| نکات مهم انتخاب شیر برقی پنوماتیک |

 

شیرهای پنوماتیک آب بر اساس جنس بدنه نحوه عملکرد ، نوع ساختار،  سایز بندی، قیمت، کشور سازنده، برند و …  به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند که در این بخش از مقالات مهام مارکت قصد داریم نکات مهم انتخاب شیر برقی پنوماتیک را بر اساس موارد ذکر شده بررسی کنیم.   

 

شیر برقی پنوماتیک

 


 

پیشنهاد مطالعه: همه چیز درباره شیر برقی آب


 

 

شیر برقی آب چیست؟

شیر برقی آب یک دستگاه الکترومغناطیسی برای کنترل سیال از راه دور می باشد و برای باز و بسته کردن مسیر سیال ( آب، روغن و…) در مواقع مورد نیاز و در کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. شیر برقی آب در صنایع مختلفی مانند کشاورزی، مصارف شهری، اداری، خانگی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

 

برای انتخاب شیر برقی پنوماتیک مناسب به چه نکاتی باید دقت نمود؟

برای انتخاب شیر برقی پنوماتیک مناسب با توجه به نوع کاربری و محلی که میخواهیم شیر برقی آب را در آنجا استفاده کنیم باید به یک سری نکات توجه نماییم که در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم:

 

1- بر اساس جنس بدنه

جنس بدنه شیرهای برقی آب از عوامل مهم در انتخاب شیر برقی آب می باشد. شیرهای برقی آب بر اساس جنس بدنه به دو دسته شیر برقی پنوماتیک بدنه برنجی و بدنه پلاستیکی تقسیم می شوند. و هر دو جنس به گونه ای ساخته شده اند که در برابر رطوبت، تغییرات دمایی و ضربه بسیار مقاوم می باشد. 

 

شیر برقی پنوماتیک

 

2- بر اساس نوع عملکرد

 شیرهای برقی آب بر اساس نوع عملکرد به دو دسته  Normally Closed  و  Normally open تقسیم می شوند.

 شیر برقی آب  Normally Closed در حالت عادی بسته میباشد زمانی که  جریان برق داخل کویل یا بوبین برقرار می گردد، میدان مغناطیسی تشکیل شده و باعث بالا آمدن محور شیر و باز شدن مسیر جریان مایع و یا هوا می شود. زمانی که جریان برق قطع می شود، محور شیر با استفاده از یک فنربه حالت اولیه خود برگشت خورده و مسیر جریان را مسدود می کند. 

شیر برقی آب  Normally open در حالت عادی باز میباشد زمانی که سیم پیچ برق دار شده و جریان الکتریکی برقرار می شود  این شیر برقی بسته شده و اجازه عبور جریان را نمی دهد نمی دهد.

 

 

3- ولتاژ شیرهای برقی آب

برای انتخاب شیر برقی آب مناسب حتما باید به ولتاژ شیر برقی آب توجه شود. شیرهای برقی آب در انواع ولتاژهای مختلف ۱۲ولت، ۲۴ ولت، ۱۱۰ ولت و ۲۲۰ ولت در بازار موجود می باشند که با توجه به نیاز و فضای مورد نظر باید شیر برقی با ولتاژ مناسب انتخاب کنیم.

 

 

4- سایز شیرهای برقی آب

شیرهای برقی آب در انواع سایزهای 1/4، 1/2، 3/4، 1، 11/4، 11/2، 2 اینچ وجود دارند که با توجه به سایز لوله و حجم عبوری سیال باید سایز مناسب را برای آن انتخاب نمود.

 

 

5- برند شیر برقی آب

شیرهای برقی آب در برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که با توجه به برند شیرهای برقی آب دارای قیمت های متنوع، طول عمر و کیفیت های مختلفی می باشند. شیرهای برقی آب در برندهای چینی مانند Uni-d ،  klod ، Hpc ، برندهای ترکیه ای مانند جیواکس(Gevax) و برند ایتالیایی مانند پارکر در بازار وجود دارند.

 

 

پرفروش ترین شیر های برقی آب مهام مارکت

برای دیدن محصولات هر برند روی عکس کلیک کنید.

 

 

 

6- میزان تحمل فشار شیرهای برقی

یکی از عوامل مهمی که در انتخاب شیرهای برقی آب باید به آن توجه نمود میزان تحمل فشار این شیرها می باشد که برخی از مدل ها برای کارکرد صحیح نیازی به فشار اولیه ندارند و با فشار اولیه صفر نیز عملکرد خودشان را به درستی انجام می دهند اما برخی مدلهای دیگر برای شروع کار نیازمند فشار اولیه می باشند از این رو حتما باید به میزان تحمل فشار و فشار اولیه مورد نیاز شیر برقی آب توجه شود.

 

 

7- میزان تحمل دما توسط شیر برقی آب

بازه دمایی که توسط شیرهای برقی آب تحمل می شود از جمله عوامل مهمی می باشد که باید به آنها دقت نمود زیرا که اگر دمای سیال که آب، روغن و… می باشد از میزان دمایی که شیر برقی قادر به تحمل آن است بیشتر باشد ممکن است به دیافراگم و قطعات داخلی شیر آسیب وارد شود.

 

 

 

آیا می توان از شیر برقی آب برای گاز استفاده نمود؟

هر شیر برقی متناسب با نوع سیالی که قرار است از آن عبور داده شود طراحی و تولید می شود و استفاده از آن برای کاربری های دیگر اصولی نبوده و توصیه نمی شود. در ادامه به بررسی عللی می پردازیم که با توجه به آنها نمی توان از شیر برقی آب برای گاز استفاده نمود:

 

۱- عدم ایمنی شیر برقی آب برای کاربری گازی

همانطور که میدانید ایمنی برای تجهیزات برقی بسیار اهمیت دارد و به علت اینکه نحوه عملکرد شیرهای برقی به این صورت می باشد که پس از برق دار شدن بوبین یک میدان مغناطیسی برقرار شده و امکان ایجاد جرقه و انفجار وجود دارد بنابراین لازم است شیرهای برقی گاز از ایمنی بالاتری نسبت به شیرهای برقی آب برخوردار باشند.

همچنین به علت اینکه کاربرد شیرهای برقی گاز در مواردی می باشد که در صورت نشت گاز می بایست عمل کند و از نشت گاز جلوگیری نماید و در صورتی که بوبین آن ایمنی لازم را برای کاربری گاز نداشته باشد و جرقه بزند موجب انفجار خواهد شد و بسیار خطر آفرین است.

 

2- درجه حفاظت یا استاندارد IP

همه تجهیزات برقی مجهز به یک کد IP هستند که درجه حفاظت آن وسیله برقی را در برابر نفوذ عوامل خارجی مانند ذرات جامد و مایع را نشان می دهد که رقم اول این کد نشان دهنده میزان مقاومت در برابر نفوذ ذرات جامد مانند گرد و غبار و رقم دوم میزان مقاومت در برابر آب و رطوبت را نشان می دهد. بنابراین این کد برای شیرهای برقی گوناگون با کاربری های مختلف، متفاوت می باشد پس ممکن است درجه حفاظت شیرهای برقی آب برای کاربری های گازی مناسب نباشد.

 

شیر برقی پنوماتیک

 

کاربرد شیر برقی آب در کشاورزی و آبیاری

 

 

3- مقاومت قطعات داخلی شیر برقی

قطعات داخلی شیرهای برقی مانند دیافراگم متناسب با نوع سیالی هستند که شیر برقی برای آن طراحی شده است مثلا دیافراگم شیر برقی آب برای سیال آب مناسب بوده و مقاومت و کارایی دارد اما برای سیال دیگری مانند گاز و… مناسب نیست و ممکن است موجب خراب شدن و یا از بین رفتن قطعات داخلی شیر برقی شود. بنابرای متریال به کار رفته در ساخت هر شیر برقی متناسب با نوع سیالی است که برای آن ساخته شده است.

 

4- طراحی داخلی شیر برقی

یکی دیگر از عوامل مهمی که موجب تفاوت شیر برقی آب و گاز می باشد طراحی داخلی و شکل شیر برقی می باشد که نحوه ورود و خروج و حرکت سیال را در شیر برقی مشخص می نماید.

مجرای ورودی و خروجی شیر برقی آب با شیر برقی گاز متفاوت می باشد که در صورت انتخاب نادرست شیر برقی موجب حرکت نامناسب سیال شده و در نتیجه شیر برقی کارکرد مناسب نخواهد داشت.

 

5- نوع کاربری

شیر برقی پنوماتیک که برای آب طراحی می شود فقط برای سیال آب قابل استفاده می شود و در صورتی که برای گاز استفاده شود علاوه بر اینکه بسیار خطرناک می باشد ممکن است در آینده مشکلاتی را برای سیستم ایجاد نماید.

 


نتیجه گیری

شیربرقی پنوماتیک جهت قطع و وصل خودکار جریان آب در سیستم های آبیاری از راه دور و موارد دیگر کاردبرد دارد. این نوع شیرها از نظر جنس بدنه نحوه عملکرد ، نوع ساختار،  سایز بندی، قیمت، کشور سازنده، برند و…. با یکدیگر تفاوت دارند. مهام مارکت عاملیت فروش شیربرقی آب معتبرترین برند ها در تهران میباشد. جهت خرید شیربرقی آب میتوانید به وب سایت مهام مارکت مراجعه نمایید.


پیشنهاد مطالعه: مشاهده تمام محصولات تجهیزات بهداشتی و آبرسانی