شیر برقی گاز و نحوه اتصال آن به سنسور نشت گاز

آشنایی با نحوه اتصال شیر برقی گاز به سنسور نشت گاز

 

شیر برقی گاز برای ایمنی در شبکه گاز شهری و مسیر خطوط لوله گاز در مناطق صنعتی قرار داده می‌شود. با اتصال شیر برقی گاز به سنسور نشت گاز اگر هرگونه نشت گاز اتفاق بیفتد دستگاه هشدار دهنده نشت گاز به شیر برقی دستور می‌دهد به صورت اتوماتیک مسیر گاز را ببندد در نتیجه ایمنی برقرار شده و خطر رفع می‌شود. بنابراین برای ایمنی بیشتر اتصال شیر برقی گاز به سنسور نشت گاز لازم می باشد.

نحوه طراحی عملکرد شیر برقی گاز به گونه‌ای می‌باشد که پس از قطع جریان گاز تنظیم مجدد شیر برقی باید به صورت دستی صورت بگیرد و تا زمانی که تنظیمات دستی انجام نشود مسیر گاز بسته خواهد بود.

 

 

 

نحوه عملکرد شیر برقی گاز

شیرهای برقی گاز متشکل از دو قسمت  الکتریکی که به آن بوبین یا سیم پیچ گفته می‌شود و یک قسمت مکانیکی که فرمان بستن مسیر گاز را از  بوبین شیر برقی دریافت می‌کند، می ‌باشد.

 نحوه طراحی شیر برقی گاز به گونه‌ای می‌باشد که در حالت عادی که هیچ گونه فرمانی از بوبین دریافت نکرده و  ولتاژی روی بوبین اعمال نشده است مسیر جریان گاز باز می‌باشد. هنگامی که بوبین شیر برقی سیگنال الکتریکی دریافت می‌کند شیر برقی با توجه به میدان الکترومغناطیسی شفت خود را حرکت داده و تجهیزات قطع کننده گاز وارد عمل شده و سطح روزنه به وسیله محکم چسباندن بالای شفت به صورت ناتروا مسدود می‌شود.

تا زمانی که شیر برقی گاز در حال دریافت سیگنال می‌باشد جریان گاز را قطع نگه داشته و برای وصل مجدد جریان گاز باید به صورت دستی ضامن روی شیر برقی را به بیرون کشیده تا مسیر گاز باز شود. این تنظیمات دستی مجدد باید توسط شرکت توزیع گاز مجاز انجام شود. پرکاربردترین برنامه برای این شیرها استفاده در سامانه های مجهز به سیستم هشدار گاز است.

 

بصرفه و اقتصادی ترین سنسور های آشکار ساز گاز شهری و مونوکسید کربن

برای مشاهده محصولات هر برند روی عکس کلیک کنید.

 

 

نحوه عملکرد سنسور هشدار دهنده نشت گاز  

هشدار دهنده نشت گاز متان یا  مونوکسید کربن به محض تحریک توسط گاز متان یا مونوکسید کربن به سرعت اقدام به واکنش نموده و با ایجاد صدای بوق که در دستگاه تعبیه شده اطرافیان را از وقوع حادثه با خبر می‌سازد. در صورتی که این دتکتور نشت گاز به شیر برقی متصل باشد دستور قطع جریان گاز را به شیر برقی داده در نتیجه شیر برقی جریان گاز را قطع می‌نماید و از وقوع حوادث خطرناک ناشی از نشت گاز جلوگیری می‌شود.

 

 

 

چرا باید شیر برقی گاز را به سنسور نشت گاز متصل نمود؟

از شیر برقی گاز برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی و اعلام حریق موتورخانه‌ها، اماکن عمومی و آپارتمان‌های مسکونی و در قسمت ورودی اصلی گاز به هر واحد و یا تجهیزات گازسوز مانند مشعل‌های موتورخانه و پکیج‌های گرمایشی استفاده می‌شود.

به منظور قطع نمودن خودکار جریان گاز ورودی در مواقع خطر از سلونوئید ولو در کنار شیر قطع کن دستی استفاده می شود تا با برقراری ارتباط میان سیستم‌های حفاظتی و ایمنی مانند سنسور هشدار دهنده نشت گاز شهری (متان) یا سنسور آشکارساز گازمنوکسید کربن، سنسورهای ترکیبی هشدار دهنده نشت گاز شهری و مونوکسید کربن، سنسورهای دود و سنسور نشت گاز حرارتی بتواند در شرایط خطرناک جریان گاز را قطع نموده و از حوادث ناگوار پیشگیری نماید.

 

 سنسور نشت گاز شهری و یا سنسور هشدار دهنده نشت گاز مونوکسید کربن پس از اینکه نشت گاز در محیط اتفاق بیفتد به سرعت وارد عمل شده و با آژیر  نشت گاز را اعلام می‌نماید سپس به شیر برقی گاز فرمان ‌دهد که جریان گاز را به صورت خودکار قطع نماید همانطور که گفته شدوصل مجدد جریان گاز به صورت دستی انجام می‌شود بنابراین فرصت لازم برای رفع عیب و نشت گاز مهیا شده و پس از برقراری شرایط ایمن می‌توان دوباره جریان گاز را برقرار نمود.

 

نکته: به محض فرمان قطع گاز توسط سنسور کاربر می بایست سریعا وارد عمل شود و لود جریان برق به بوبین شیر برقی گاز را قطع نمایید در غیر اینصورت باعث سوختن بوبین شیر برقی گاز خواهد شد.

 

برای اطلاع از نشت گاز در مکان‌هایی که افراد همیشه در آنجا حضور ندارند مانند موتورخانه هایی که در طبقات منفی یا زیرزمین ها هستند و یا در قسمت هایی دوردست از حضور افراد هستند می توان از زنگ هشدار و یا زنگ اخبار استفاده نمود. زنگ هشدار را می توان به سنسور هشداردهنده نشت گاز متان یا مونوکسید کربن متصل نمود و با استفاده از سیم کشی در مکان های پرتردد نصب نمود و پس از اعلام نشت گاز به وسیله سنسور هشدار دهنده نشت گاز، زنگ هشدار به صدا در خواهد آمد.  

 

 

نحوه اتصال شیر برقی گاز به سنسور نشت گاز

برای اتصال شیر برقی گاز به سنسور نشت گاز باید از سنسورهایی استفاده کنیم که دارای رله خروجی باشند و نحوه عملکرد این سنسورها به این صورت می باشد که پس از متصل نمودن سنسور به برق در صورتی که نشت گاز اتفاق بیقتد سنسور شروع به آژیر زدن کرده و اطرافیان را از وجود گاز در محیط آگاه می نماید در این مرحله و به طور همزمان با آژیر زدن، رله خروجی سنسور برق دار می شود.

برای اتصال شیر برقی گاز به سنسور نشت گاز  ابتدا بوبین شیر برقی را باز کرده و سیم های خارج شده از رله را به اتصالات موازی بوبین متصل می نماییم سپس بوبین شیر برقی گاز را سرجای خود قرار داده و آن را می بندیم و به این سادگی شیر برقی گاز به سنسور هشدار دهنده نشت گاز شهری یا مونوکسید کربن متصل خواهد شد و در صورت نشت گاز و تشخیص آن توسط سنسور، سنسور به شیر برقی فرمان قطع گاز را داده و با تحریک بوبین شیربرقی اسکا و عملکرد دیافراگم داخل شیربرقی مسیرگاز مسدود شده و به ساکنین فرصت داده میشود تا با حضور در محل و بررسی دقیق، از خطرات احتمالی جلوگیری کنند.

در ادامه فیلم آموزشی نحوه اتصال شیر برقی گاز به سنسور نشت گاز را مشاهده نمایید:

 

 

همانطور که در مطالب بالا اشاره شد یکی از اقدامات ایمنی برای محیط های تجاری، اداری، مسکونی و صنعتی که گاز طبیعی در آنها کاربرد دارد استفاده از شیر برقی به همراه سنسور هشدار دهنده نشت گاز می باشد تا به وسیله آنها از خطرات ناشی از حوادث گاز طبیعی جلوگیری شود.