روش های آبیاری گیاهان در مسافرت

با شیوه های آبیاری گیاهان در مسافرت آشنا شویم…

 

اگر شما از جمله افرادی باشید که به گل و گیاهان علاقه مند هستید بدون شک  برایتان پیش آمده است که وقتی برای مسافرت های تفریحی و یا کاری مجبور به ترک منزل خود هستید ناخودآگاه نگران گل و گیاهان آپارتمانی و یا درختان و گیاهان باغچه خود می شوید و این دلهره را خواهید داشت که در زمان عدم حضور ما در منزل چه کسی به گل و گیاهانمان رسیدگی خواهد کرد.

باید به شما این نوید را بدهم که راه و روشهای مختلفی وجود دارد که به وسیله آنها حتی زمانی که در منزل حضور ندارید میتوانید از خشک شدن گل و گیاهان خود جلوگیری کرده و آنها را آبیاری نمایید. در این بخش از مقالات مهام مارکت با آبیاری گیاهان در مسافرت بیشتر آشنا خواهید شد. برای این منظور چند شیوه مختلف آبیاری وجود دارد: 

 

۱- ساده ترین روش این است که می توانید از یکی از دوستان و آشنایان خود بخواهید به گل و گیاهان شما سر بزند و آنها را آبیاری نماید.

۲- اما اگر این کار برای شما ممکن نباشد و یا مایل به انجام آن نباشید می توانید از روش های سنتی و دستی برای آبیاری گیاهان در مسافرت استفاده نمایید که به این روش نیز عیوبی وارد است و همیشه استفاده از این روش ها جوابگو نیست.

۳- بهترین روش آبیاری خودکار گیاهان استفاده از شیوه های نوین و هوشمند آبیاری مانند تایمر آبیاری هوشمند می باشد که بوسیله آن می توان گل و گیاهان و باغچه های منازل را با خیال آسوده از راه دور و در هنگام مسافرت آبیاری نمود.

 

 

 

چند روش سنتی و دستی برای آبیاری گیاهان در مسافرت

 

۱- استفاده از رشته نخ های فیتیله ای

یکی از روش هایی که برخی افراد برای آبیاری گلدان های خود در مسافرت به کار می برند استفاده از تعدادی رشته نخ کاموایی یا کنفی و یا نوارهای پارچه ای نخی می باشد. در این روش یک سطل را پر از آب نموده و در سطح بالاتری از سطح گلدان ها قرار می دهند و یک سر رشته ها را درون این سطل آب و سر دیگر آن را درون خاک گلدان فرو می کنند و به این صورت گلدان ها آبیاری می شوند.

 

 

 

۲- روش ساخت جزیره برای گلدان ها

در این روش باید از یک زیر گلدانی بزرگ برای گلدان ها استفاده نمایید و مقداری سنگ ریزه درون این زیر گلدانی را بریزید سپس روی این سنگ ریزه ها آب ریخته و گلدان را روی مخلوط آب و سنگ ریزه قرار دهید. دقت کنید کف گلدان حتما سوراخ بوده و سوراخ ها باز باشند. به این صورت هر وقت گیاه نیاز به آب داشته باشد بوسیله سوراخ های ته گلدان آب مورد نیاز خود را استفاده می کند.

 

۳- استفاده از بطری برای آبیاری قطره ای گلدان

در این روش آبیاری می توانید از بطری های نوشابه استفاده نمایید. سطح خاک گلدان را مقداری گود کرده و بطری را که از قبل تعدادی سوراخ روی بدنه آن ایجاد نموده اید و یا درب آن را بوسیله جسم تیز داغی سوراخ کرده اید پر از آب نموده و به صورت وارون درون این گودال قرار دهید. بعد از گذشت چند دقیقه سطح آب بطری راچک نمایید که کم شده باشد در غیر این صورت عملیات آبیاری انجام نشده و باید از اول مراحل را انجام دهید. 

در این روش می توانید درب بطری را مقدار اندکی باز نموده و سپس درون گودال قرار دهید تا به مرور آبیاری صورت بگیرد.

 

 

 

۴- روش حوله و یا پارچه خیس و وان

حوله، موکت یا پارچه ای زخیم که آب را خوب جذب کند درون یک وان قرار دهید و روی آن آب بریزید سپس همه گلدان ها را بدون زیر گلدانی روی این پارچه و یا حوله قرار دهید در این روش هرگاه که گیاه نیاز به آب داشته باشد بوسیله روزنه های ته گلدان آب مورد نیاز خود را بالا می کشد.

