دوربین مدار بسته چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

آشنایی با دوربین مدار بسته

 

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی بشر امروزی احساس نیاز به نصب دوربین مداربسته در اماکن مختلف برای اهداف امنیتی نظارتی و…  دارد.  اگر شما صاحب یک مغازه کوچک یا یک فروشگاه زنجیره ای بزرگ باشید حتماً نیاز به یک دوربین مداربسته دارید تا علاوه بر ایجاد امنیت بتوانید از راه دور حتی در زمان‌هایی که حضور ندارید محل کار خود را تحت نظر داشته باشید.

امروزه از دوربین مداربسته علاوه بر مکان‌های تجاری،  صنعتی و …  برای اکثر منازل شخصی و آپارتمان‌ها نیز استفاده می‌شود.

در این بخش مهام مارکت قصد داریم معرفی دوربین مدار بسته و نحوه عملکرد آن  بپردازیم.

 

دوربین مدار بسته

 

دوربین مدار بسته چیست؟

  کلمه CCTV یا Closed Circuit Television به معنای ت “لویزیونی برای کاربران بسته” می‌باشد که این کلمه به دوربین مدار بسته اطلاق می‌شود.

با توجه به نام دوربین مدار بسته واضح است که این دستگاه بر خلاف تلویزیون سیگنال را به طور آزاد توضیع نمی‌کند در نتیجه سیگنال در یک شبکه بسته میان دوربین و دستگاهی مانند دستگاه ضبط یا نمایشگر متشر می‌شود و این تصاویر فقط برای سیستم هایی که  برای دوربین تعریف شده‌اند قابل ضبط  و مشاهده می‌باشند.

دوربین مدار بسته در مکان ثابتی نصب می‌شود و اطلاعاتی دریافت می‌کند از طریق یک مدار بسته و با ایمنی بسیار بالا به  دستگاه‌هایی که به دوربین متصل هستند ارسال می‌کند.

 

 

کاربردهای دوربین مدار بسته

 امروزه از دوربین مدار بسته دارای کاربردهای بسیار وسیعی می‌باشد اما بیشترین کاربرد  آن برای مواردی می‌باشدکه در ادامه آنها اشاره می‌کنیم:

۱- کنترل جرم و جنایت:

بیشترین کاربردی که این روزها ‌توان برای دوربین‌های مدار بسته در نظر گرفت برای جلوگیری از سرقت مکان‌های مختلف و شلوغ مانند بانک‌ها فروشگاه‌ها منازل مغازه ها و… ‌باشد که علاوه بر کاهش جرم و جنایت در صورت ارتکاب به جرم تصاویر مجرمان ضبط شده راحتی می‌توان پیگیری‌های لازم را انجام داد.

 

دوربین مدار بسته

 

 ۲- کنترل تردد در معابر مختلف

 برای کنترل ترافیک دوربین مدار بسته در چهارراه‌ها، معابر و خیابان‌های شلوغ نصب می‌شود. با استفاده از این دوربین‌ها علاوه بر کنترل ترافیک می‌توان خودروهای خاطی را شناسایی و جریمه نمود.

 

 ۳- نظارت از راه دور

امروزه صاحبان مشاغل و شرکت‌هایی که دارای کارمندهای بسیاری می‌باشند اگر به صورت همیشگی شرایط حضور مستقیم برای آنها فراهم نباشد نصب دوربین‌های مداربسته می‌تواند به مدیران کمک کند که نسبت به کنترل و نظارت بر کارمندان خود از راه دور اقدام نمایند.

 

دوربین مدار بسته

 

 

اجزای تشکیل دهنده دوربین مداربسته

۱- بدنه دوربین مدار بسته

قاب اصلی دوربین که چهره اصلی و بدنه کلی را نشان می‌دهد. بدنه دوربین مداربسته از آن جهت دارای اهمیت است باید در مقابل عوامل محیطی و شرایط آب هوایی متفاوت مقاومت کافی داشته باشد.

 

۲- سرور دوربین مدار بسته

وظیفه سرور این است تصاویر دریافت شده از دوربین‌ها را دریافت و ثبت کند سرورامکان مدیریت تصاویر را اهم می‌نماید.

 

۳ – حسگر تصویر

مهمترین وظیفه یک دوربین مداربسته پردازش خوب تصاویر می‌باشد که چیپ یا حسگر تصویر وظیفه انجام این کار را بر عهده دارد و با دریافت و پردازش نور دریافتی از محیط آت را به سیگنال‌های الکترونیکی تبدیل ‌نموده و در واقع این بخش وظیفه ساخت تصاویر را بر عهده دارد.

