ویژگی کلی پودرهای خاموش‌ کننده‌‌ و اثر بقایای آن بر روی لوازم

همان طور که در این بخش از مقالات ایمنی و آتش نشانی  در مهام مارکت می خوانید درباره ویژگی کلی پودرهای خاموش‌ کننده‌‌ و اثر بقایای آن بر روی لوازم توضیح خواهیم داد.

 

میزان اندازه ذرات پودر و تراکم

 

هر اندازه دانه های پودر ریزتر باشند، غبار خاموش‌ کننده‌‌ در محیط، حجم متراکم ایجاد می کند.

بنابراین ریز بودن دانه های پودر، به طور طبیعی میزان تراکم ذرات پودر در واحد حجم را افزایش می دهد.

لذابا توجه به تنوع محصولات و اندازه ذرات پودر، کارخانه های تولید کننده بیشتر تمایل دارند اندازه های محصولات خود را بر اساس استاندارد در حدود ۱۰ الی ۷۵ میکرون تولید نمایند.

بر اساس مفاد استانداردهای داخلی و خارجی بصورت معمول قطر دانه های پودر خشک شیمیایی کوچک تر از ۱۵۰ میکرون (میکرومتر) ذکر شده است.

بنابراین ۱۵۰ میکرون حداکثر قطر دانه های پودر خشک شیمیایی بوده و اکثرا تولید کننده ها به دنبال کاهش قطر محصولات پودر تولیدی خود در جهت رقابت با یکدیگر می باشند.

لذا اندازه ذرات و دانه های پودر خشک شیمیایی هر چقدر ریزتر باشند قطعا کارائی و اثر بخشی آن در انجام عملیات اطفاء حریق مفیدتر و بهتر خواهد بود.

طبق استاندارد های ایران و اروپایی ( استاندارد ISIRI 298 – 1372 چشمه های الک آزمایشگاهی) برای تست دانه بندی یا اندازه آن از کلمه مش با استفاده از ابزاری مانند الک اقدام می کنند.

همانگونه که می دانید در بافت الک از تار و پود در فاصله معینی استفاده می گردد.

بعبارت دیگر به تعداد خانه ها و سوراخ های سطح الک مش می گویند.

لذا هرچه عدد مش بالاتر باشد به معنای آنست که تعداد سوراخ های سطح الک بیشتر بوده و در نتیجه اندازه دانه بندی پودر ریزتر خواهد بود.

 

پودرهای خاموش‌ کننده‌‌

 

اثر بقایای پودرخاموش‌ کننده‌‌ بر روی لوازم

 

پس از اطفاء حریق توسط خاموش‌ کننده‌‌ معمولا بقایای پودر در اطراف کانون حریق به جا می ماند.

بنابراین پس از استفاده از پودر برای اطفاء حریق در فضای بسته مانند داخل خانه، اماکن مختلف اداری، تجاری، خدماتی و بیمارستان قطعا به پاکسازی و نظافت کلی نیاز خواهد بود.

لذا باید ایستی مراقب دستگاه های حساس الکترونیکی ( رایانه، دستگاه کپی، ماشین های صنعتی مجهز به رایانه و …) و یا وسایل الکتریکی بود.

زیرا یکی از عیوب پودرهای شیمیایی به ویژه پودرهای شیمیایی چند کاره ABC باقی ماندن آن در تمامی سطوح یا خلل و فرج محل استفاده بوده و به سختی قابل رفع آلودگی می باشد. در نتیجه به وسایل الکترونیکی و الکتریکی آسیب جدی وارد می نماید.

چنانچه وسایل و تجهیزات حساس الکترونیکی یا الکتریکی در معرض پودرهای شیمیایی قرار گرفتند باید حداکثر در مدت ۴۸ ساعت پس از مواجه با پودر، توسط سرویس کار با تجربه به صورت حرفه ای نظافت و پاکسازی شوند.

شرکت مهام صنعت اندیشه تامین کننده انواع خاموش‌ کننده‌‌ آتش نشانی

برای خرید کپسول آتش نشانی کلیک کنید.

 


مطالب مشابه: