راهنمای خرید هیتر گازی + روش محاسبه تعداد هیتر گازی

با معیارهای انتخاب هیتر گازی مناسب آشنا شوید.

 

هیتر گازی یکی از وسایل گرمایشی پرطرفدار و کاربردی بخصوص برای محیط های بزرگ صنعتی و تجاری می باشد و به علت نصب آسان و بدون دردسر امروزه از این وسیله گرمایشی بسیار استفاده می شود. اما خرید هیتر گازی مانند خرید هر وسیله دیگری مستلزم توجه نمودن به یک سری از معیارها می باشد که شما را در انتخاب درست و بدون مشکل کمک می کند. مهام مارکت قصد دارد در این مقاله شما را با معیارهای انتخاب هیتر گازی مناسب آشنا نماید.

 

 

 

ویژگی های یک هیتر گازی استاندارد

استاندارد بودن یک هیتر گازی با توجه به مشخصات فنی که دارد تعیین می شود. بنابراین هنگام خرید هیتر گازی خوب ابتدا باید اطلاعات کافی درباره مشخصات فنی آن شامل نوع سوخت مصرفی، راندمان حرارتی، میزان هوادهی، توان حرارتی، میزان مصرف سوخت هیتر، دارا بودن یا نبودن دودکش، قطر دودکش، مجهز بودن یا نبودن به فن، میزان قدرت فن، مشخصات برقی هیتر، میزان صدای هیتر و… می باشد. در ادامه به ویژگی های یک هیتر گازی استاندارد اشاره شده است:

  • توزیع یکسان گرما در محیط اطراف
  • بالا بودن سرعت پخش گرما
  • بالا بودن راندمان حرارتی
  • پایین بودن مصرف انرژی
  • بالا بودن توان حرارتی هیتر گازی
  • متناسب بودن توان حرارتی هیتر با مساحت فضای مورد نظر
  • با کیفیت بودن تجهیزات و قطعات هیتر
  • مجهز بودن به فن پر قدرت
  • پایین بودن میزن صدای فن
  • با کیفیت بودن جنس و رنگ بدنه
  • و…

 

 

معیارهای انتخاب هیتر گازی مناسب

1- ظرفیت گرمایی هیتر گازی

یکی از مهمترین معیارهای انتخاب هیتر گازی مناسب توجه به میزان ظرفیت گرمایی هیتر می باشد که با توجه به این نکته و مساحتی که شما قصد گرم نمودن آن توسط هیتر گازی را دارید، می توانید یک انتخاب درست داشته باشید. برای محاسبه ظرفیت گرمایی مورد نیاز محیط مورد نظر باید به عواملی مانند عایق بودن دیوارها و درب و پنجره ها، ابعاد محیط و… توجه نمایید.

 

2- اندازه هیتر گازی

با توجه به متفاوت بودن سایز هیترهای گازی انتخاب یک هیتر گرمایشی با اندازه مناسب از اهمیت بالایی برخوردار می باشد زیرا هرکدام ازهیترها با اندازه های مختلف دارای میزان بازده های گرمایشی متفاوتی هستند. مثلا اگر شما هیتر گازی کوچکتر از اندازه مورد نظر انتخاب نمایید گرمای مطلوب را هرگز دریافت نخواهید کرد و یا اگر اندازه هیتر گازی بزرگتر از میزان مورد نیاز باشد علاوه بر اتلاف انرژی و پرداخت هزینه بالای ناشی از هدر رفت انرژی، ایمنی محیط نیز به خطر خواهد افتاد. 

برای انتخاب اندازه هیتر گازی باید به نکات زیر توجه نمایید:

مساحت کلی محیط مورد نظر و ارتفاع سقف آن

شرایط آب و هوایی و جغرافیایی منطقه

عایق بندی درب و پنجره، سقف و کفپوش ها و…

 

 

3- وضعیت دودکش هیتر گازی

برخی از مدل های هیترهای گازی دودکش دار هستند. این مدل از هیتر ها گازهای سمی ناشی از احتراق را به محیط بیرون انتقال می دهند بنابراین دارای ایمنی بالایی هستند و برای محیط های بسته قابلیت استفاده دارند. هیتر گازی دودکش دار ثایت می باشد بنابراین قابلیت جابه جایی ندارد و نسبت به مدل های بدون دودکش دارای قیمت بالاتری می باشند.