 

۴- لنز دوربین مدار بسته

لنز دوربین گستره دید دوربین را مشخص نموده و به دو نوع لنز ثابت و لنز وریفوکال تقسیم می‌شوند.  لنز دوربین وظیفه جمع آوری نور و انتقال آن به حسگر تصویر را بر عهده دارد. برای اندازه‌گیری لنز دوربین به فاصله کانونی آن توجه می‌شود و هرچه فاصله کانونی کمتر باشد دوربین زاویه دید بیشتری خواهد داشت. مهم‌ترین مزیت‌های لنزهای با کیفیت دارا بودن فوکوس خودکار می‌باشد.

 

۵- بخش‌های الکترونیکی دوربین مدار بسته

دوربین مداربسته دارای بخش‌های الکترونیکی شامل سنسور دوربین، برد اصلی و برد تغذیه، و کانکتور دوربین می باشد.

 

۶- لامپ LED مادون قرمز

دوربین‌هایی که دارای این ویژگی هستند که در شب تصویربرداری کنند مجهز به یک لامپ ال ای دی مادون قرمز برای تامین نور لازم هنگام دید در شب می ‌باشند.

 

۷- ضبط کننده دیجیتال

دوربین‌های مداربسته برای ذخیره نمودن اطلاعات نیاز به یک دستگاه ضبط کننده دارند که امواج آنالوگی را به دیجیتالی تبدیل نموده و آنها را روی هارد دیسک ذخیره نماید.

 

  ۸- مانیتور دوربین مدار بسته

 برای نمایش اطلاعاتی  که دوربین ضبط می‌نماید استفاده می‌شود.لازم است که از یک صفحه نمایش دوربین که دارای کیفیت پخش تصاویر خوبی می‌باشد استفاده شود تا تصاویر دریافتیکیفیت مورد نظر را داشته باشند.

 

 

پر فروش ترین دوربین های مدار بسته فروشگاه مهام مارکت

برای مشاهده محصولات هر برند روی عکس کلیک کنید.

 

 

 

نحوه عملکرد دوربین مدار بسته

 نحوه عملکرددوربین‌های مدار بسته این صورت می‌باشد که پس از دریافت نور آن را به سیگنال ویدیویی تبدیل می‌نماید. در واقع در هسته یک دوربین مداربسته یک سنسور قرار دارد که با دریافت نور از محیط اطراف، نور آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌نماید سپس با پردازش سیگنال، سیگنال الکتریکی را به سیگنال ویدیویی تبدیل می‌کند که این تصاویر ضبط شده و یا روی صفحه نمایش داده می‌شوند.

 

مراحل کارکرد دوربین مدار بسته به  شرح زیر می‌باشد:

۱- ضبط تصویر به وسیله لنز دوربین

 اولین مرحله از عملکرد دوربین مداربسته تباط دوربین با محیط اطراف می‌باشد به طوری که داده‌های صوتی و تصویری محیط اطراف را پردازش نموده و این اطلاعات را به مرکز دوربین انتقال می‌دهد.

 

۲- پردازش با کمک سنسورها

 در مرحله بعد تصاویر دریافتی از محیط اطراف به وسیله  سنسورهایی که در دوربین قرار دارد به تصاویر دیجیتالی قابل پردازش تبدیل می‌شود کابل های موجود در سیستم دوربین مداربسته به مانیتور اصلی پردازنده دوربین مدار بسته تقال داده می‌شود.

 

 ۳- مخابره رادیویی تصاویر

پس از انتقال تصاویر ضبط شده به وسیله لنز دوربین این اطلاعات به وسیله هسته اصلی دوربین پردازش شده و به اطلاعات تصویری قابل مشاهده روی ویندوز یا هر دستگاه پردازنده تصویری دیگری تبدیل می‌شود. در این مرحله لازم است یک بستر آنلاین و با کیفیت بالا برای منتقل نمودن اطلاعات وجود داشته باشد.

 

 

دوربین مدار بسته

 

 ۴- پخش تصاویر

 آخرین مرحله از کارکرد دوربین مدار بسته تبدیل داده  به تصاویر قابل بل مشاهده می‌باشد در واقع مغز سیستم دوربین مداربسته با استفاده از پردازش اطلاعات دریافتی تصاویر را در کنار یکدیگر قرار داده و در نتیجه یک ویدیو قابل مشاهده و با کیفیت بالا ایجاد می‌نماید.

 

۵- ذخیره سازی تصاویر

 اکثر دوربین‌های مداربسته علاوه بر اینکه امکان پخش تصاویر به صورت آنلاین را دارند می‌توانند تصاویر ایجاد شده را در سیستم ذخیره نمایندو در زمان دلخواه امکان دسترسی به تصاویر وجود خواهد داشت.

 

 ۶- متصل شدن به اینترنت

اگر شما بخواهید اطلاعات دریافتی توسط دوربین را از راه دور  و به صورت آنلاین مشاهده نمایید کافیست دستگاه DVR  مرکزی دوربین مداربسته را به یک اینترنت قوی متصل نموده تا امکان ارسال اطلاعات از راه دور وجود داشته باشد.