 

 

 

۵-ساخت گلخانه پلاستیکی برای هر گلدان

 در این روش یک عدد پلاستیک با اندازه متناسب با بزرگی گلدان تهیه کنید و  از چند عدد چوب که حالت پایه برای پلاستیک داشته باشند و مانع از تماس مستقیم پلاستیک با گل شوند استفاده کرده و گل و گلدان را درون پلاستیک پیچیده و پلاستیک را در قسمت پایین گلدان گره بزنید و چند عدد سوراخ روی گلدان ایجاد نمایید. 

 

 

 

 

۶-قرار دادن گلها در کنار هم

همه گلدان ها را در قسمتی از خانه که دمای پایینی دارد و از نور مستقیم خورشید در امان باشند، در کنارهم قرار دهید و چند ظرف آب در اطراف آنها بگذارید در اثر تبخیر شدن آب و از طرفی فاصله نزدیک گلدان ها بهم رطوبتی در محیط ایجاد می شود که از خشک شدن سریع گلها جلوگیری می کند.

 

 

معایب روش های سنتی و دستی

 

دقت نمایید که روش های اشاره شده در بالا اصولی نبوده و معایبی دارند که ممکن است به گیاهان اسیب بزنند مثلا ممکن است به یک باره آبی که برای آبیاری یک هفته در نظر گرفته ایم وارد گلدان گیاه شود و سبب پوسیدگی ریشه گیاه شود و یا برخی روش ها برای گل هایی که به آبیاری زیاد عادت ندارند اصلا مناسب نیست. لذا لازم است با روش های اصولی تر آبیاری گیاهان در مسافرت بوسیله تایمر آبیاری هوشمند آشنا شوید که در ادامه به برسی آنها می پردازیم. 

 

 

روش های نوین و هوشمند آبیاری گل، گیاهان و باغچه ها

 

برای این کار شما می توانید از یک تایمر آبیاری هوشمند استفاده نمایید. با استفاده از یک تایمر آبیاری هوشمند می توانید تعیین نمایید که گل و گیاهان آپارتمانی، باغچه حیاط و حتی در مساحت های بزرگتر مانند باغ ها و یا مزارع، در چه زمانی و با چه مقدار آبی فرآیند آبیاری انجام شود.

 

تایمر آبیاری هوشمند

 

 

طریقه نصب و راه اندازی تایمر آبیاری هوشمند

 

برای نصب و راه اندازی تایمر آبیاری هوشمند به یک شیر آب نیاز دارید که تایمر را به آن متصل نمایید. سپس با استفاده از تنظیماتی که انواع تایمر های هوشمند آبیاری به آن مجهز هستند زمان شروع و پایان آبیاری، میزان آبدهی و تعداد دفعات آبیاری در روز را تعیین نمایید. سپس شیر آب را باز نمایید زیرا تایمر آبیاری هوشمند مجهز به یک عدد شیر برقی می باشد که در زمان تعیین شده شیر برقی عمل کرده و عملیات آبیاری انجام می شود و پس از اتمام آبیاری دوباره جریان آب قطع خواهد شد بنابراین لازم نیست شیر آب توسط شما باز و بسته شود.

 

 

با توجه به اهمیتی که آبیاری برای گیاهان باغ، باغچه، گلهای آپارتمانی و… دارد بهتر است هنگامی که قصد مسافرت دارید و یا چند روزی در منزل و یا باغ خود حضور ندارید از روش های ارائه شده در بالا برای آبیاری گیاهان خود استفاده نمایید روش هایی که در ابتدا بیان شد اگرچه هزینه ای ندارد و زمان کمی برای راه اندازی نیاز دارد اما اصولی نبوده و نمی توان برای طولانی مدت و آبیاری باغ ها و یا مزارع به آنها اکتفا نمود اما روش های نوین آبیاری اتوماتیک بوسیله تایمر آبیاری بسیار اصولی و بروز بوده و علاوه بر آبیاری هوشمند گل های آپارتمانی و با غچه های منازل می تواند در موارد بزرگتر مانند آبیاری باغ ها، مزارع و… به کار گرفته شود.

 


محصول پیشنهادی شما:

 

انولع تایمر آبیاری هوشمند

انولع تایمر آبیاری هوشمند