هیترهای گازی بدون دودکش دارای راندمان گرمایی بسیار بالایی می باشند و 90 درصد سوخت را به گرما تبدیل می نمایند بنابراین نسبت به مدل های دودکش دارد مصرف پایین تری دارند. این مدل از هیترهای گازی قابلیت جابه جایی دارند اما به دلیل اینکه دودکش ندارند مقداری از گازهای سمی ناشی از احتراق را وارد محیط می نمایند بنابراین برای محیط های کوچک و بسته ممکن است خطر آفرین باشند لذا بهتر است در این فضاها مورد استفاده قرار نگیرند. 

 

4- میزان مصرف انرژی

به علت اینکه هیترهای گازی انرژی ناشی از سوخت گاز را به گرما تبدیل می کنند یکی از معیارهای مهم برای خرید هیتر گازی مناسب، پایین بودن مصرف انرژی هیتر می باشد زیرا علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی موجب صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش هزینه ها خواهد شد. 

 

5- با کیفیت بودن فن هیتر گازی

یکی از قطعات بسیار مهم در هیترهای گازی فن آنها می باشد بنابراین بسیار اهمیت دارد که فن از کیفیت بالایی برخوردار باشد زیرا در این صورت فن صدای بسیار کمی خواهد داشت بنابراین برای انتخاب هیتر گازی باید به این نکته دقت شود.

 

6-  استاندارد بودن هیتر گازی و قطعات آن

هنگام خرید هیتر گازی حتما دقت نمایید که هیتر گازی و تمامی قطعات آن براساس استانداردهای روز ساخته شده باشند در این صورت عمر هیتر گازی بیشتر بوده و راندمان آن افزایش پیدا خواهد کرد.

 

7- قیمت هیتر گازی

خرید هیتر گازی خوب با قیمت مناسب یکی از معیارهای مهم و اصلی برای خرید این دستگاه گرمایشی می باشد که کافی است با کمی جستجو یک هیتر گازی ارزان و با کیفیت را پیدا نمایید.

 

 

روش محاسبه تعداد هیتر گازی مورد نیاز برای محل مورد نظر

برای مشخص نمودن بار حرارتی مورد نیاز محیط مورد نظر و تعیین تعداد هیتر می بایست مراحل زیر را انجام داد:

1- محاسبه میزان اتلاف حرارتی از جداره ها و تهویه

2- تعیین تعداد هیترها

3- تعیین میزان گاز مورد نیاز

4- جا نمایی هیتر و تعیین موقعیت دودکش و لوله کشی گاز

محاسبه میزان اتلاف حرارتی از جداره ها که شامل سقف، دیوار، کف، درب، پنجره و… می باشدبراساس استانداردهای رایج و یا نرم افزاهای مخصوص این محاسبات انجام می شود.

در ادامه جدولی ارائه شده است که بوسیله آن می توان میزان بار حرارتی را تخیمن زد.

 

نحوه تکمیل نمودن جدول:

1-مشخصات اولیه در قسمت مربوطه درج شود.

2- مساحت جداره ها در ستون دوم (A) قرار گیرد.

3- ضرایب حرارتی کلی جداره ها بر حسب وضعیت آنها انتخاب شود (B)

4- حاصل ضرب ستون A و B در ستون سوم قرار داده می شود و مجموع کل آنها در قسمت (C) قرار داده شود.

5- حجم فضا برای پخش اتلاف از هوای تازه محاسبه شود.

6- میزان تعویض هوا با توجه به اطلاعات فضا انتخاب شود.

7- بخش (D) با توجه به اطلاعات فوق تکمیل شود.

8- مقدار کل اتلاف حرارتی (بدون ضریب اطمینان) با استفاده از مقادیر قسمت های قبل به دست بیاورید.

9- مقدار نهایی اتلاف حرارتی را با لحاظ نمودن ضریب اطمینان و توضیحات جدول محاسبه کنید.

 

 

 

 


محصولات پیشنهادی: