ضوابط درب های مقاوم در برابر حریق

درب ضد حریق و ضوابط مربوط به آن

باتوجه به ضرورت، اهمیت و نقش در مقاوم در برابر حریق در سطح کشور و به منظور ارتقای کیفیت ساخت و ساز و حفاظت جان و مال شهروندان در برابر حریق و حوادث به جهت رفع مشکلات مالکین و شرکت های تولیدی و بازرگانی این سازمان اقدام به تدوین اصول کلی در خصوص عرضه در های مقاوم در برابر حریق نموده است. از این رو در صورتی که در های عرضه شده متناسب با الزامات اعلام شده در بندهای زیر باشند استفاده از آنان در پلکان خروج بلامانع می باشد.

در ورودی به دهلیز پلکان و لابی آسانسور در تمامی طبقات می بایست از نوع مقاوم، دود بند، خود بسته شو و بدون قفل و بست انتخاب و نصب گردد و به میزان 90دقیقه ( 1/5ساعت) مقاوم در برابر حریق باشد. در صورتی که در ورودی واحد ها به لابی به میزان حداقل 90دقیقه مقاوم انتخاب شود برای در ورودی به دهلیز پلکان استفاده از در مقاوم در برابر حریق به میزان 20دقیقه بلامانع می باشد.

تبصره ۱: با توجه به عدم ارایه اسناد مثبته در خصوص درهای ورودی واحد ها به لابی به میزان حداقل 90 دقیقه از سوی شرکت ها به این سازمان تا اطلاع ثانوی باید درهای پلکان خروج به میزان حداقل 120دقیقه ( 2ساعت) انتخاب و استفاده شود.

در های راه های خروج باید کاملا از ساختارها و تزئینات مجاور متمایز باشند، به طوری که در مقاوم در برابر حریق به راحتی به عنوان در های راه خروج قابل تشخیص باشند. بر روی در های راه خروج نباید آینه یا سایر مواد منعکس کننده نصب شود. این درها نباید با پرده، آویز، تزئینات و مانند آنها پنهان شود.

 

 

الف- ساختمان هایی که دستورالعمل آنها قبل از 1393/09/01صادر گردیده است :


برای ساختمان هایی که دستورالعمل آنها قبل از تاریخ 1393/09/01صادر گردیده است استفاده از درهای
ذیل مجاز می باشد:


۱- درب ضد حریق هسته چوبی (wood core doors)

متشکل از هسته چوبی توپر (Hard Wood )که در کمترین مقطع خود دارای حداقل 5 سانتی متر ضخامت نوار درز بندی، دستگیره، جک خود بسته شو و لولا می باشد. ابزار و یراق آلات مورد استفاده در این نوع در ها می بایست دارای تاییدیه مقاوم در برابر حریق از آزمایشگاهای مورد تائید این سازمان باشند.

 

 

مدارک و مستندات لازم جهت بررسی :

  • احراز هسته چوبی توپر در توسط نمایندگان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ؛
  • مدارک و مستندات معتبر در خصوص استفاده از ابزار و یراق آلات مقاوم دربرابر حریق؛
  • گواهی نصب و اجرا با ذکر مشخصات کامل در مقاوم در برابر حریق و مشخصات کامل پروژه شامل شماره
    پرونده و پلاک ثبتی با سربرگ شرکت؛
  • فرم تقبل مسئولیت محضری شرکت در مقابل عدم عملکرد مناسب درهای نصب شده در پروژه در طول
    زمان بهره برداری.

 

 
 

۲- در مقاوم در برابر حریق تولید داخل ( فلزی)

شامل در هایی است که متشکل از مواد و مصالح ترکیبی از قبیل ورق فولادی، با هسته پشم سرامیک، پشم سنگ، نواردرزبندی، دستگیره آنتی پانیک، جک خود بسته شو و لولا می باشد.(این جزییات متناسب با جزئیات شرکت تولید کننده می باشد.)این نوع درها می بایست دارای تائیدیه مقاوم در برابر حریق از مرکز تحقیقات،راه، مسکن و شهرسازی باشند. این نوع درها می بایست در آزمایشگاه مقاومت در برابر حریق به وسیله کوره مقاومت در برابرحریق مقیاس کوچک (یک متر مربع) متناسب با ابعاد کوره و قاب دستگاه شامل جزئیات کامل (لنگه در، چار چوب، لولاها، دستگیره، قفل) مورد آزمایش قرار گرفته و به میزان 90 دقیقه ( 1/5ساعت) مقاوم در برابر حریق باشد.

 

 

مدارک و مستندات لازم جهت بررسی:

  • ارائه گزارش آزمایش، مدارک و مستندات معتبر در خصوص استفاده از ابزار و یراق آلات مقاوم در برابر حریق از مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی؛
  • گواهی نصب و اجرا با ذکر مشخصات کامل در برابر حریق و مشخصات کامل پروژه شامل شماره پرونده و پلاک ثبتی با سربرگ شرکت؛
  • فرم تقبل مسئولیت محضری شرکت در مقابل عدم عملکرد مناسب در مقاوم در برابر حریق نصب شده در پروژه در طول زمان بهره برداری

 

۳- در مقاوم در برابر حریق وارداتی

تمامی درب ضد حریق وارداتی که دارای تائیدیه از آزمایشگاه های معتبر به میزان 90دقیقه (1/5 ساعت) مقاوم در برابر حریق باشد.

 

 

 

 

مدارک و مستندات لازم جهت بررسی:

  • ارائه گواهی نامه فنی از آزمایشگاه معتبر (در صورتی که صلاحیت آزمایشگاه پیش تر به تائید این سازمان نرسیده باشد ارائه گزارش کامل آزمایشگاه به همراه گواهینامه فنی الزامی است)؛
  • ارائه گواهی معتبر نمایندگی از شرکت های خارجی به همراه برگه سبز گمرکی؛
  • گواهی نصب و اجرا با ذکر مشخصات کامل در مقاوم در برابر حریق و مشخصات کامل پروژه شامل شماره پرونده و پلاک ثبتی با سربرگ شرکت؛
  • فرم تقبل مسئولیت محضری شرکت در مقابل عدم عملکرد مناسب درهای نصب شده در پروژه در طول زمان بهره برداری.

 

ب-پروژه هایی که دستورالعمل آن ها از تاریخ 1393/09/01 و به بعد صادر گردیده است:

به استناد مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ویرایش 1395، پیوست ۱-نظامات اداری مرجع صدور گواهینامه ها و نظریه های فنی برای تایید فرآورده ها و سیستم های ساختمانی و محصولات و سیستم ها محفاظت کننده در برابر آتش، تایید دستورالعمل های اجرایی مربوط و ارزیابی چگونگی مطابقت با الزامات مبحث یاد شده،مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می باشد. برهمین اساس برای تولیدات داخلی و وارداتی، در پروژه هایی که دستورالعمل آن ها از مورخه 1393/09/01 به بعد صادر می گردد، صرفاً ارایه گواهی نامه فنی از مرکز یاد شده برای این سازمان ملاک عمل می باشد و لذا ضروریست تمامی شرکت ها اعم از تولید داخل و یا خارج در اسرع وقت نسبت به اخذ مجوز یا گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی اقدام نمایند.

 


محصول پیشنهادی: