نقد و بررسی شیر حساس به زلزله اسکا

معرفی جامع و کامل شیر حساس به زلزله اسکا

وقتی زلزله رخ می دهد علاوه بر خطراتی مانند ریزش آوار یکی از خطرناکترین اتفاقات، نشت گاز شهری می باشد که ممکن است در اثر لرزش زمین و آسیب دیدگی لوله های گاز رخ دهد. وقتی نشت گاز شهری اتفاق می افتد به دنبال آن حوادثی مانند آتش سوزی و یا انفجار نیز ممکن است رخ دهد که در اینصورت حوادث جانی و مالی جبران ناپذیری اتفاق خواهد افتاد.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و استفاده از وسایی مانند شیر حساس به زلزله تا حدود زیادی می توان مانع وقوع این حوادث شد و نگرانی های انسان ها تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده است. در این بخش از مقالات مهام مارکت به معرفی شیر حساس به زلزله اسکا می پردازیم. شرکت مهام صنعت نماینده رسمی شیر حساس به زلزله اسکا در ایران می باشد.

 

 

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با انواع شیرضد زلزله گاز

 

شیر حساس به زلزله اسکا  چیست؟

شیر قطع کن گاز حساس به زلزله ESKA تحت استانداردهای TS12884 ،ASCE25-06 یک شیر حساس به زلزله مکانیکی می باشدکه جهت قطع اتوماتیک جریان گاز هنگام وقوع زلزله طراحی شده است. شیر قطع کن گاز حساس به زلزله هنگام وقوع زلزله تحت تاثیر لرزش زمین تا اندازه استاندارد قرار گرفته و به طور اتوماتیک جریان گاز در خط لوله را قطع کرده و از وقوع حوادث ناگوار ناشی از نشت گاز بعد از زلزله جلوگیری می کند. سیال شیر حساس به زلزله اسکا از گروه دوم خانواده H متوسط – گازهای غیر خورنده مانند گاز طبیعی (متان)، LPG، پروپان، بوتان، گاز شهری، هوا و غیره می باشد.

 

نحوه عملکرد شیر حساس به زلزله اسکا

عملکرد شیر ضد زلزله مکانیکی اسکا به این صورت می باشد که در هنگام وقوع زلزله و لرزش زمین تا میزان معین، شیر فعال شده و به صورت اتوماتیک جریان گاز را قطع می نماید. این شیر در حالت عادی normaly open می باشد یعنی در حالت عادی گاز در جریان می باشد و پس از وقوع زلزله مسیر جریان گاز توسط گوی غلطانی که درون شیر تعبیه شده مسدود شده و جریان گاز قطع می باشد. وصل نمودن جریان گاز باید به صورت دستی برقرار شود و شیر قادر نیست جریان را به صورت اتوماتیک متصل نباید بنابراین بعد از وقوع زلزله و رفع خطر می بایست شیر حساس به زلزله فای به صورت دستی توسط کارشناسان مجاز تنظیم شود تا به صورت مجدد جریان گاز برقرار شود و شیر به حالت آماده باش درآید.

 

شیر حساس به زلزله اسکا از چه موادی ساخته شده است؟

شیر ضد زلزله ESKA به صورتی طراحی و تولید شده که همه قسمت های آن محکم و با دوام می باشد بنابراین در برابر عواملی مانند ترکیبات گوگردی، خوردگی، گاز طبیعی، تابش خفیف، رطوبت، تغییرات دمایی که امکان رخداد آنها در هنگام استفاده از شیر وجود دارد مقاوم می باشد. 

استاندارد مواد شیر مکانیکی ضد زلزله اسکا شامل آلومینیم (Aluminum-EN 1706)، برنج (Brass-EN 12164)، لاستیک (Rubber-EN 549) بوده بطوریکه پوشش بدنه آن  آلومینیوم EN AC-46100، مواد پلاستیکی (نایلون) و مواد لاستیکی (NBR) می باشد.

