نکات مهم برای خرید دریچه تامین هوا

برای خرید دریچه تامین هوا به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

خرید دریچه تامین هوا مانند خرید هر وسیله دیگری نیازمند دقت به یک سری نکات مهم می باشد که باید به آنها توجه نمود. دریچه تامین هوا از جمله تجهیزات تهویه مطبوع می باشند که نصب آنها در انواع ساختمانهای امروزی برای تامین هوای احتراق وسایل گازسوز الزامی می باشد. دریچه های تامین هوا با فراهم نمودن اکسیژن کافی برای سوخت وسایل گاز سوز، نقش بسیار مهم و حیاتی برای حفظ ایمنی و سلامتی افراد دارد به همین دلیل برای خرید دریچه تامین هوا باید به یک سری نکات مهم دقت نمود تا بتوان انتخاب درستی داشت، در ادامه این مقاله از مقالات مهام مارکت قصد داریم به بیان این نکات مهم بپردازیم.

 

قبل از مطالعه مقاله این فیلم را درباره دریچه های تامین هوا مشاهده نمایید:

 

 

 

عوامل مهم برای خرید دریچه تامین هوای مناسب

جنس دریچه تامین هوا

یکی از عوامل بسیار مهم که در هنگام خرید دریچه تامین هوا می بایست به آن دقت کند جنس دریچه تامین هوا می باشد. دریچه های تامین هوا با جنس های مختلفی از جمله آلمینیوم، آهن،استیل، پلیمیری ABS (پلاستیکی) و چوبی در بازار موجود هستند. برای انتخاب جنس دریچه تامین هوا باید دقت نمود که دریچه در چه جایگاهی از محیط مورد نظر شما نصب می شود مثلا برای نمای بیرونی ساختمان که دریچه در معرض نور خورشید و عوامل جوی مانند برف و باران قرار می گیرد بهتر است از دریچه های تامین هوا با جنس آلومینیوم استفاده شود ولی نصب دریچه های پلیمری و آهنی در این مکان ها توصیه نمی شود زیرا شرایط جوی باعث تخریب و از بین رفتن دریچه ها می شود بنابراین بهتر است که از این دریجه ها برای مواردی که دریجه داخل ساختمان نصب می شود استفاده شود.

دریچه های استیل دارای مقاوت مناسب و عالی در برابر عوامل جوی دارند ولی با توجه به محدودیت در ساخت و قیمت نسبتا بالا عملا مورد استفاده قرار نمیگیرند مگر در جا و مناطق خاص که به صورت ویژه سفارش داده شوند.

دریچه های آلمینیومی علاوه بر قیمت مناسب و دارا بودن مقاومت بالا در برابر عوامل جوی و عدم تخرب پذیری بهترین جنس برای دریچه های تامین هوا می باشد.

 

رنگ دریچه تامین هوا

عامل مهم دیگری که برای خرید دریچه تامین هوا باید به آن توجه شود رنگ دریچه تامین هوای تازه می باشد. بهترین رنگ برای دریچه های تامین هوای فلزی رنگ الکترواستاتیک می باشد زیرا این رنگ دارای مقاومت بالایی در برابر عوامل جوی مانند نور خورشید، باران و برف و … می باشد و از طرف دیگر دارای شفافیت و زیبایی می باشد. همچنین می توان به صورت سفارشی دریچه با رنگ مورد نظر را سفارش داد که با رنگ نما و دیوارهای ساختمان هماهنگ باشد.

 

طراحی استاندارد دریچه تامین هوا

عامل مهم دیگری که برای خرید دریچه تامین هوا باید به آن توجه شود و بسیار اهمیت دارد طراحی و ساخت دریچه براساس ویژگی هایی است که در  مبحث 17 مقررات ملی ساختمان ذکر شده است زیرا اگر دریچه های تامین هوا براساس الزامات فنی و مهندسی طراحی شوند و مطابق مبحث 17 مقررات ملی ساختمان باشند دارای کارایی بهتری می باشند. در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم:

طراحی و ساختار دریچه های داخلی با دریچه های خارجی متفاوت می باشد به این صورت که دریچه خارجی دارای پره هایی می باشند که از ورود باران، باد و بوران به داخل ساختمان جلوگیری می کنند و به طور معمول پشت این دریچه ها یک توری برای جلوگیری از ورود حشرات به ساختمان قرار گرفته است کا دریچه داخلی فاقد پره بوده و تنها دارای توری می باشد.

– پره های دریچه ها باید دارای زاویه خم مناسب باشند که مقدار استاندارد آن 30 تا 45 درجه می باشد.

– فاصبه بین پره ها باید مقدار مناسبی داشته باشد که طبق مبحث 17 این فاصله 12 میلی متر می باشد. اگر این فاصله استاندارد باشد میزان هوادهی برای وسایل گازسوز بهتر خواهد بود.

– مورد دیگری که هنگام خرید دریچه تامین هوا باید دقت شود وجود توری در ساختار دریچه می باشد. چشمی توری دریچه تامین هوا باید به گونه ای باشد که مانع از ورود حشرات موذی و موجودات مزاحم به داخل محیط ساختمان می شود. مقدار استاندارد چشمی توری باید بین 2*2 و 4*4 میلی متر باشد.

– مواد اولیه ای که در ساخت دریجه تامین هوا به کار می رود باید دارای کیفیت بالایی باشند تا در برابر عوامل جوی دارای استحکام و مقاومت کافی باشند. مثلا ضخامت ورق پروفیل که برای ساخت دریچه به کار می رود باید یک میلی متر باشد. 

– دریچه تامین هوای داخلی می بایست مطابق مبحث 17 مقررات ساختمان دارای برچسب “دریچه تامین هوا مسدود نشود” باشد.

 

پیشنهاد مطالعه: آنچه که در مورد دریچه های تامین هوای وسایل گازسوز باید بدانیم

 

ابعاد دریچه تامین هوا

برای خرید دریچه تامین هوا باید توجه نمود که براساس مساحت محیط مورد نظر که میخواهید برای آن دریچه نصب نمایید از دریچه تامین هوا با ابعاد مناسب استفاده کنید به طوری که میزان هوادهی مطلوب برای محیط تامین شود. 

دریچه تامین هوا وسایل گازسوز

 

تعداد دریچه تامین هوا

مورد دیگری که هنگام خرید دریچه تامین هوا باید به آن توجه شود تعداد دریچه ای می باشد که به آن نیاز دارید ممکن است برای یک ساختمان به بیش از یک دریچه احتیاج داشته باشید بنابراین باید دقت کنید که تعداد مناسبی دریچه تهیه نمایید.

 

میزان هوادهی دریچه تامین هوا

میزان هوادهی مطلوب از مهمترین عواملی می باشد که در هنگام خرید دریچه تامین هوا باید به آن توجه شود زیرا اگر دریچه تامین هوا دارای هوادهی مطیوب نباشد ممکن است میزان اکسیژن هوا کم شده و در نهایت خطر ساز باشد. 

حداقل سطح آزاد هوادهی دریچه های تامین هوا نباید کمتر از سطحی باشد که در مبحث 17 لوله کشی گاز طبیعی مقررات ملی ساختمان محاسبه شده است.

جهت محاسبه سطح هوادهی با مراجعه به مبحث 17 مقررات ملی ساختمان لوله کشی گاز طبیعی ویرایش چهارم سال 1401 پاراگراف 17-6-5-2 مراجعه شود.

 

ساختار و شکل دریچه های تامین هوا

دریچه های تامین هوا به صورت متداول در اشکال گرد و مربع در بازار موجود می باشند هرچند اگر دریچه مستطیل هم مد نظر باشد می توان به صورت سفارشی تهیه نمود. برای خرید دریچه تامین هوا باید با توجه به محیطی که برای آن دریچه تهیه می کنید نسبت به خرید دریچه با شکل مورد نظر اقدام نمایید. دریچه های مربع و گرد از جنس آلمینیوم معمولا پر مصرف تر از مابقی اشکال میباشند.

 

 

نتیجه گیری:

مواردی که در قسمت های بالا به آنها اشاره شد از جمله نکات مهمی هستند که می بایست برای خرید دریچه تامین هوا به آنها دقت کنید تا یک انتخاب درست داشته باشید زیرا دریچه تامین هوا برای حفظ  ایمنی ساختمانها بسیار اهمیت دارد از این رو باید به درستی و براساس استاندادهای لازم که در این مقاله به آنها اشاره شد، انتخاب شود. 

دریچه تامین هوا تولید شرکت مهام صنعت براساس استانداردهای ازائه شده توسط مبحث17 مقررات ملی ساختمان و توسط مهندسین و متخصصین این رشته طراحی و ساخته شده و مورد تایید سازمان نظام مهندسی کشور و مهندسان ناظر گاز می باشد. برای دریچه های تولید شده توسط شرکت مهام صنعت، همه ویژگی های ارائه شده در بالا رعایت شده و مصرف کننده می تواند با خیالی آسوده نسبت به خرید این دریچه  های تامین هوای استاندارد اقدام نماید. در ادامه لینک خرید دریچه تامین هوا از شرکت مهام صنعت ارائه شده است.

 

 

پیشنهاد مطالعه: معرفی انواع دریچه تامین هوا

 

از کجا دریچه تامین هوا بخرم؟

برای خرید دریچه تامین هوا به صورت حضوری و اینترنتی می توانید به فروشگاه مهام مارکت مراجعه نمایید. برای خرید دریچه تامین هوا به صورت حضوری در تهران می توانید به فروشگاه مهام مارکت مراجعه نمایید و برای خرید دریچه تامین هوا به صورت اینترنتی می توانید به سایت مهام مارکت به آدرس www.mahammarket.com  مراجعه نماید. در ادامه لینک مستقیم خرید انواع دریچه تامین هوا ارائه شده است: