سپس دستگاه کنترل پیامکی این اطلاعات را دریافت و پردازش می‌کند و با استفاده از شیربرقی، جریان آب را به صورت دقیق و بهینه تنظیم می‌کند.

 

چگونه هوشمند سازی آبیاری با دستگاه کنترل پیامکی (sms controller) و شیر برقی (Valve) هزینه ها را کاهش میدهد؟

هزینه آبیاری کشاورزی سنتی در یک سال به متغیر است. مخارج آبیاری به عوامل مختلفی مانند نوع محصول، منطقه جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، نوع خاک و … وابسته است. اما به طور کلی، می‌توان گفت که آبیاری کشاورزی سنتی با هزینه‌های قابل توجهی همراه است. هزینه آبیاری کشاورزی سنتی شامل هزینه‌های مختلفی همچون خرید سوخت برای پمپاژ آب، هزینه نگهداری و تعمیرات دستگاه‌های آبیاری، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات زمین‌های آبیاری، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات خطوط آبیاری، هزینه‌های نیروی انسانی و … می‌باشد. برای مثال، برای آبیاری یک هکتار زمین زراعی با استفاده از روش آبیاری سطحی، هزینه‌ای در حدود دو تا سه برابر هزینه آبیاری قطره ای در سال نیاز است.

در نتیجه برای آبیاری یک هکتار زمین با استفاده از روش قطره‌ای، هزینه‌ها نسبت به روش آبیاری سطحی کاهش می‌یابد. همچنین، در مناطقی که با مشکل کمبود آب روبرو هستند، هزینه آبیاری بیشتر خواهد بود زیرا برای تأمین آب مورد نیاز باید از منابع آبی دورتر استفاده کرد و هزینه حمل و نقل آب افزایش می‌یابد. در کل، هزینه آبیاری کشاورزی سنتی در یک سال می‌تواند بین چند صد هزار تا چند میلیون تومان برای هر هکتار زمین باشد و بسته به شرایط محیطی و نوع محصول، متغیر است.

 

نتیجه گیری

با استفاده از اس ام اس کنترلر که دارای تایمر قابل برنامه ریزی می باشد و شیر برقی و یک لوله کشی ساده می توان از راه دور با موبایل باغچه یا گیاهان و درختان را آبیاری نمود. برای مثال شما صاحب ویلا یا باغچه ای در خارج از شهر و یا حتی شهر دیگری هستید و امکان آبیاری باغچه، زمین کشاورزی و … را ندارید . در این شرایط بهترین روش کنترل از راه دور آبیاری بوسیله شیر برقی و موبایل شما خواهد بود.که می توان بصورت پیامکی یا تنظیم تایمر با پیامک آبیاری را خودکار انجام داد. شرکت مهام صنعت اندیشه نمایندگی بهترین، با کیفیت ترین و اقتصادی ترین شیرهای برقی آب و دستگاه کنترل از راه دور پیامکی میباشد. شما میتوانید با تماس با مشاوران ما از مشاوره رایگان قبل از خرید بهره ببرید تا بهترین محصول متناسب با نیاز خود را خریداری کنید.