 

مشخصات فنی شر حساس به زلزله اسکا

  • کاربری: قطع اتوماتیک جریان گاز در زمان زلزله
  • مدل اتصال: افقی یا عمودی (بنا به درخواست مشتری)
  • نوع عملکرد: مکانیکی
  • کاربرد: شبکه گاز شهری و خطوط لوله گاز در مناطق صنعتی
  • نوع اتصال: رزوه ای یا فلنجی (بنا به درخواست مشتری)
  • موقعیت و یا تغییر عملکرد: در حالت عادی باز
  • دمای مجاز عملکرد: 23- الی 51.5+ درجه سلسیوس
  • محدوده دمای سیال: 10- الی 80+ درجه سلسیوس
  • زمان پاسخ گویی یا عملکرد: زیر یک ثانیه
  • تکنولوژی آب بندی: H-NBR
  • کلاس حفاظت: IP65
  • شرکت سازنده: اسکا (Eska) ترکیه

 

چدول سایز بندی شیرهای حساس به زلزله اسکا به همراه نوع اتصالات و فشار کاری آنها

 

ردیف سایز بر حسب اینچ نوع اتصالات مدل اتصال فشار کاری برحسب پوند
1 1 اینچ دنده ای عمودی (جهت گاز از پایین به بالا) 1/4
2 1,1/4 اینچ دنده ای

عمودی (جهت گاز از پایین به بالا)

1/4
3 1,1/2 اینچ دنده ای

عمودی (جهت گاز از پایین به بالا)

1/4
4 2 اینچ دنده ای

عمودی (جهت گاز از پایین به بالا یا از بالا به پایین)

1/4 
5 2 اینچ فلنجی

عمودی- افقی

2 و 1/4 
6 3 اینچ فلنجی عمودی- افقی 2 و 1/4
7 4 اینچ فلنجی

عمودی- افقی

 2 و 1/4
8 6 اینچ فلنجی عمودی- افقی 60
9 8 اینچ فلنجی عمودی- افقی 60

 

نکات نصب شیر حساس به زلزله اسکا

شیر حساس به زلزله اسکا می بایست به گونه ای نصب شود کهقادر باشد فعالیت های زمین لرزه ای را درک نماید.

مکانی که شیر حساس به زلزله اسکا را نصب می نمایید نباید در معرض حرکت های ساختمان یا سایر تجهیزات مانند عبور ماشین آلات سنگین و غیره باشد.

شیر حساس به زلزله اسکا باید مطابق دستورالعملی که تولید کننده توصیه می کند نصب شود در غیر این صورت امکان عملکرد ناصحیح آن در مواقع غیر زلزله وجود دارد.

در هنگام انتخاب شیر حساس به زلزله می بایت حتما به فشار عملیاتی آن دقت نمایید که بیشتر از مقدار ذکر شده نباشد.

نصب اولیه شیر حساس به زلزله می بایست توسط کارشناسان مجاز صورت گیرد.

راه اندازی مجدد شیر حساس به زلزله پس از وقوع زلزله نیز باید توسط نصاب مجاز انجام شود.

شیر حساس به زلزله اسکا را باید در راستای جریان گاز، افقی یا عمودی نصب نمایید به این صورت که تراز شیر در بالا قرار گیرد.

دو طرف شیر ضد زلزله گاز می بایست به خوبی به لوله گاز متصل شده به صورتی که بست بعدی باید با حداکثر فاصله یک متر به دستگاه متصل شود و فاصله استاندارد برای بست های بعدی نیز باید رعایت شود. فاصله بین ۲ بست و محل اتصال لوله باید حداکثر ۱۵۰ میلیمتر باشد، بست ها می توانند خارج از جعبه باشند.

هنگام نصب شیر حساس به زلزله اسکا جوانب احتیاط را رعایت نمایید در صورت بی احتیاطی شیر بسته شده و جریان گاز بی جهت قطع می شود.

از تمییز بودن لوله ها قبل از نصب شیر حساس به زلزله اطمینان حاصل نمایید.

جعبه نصب شیر حساس به زلزله باید بعد از تراز نمودن شیر ساخته و نصب شود.

بعد از قرار دادن شیر داخل جعبه پیچ تنظیم روی شیر حساس به زلزله را کشیده و 5 ثانیه نگه دارید در این صورت شیر قطع کن گاز حساس به زلزله نصب شده است.

بعد از کشیدن پیچ تنظیم روی شیر، می بایست آن را به صورت معکوس روی بدنه شیر حساس به زلزله چرخاند.

 

 

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید شیر حساس به زلزله

نحوه تنظیم نمودن شیر حساس به زلزله اسکا

تنظیمات اولیه نصب شیر حساس به زلزله اسکا و تنظیمات و نصب مجدد آن پس از وقوع زلزله و قطع جریان گاز، باید توسط کارشناسان مجاز انجام شده و افراد عادی به هیچ عنوان نباید این اقدامات را انجام دهند. برای وصل مجدد جریان گاز کارشناسان مجاز پس از اطمینان از عدم نشت گاز، شیر حساس به زلزله را متصل نموده و جریان گاز را برقرار می نماید. شما می توانید برای انجام این اقدامات و مشاوره در این باره با شرکت مهام مارکت، نمایندگی مجاز شیر حساس به زلزله اسکا تماس بگیرید.در موارد زیر نیز می توانید از کارشناسان مجاز کمک بگیرید:

در همه آپارتمان ها می باییست شیر حساس به زلزله متصل به جریان گاز، در حالت بسته قرار بگیرد.

شیر ستونی قبل از شیر حساس به زلزله باید در حالت بسته قرار بگیرد.

اگر نصب شیر به صورت عمودی است می بایست وضعیت نصب با تراز تنظیم شود.

شیر گاز موجود در ورودی ساختمان ها، باید بسته باشد.

اگر شیر حساس به زلزله ایراد داشته باشد و به درستی کار نکند باید توسط کارشناسان مجاز از خط لوله خارج شود.

جعبه شیر حساس به زلزله فای باید از عوامل جوی مانند گرد وغبار، آب، رطوبت، نور مداوم و مستقیم خورشید در امان باشد.

 

تعمیر، نگهداری و تست های دوره ای شیر گاز حساس به زلزله اسکا ESKA

شیر حساس به زلزله اسکا هیچگونه هزینه نگهداری ندارد و تمامی فرآیند تعمیرات آن توسط خدمات مرکزی صورت می پذیرد. اگر شیر حساس به زلزله اسکا به درستی کار نکند می بایت توسط کارشناسان مجاز از خط لوله خارج شده و برای تعمیر و تعویض به دفتر مرکزی فرستاده شود. اگر شیر حساس به زلزله تعمیر شد پس از تعمیر شیر باید کاملا بررسی شود تا هیچگونه نشتی نداشته باشد. هنگام نصب مجدد دستگاه اگر بست تعادل شیر در دسترس نبود با نصاب مجار تماس بگیرید.

 

آیا خرید شیر حساس به زلزله اسکا توصیه می شود؟

شیر حساس به زلزله اسکا یکی از برندهای غیر ایرانی شیر حساس به زلزله می باشد که محصول کشور ترکیه بوده و دارای کیفیت و کارایی قابل قبولی می باشد. این شیر دارای استاندارهای کافی برای یک شیر حساس به زلزله می باشد به همین دلیل مورد تایید سازمان آتش نشانی است همچنین دارای تنوع در سایز بندی می باشد. شیر حساس به زلزله اسکا در صورت وقوع زلزله عملکردی به موقع داشته و کمترین میزان خطا را دارا می باشد. شرکت مهام مارکت به عنوان نمایندگی شیر حساس به زلزله اسکا در ایران خرید این شیر را به عنوان یک شیر ضد زلزله گاز بسیار مناسب توصیه می کند. 

 

از کجا شیر حساس به زلزله اسکا را خریداری نمایم؟

برای خرید شیر حساس به زلزله اسکا به صورت حضوری و اینترنتی می توانید به فروشگاه مهام مارکت نمایندگی فروش شیر حساس به زلزله اسکا مراجعه نمایید. برای خرید حضوری شیر حساس به زلزله اسکا در تهران می توانید به فروشگاه مهام مارکت مراجعه نمایید و برای خرید اینترنتی شیر حساس به زلزله طنین می توانید به سایت مهام مارکت به آدرس www.mahammarket.com  مراجعه نماید. در ادامه لینک مستقیم خرید شیر ضد زلزله اسکا ارائه شده است: