سیستم اعلام حریق و ملاحظات اسپرینکلر و جانمایی دتکتور دودی

در این بخش از مقالات ایمنی و آتش نشانی در مهام مارکت درباره سیستم اعلام حریق و ملاحظات اسپرینکلر و جانمایی دتکتور دودی توضیح خواهیم داد.

 

دتکتور دودی

 

سطح پوش هر دتکتور دودی نقطه ای طبق جدول و نمودار زیر با افزایش حجم جابجابی هوا در واحد زمان کاهش می یابد لذا ضروری است این کاهش در جانمایی دتکتور دودی در چنین فضاهایی درنظر گرفته شود.

این محدودیت شامل آشکارسازهای مورد استفاده در سیستم کنترل انتشار دود نمی گردد.
ضروری است آشکارسازها در مقابل جریان مستقیم خروجی از دریچه هوا قرار نگیرد.

 

آشکارسازهای شعله و جرقه

 

آشکارسازهای شعله و جرقه بر اساس مشخصات حریق نظیر انرژی و طول موج شعله حاصل از حریق و با درنظر گرفتن عوامل ایجاد کننده هشدار کاذب و طبق دستورالعمل سازنده انتخاب و جانمایی می گردد.

 

آشکارسازهای گاز

 

آشکارسازهای گاز در صورتی می توانند بخشی از سیستم اعلام حریق باشند که خللی در کارکرد سیستم اعلام حریق ایجاد ننموده و طبق این متن سربندی, استفاده و سرویس دوره ای گردد.
انتخاب و جانمایی آشکارسازهای گاز بر اساس بررسی های مهندسی و دستورالعمل سازنده، انتخاب و جانمایی می گردد.

 

ملاحظات سیستم بارنده ( اسپرینکلر )

 

ارتباط فلوسویچ سیستم بارنده ( اسپرینکلر ) به سیستم اعلام حریق با قابلیت هشدار حریق و نمایش محل دقیق منطقه تحت پوشش، توسط مرکز کنترل اعلام حریق ضروری است.
ارتباط تجهیزات سیستم بارنده ( اسپرینکلر ) مجهز به سیستم نظارت الکتریکی با قابلیت اعلام هشدار نظارت و نمایش محل سیگنال نظارت توسط مرکز کنترل اعلام حریق ضروری است.
ارتباط سویچ فشار سیستم بارنده ( اسپرینکلر ) به سیستم اعلام حریق با قابلیت هشدار حریق و نمایش محل دقیق منطقه تحت پوشش توسط مرکز کنترل اعلام حریق ضروری است.
حداکثر زمان تشخیص جریان آب حاصل از باز شدن یک نازل بارنده ( اسپرینکلر ) توسط فلوسویچ، ۹۰ ثانیه می باشد.
اتصال باید به گونه ای انجام شود که مدار تشخیص جریان آب قابل پایش بوده و در زمان عملکرد، حداقل یک نازل بارنده، تولید سیگنال اعلام حریق نماید.

 

در این بخش از مقالات ایمنی و آتش نشانی در مهام مارکت درباره سیستم اعلام حریق و ملاحظات اسپرینکلر و جانمایی دتکتور دودی توضیح خواهیم داد.

 

سایر سیستم های اطفای حریق خودکار

 

ایجاد ارتباط سیستم اطفای حریق خودکار با سیستم اعلام حریق به منظور هشدار حریق و نمایش محل دقیق منطقه تحت پوشش توسط مرکز کنترل اعلام حریق ضروری است.
ایجاد ارتباط  خودکار با سیستم اعلام حریق به منظور نمایش حالت کارکرد غیرعادی سیستم اطفای حریق خودکار توسط مرکز کنترل اعلام حریق ضروری است.

 

شستی دستی

 

در نظر گرفتن حداقل یک عدد شستی دستی اعلام حریق در یک سیستم اعلام حریق مجهز به آشکارساز خودکار یا فلوسویچ مربوط به سیستم بارنده (اسپرینکلر) الزامی می باشد.
استفاده از شستی دستی اعلام حریق فقط برای اعلام وقوع آتش سوزی مجاز است.
ضروری است رنگ شستی دستی اعلام حریق قرمز بوده و سازگار با شرایط محیطی انتخاب گردد.
جانمایی شستی دستی حدفاصل ۵٫۱ متری هر یک از درب های خروج منتهی به دستگاه پله یا فضای باز در تمامی طبقات ضروری است.
برای درب های خروج با عرض بیش از ۱۲ متر, حدفاصل ۵٫۱متری هر سمت درب یک شستی دستی در نظر گرفته شود.
نصب شستی دستی در داخل دستگاه پله در طبقات مجاز نمی باشد.

شستی اعلام حریق


نصب شستی دستی اختصاصی در محل های خاص در ساختمان که دارای پتانسیل خطر آتش سوزی بالا ( موتورخانه، مخزن گازوئیل دیزل ژنرراتور، تجهیزات صنعتی پخت و…) می باشند ضروری است.
فاصله افقی پیمایش هیچ مکانی در طبقه تا رسیدن به یک شستی دستی، نباید بیش از ۴۵ متر باشد که این فاصله در صورت عدم قطعیت درباره نقشه معماری ساختمان, ۳۰ متر در نظر گرفته می شود.
در هر یک از دو صورت زیر، فاصله افقی پیمایش هیچ مکانی در طبقه تا رسیدن به یک شستی دستی, نباید بیش از ۲۵ متر باشد که این فاصله در صورت عدم قطعیت درباره نقشه معماری ساختمان، ۳۰ متر در نظر گرفته می شود.

  1. حضور افراد دارای محدودیت های حرکتی در ساختمان.
  2. ساختمان هایی با کاربری کار با مواد و تجهیزات با قابلیت اشتعال و توسعه سریع حریق مانند مایعات و گازهای قابل اشتعال.

ارتفاع نصب شستی دستی از کف تمام شده ساختمان تا خط میانی شستی دستی ۱ تا ۲٫۱ متر در نظر گرفته شود.

 

تجهیزات ارسال سیگنال بازرسی

 

سیگنال بازرسی شیرهای کنترل اطفای حریق در صورت تغیر حالت شیر تا حداکثر یک پنجم سیکل کامل یا معادل دو دور چرخش دسته شیر, به مرکز کنترل اعلام حریق به عنوان سیگنال بازرسی ارسال گردد. لازم به ذکر است در صورت قرار گرفتن شیر کنترل در حالت نرمال، هیچ سیگنالی به مرکز کنترل ارسال نخواهد شد.
مکانیزم تشخیص و ارسال سیگنال بازرسی باید به گونه ای باشد که خللی در کارکرد شیر نداشته و مانع دیدن نمایشگر حالت شیر نباشد، همچنین مزاحمتی برای دسترسی و سرویس شیر ایجاد ننموده و برای این کاربرد تائید شده باشد.
سایر تجهیزات ارسال سیگنال بازرسی شامل سویچ فشار مربوط به نظارت بر کاهش فشار گاز یا هوا در سیستم اطفای حریق، سنجش سطح و دمای آب مخزن آتش نشانی، تغییرات دمای پمپ خانه و نظایر آن می باشد که در متن استاندارد قابل دسترس می باشد.

 

برای خرید سیستم های اعلام حریق از مهام صنعت کلیک کنید.

برای خرید سیستم های اطفاء حریق از مهام صنعت کلیک کنید.


مطالب مشابه: