چرا جت هیتر بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری می باشد؟

آیا جت هیتر مرغداری بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری است؟

 

انتخاب یک سیستم گرمایشی مناسب برای گرمایش سالن های مرغداری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. زیرا پرورش دهندگان طیور می بایست سیستم گرمایشی را انتخاب نمایند که علاوه بر تامین گرمای مورد نیاز، هزینه سوخت پایینی داشته باشد و بتواند تهویه مناسبی برای محیط ایجاد نماید از طرفی جوجه ها و یا حتی مرغ های بالغ نیاز به گرمای مداوم برای رشد دارند از این رو سیستم گرمایشی مرغداری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. 

 

جت هیتر مرغداری

 

 

 

انواع سیستم گرمایشی مرغداری ها

برای گرم نمودن محیط مرغداری روش های مختلفی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارا می باشند. از بین این روش ها می توان به جت هیتر مرغداری ، سیستم گرمایش از کف، سیستم های تابشی و هیترهای برقی اشاره نمود.

سیستم گرمایش با وجود اینکه مصرف سوخت پایین و به صرفه ای دارد اما برای مرغداری ها توصیه نمی شود زیرا موجب خشکی بیش از حد محیط و در نتیجه افزایش بی رویه گاز آمونیاک خواهد شد از طرفی هزینه اولیه و هزینه تعمیر و نگهداری بالایی دارد.

سیستم های گرمایشی تابشی در سقف محیط مرغداری نصب می شوند در نتیجه گرما را به صورت یکنواخت در محیط پخش کرده و از ازدحام طیور در یک قسمت جلوگیری خواهد کرد. یکی از معروف ترین این سیستم ها لامپ های مادر مصنوعی می باشد که این سیستم با استفاده از تابش نور فروسرخ و برق، گرما تولید خواهد کرد. در این روش هزینه های مربوط به مصف برق بالا خواهد بود.

سیستم گرمایش برقی نیز در صورتی مورد استفاده قرار می گیرد که سوخت های فسیلی مانند گاز و گازوئیل در دسترس نباشد که بعنوان مثال می توان به هیتر برقی فن دار اشاره نمود. یکی از عیوب این سیستم گرمایشی بالا بودن هزینه مصرف سوخت می باشد.

جت هیتر یکی از بهترین و رایج ترین سیستم های گرمایشی می باشد که از آن برای گرمایش مرغداری های صنعتی و نیمه صنعتی استفاده می شود. این روش علاوه بر مصرف سوخت بسیار پایین دارای راندمان حرارتی بالایی می باشد.

در ادامه قصد داریم به تفصیل به بررسی جت هیتر مرغداری بپردازیم.

 

 

 

 

جت هیتر چیست؟

جت هیتر یکی از تجهیزات گرمایشی صنعتی می باشد که برای محیط های بسیار بزرگ صنعتی مانند مرغداری ها، کارخانه ها، کارگاه ها، دام داری ها و… مورد استفاده قرار می گیرد. جت هیترها انواع مختلفی دارند و با توجه به نوع سوخت، ظرفیت گرمادهی، تعداد موتور، دودکش دار بودن یا نبودن آن و… می توان آنها را دسته بندی نمود و با توجه به نیاز خود و بودجه مورد نظر یک جت هیتر مناسب را انتخاب نمود. 

 

 

مزایای جت هیتر مرغداری چیست؟

  • راندمان حرارتی  بالا در تولید گرما 
  • پایین بودن مصرف سوخت
  • قابلیت تنظیم خودکار دما
  • بالا بودن سرعت تنظیم دمای خودکار محیط
  • نصب راحت و بدون دردسر
  • قابلیت نصب به صورت پرتابل و آویز
  • پایین بودن هزینه نصب و راه اندازی
  • تعمیر و نگهاری آسان
  • ایمن بودن و پایین بودن احتمال خطراتی مانند آتش سوزی و…

 

 

چرا باید در مرغداری ها از جت هیتر بعنوان سیستم گرمایشی استفاده نمود؟

با توجه به مزایای بیان شده یکی از بهترین گزینه ها برای گرم نمودن مرغداری ها و سالن های پرورش دام و طیور جت هیتر ها می باشند زیرا ماکیان برای داشتن رشد مناسب نیاز به گرمای کافی دارند و جت هیترها به علت دارا بودن راندمان بالا و مصرف بهینه یک گزینه عالی برای گرمایش مرغداری ها می باشند. همچنین به علت اینکه مرغداری ها نیاز به گرمای مداوم دارند و باید دمای محیط مرغداری با دمای بدن مرغها یکی باشد نیاز است تا از دستگاه گرمایشی استفاده شود تا بتواند علاوه بر رساندن دما به اندازه موزد نظر بتواند سالن مرغداری را نیز گرم کند.

سوخت مصرفی جت هیتر مرغداری گازوئیل، گاز و یا دوگانه سوز می باشد. جت هیتر را می توان به صورت پرتابل و یا آویز در سالن مورد نظر نصب نمود از این رو فضای بسیار کمی را اشغال خواهد نمود. جت هیتر ها به علت اینکه در برابر نوسانات برقی، انفجار محفظه و دیگ آتش ایمن شده اند بنابراین از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

امکان تنظیم خودکار دمای سالن از طریق جت هیتر ها ممکن می باشد زیرا این دستگاه مجهز به ترموستات می باشند. به علت اینکه جت هیترها مجهز به سیستم هوادهی می باشند بنابراین تهویه هوای سالن مرغداری توسط جت هیتر مرغداری به سادگی صورت می پذیرد. 

 همچنین بعضی مدل های جت هیتر مرغداری بدون دودکش می باشد که در این مدل راندمان حرارتی 95 درصد بوده و هیچگونه اتلاف گرمایی وجود ندارد و گازهای ناشی از سوخت نیز وارد محیط می شوند بنابراین این مدل تنها در محیط هایی که تهویه مناسب دارند قابل استفاده می باشد. اما مدل های دودکش دار به علت اینکه گازهای سمی را از محیط خارج می کنند بنابراین اتلاف گرمایی بالایی داشته و راندمان حرارتی آنها حدود 65 درصد می باشد و برای محیط های بسته نیز قابل استفاده می باشد.

در مرغداری ها غلظت دی اکسید کربن و آمونیاک که ناشی از فضولات پرندگان می باشد بالا بوده و در نتیجه موجب آلودگی محیط می شود لذا نیاز به اکسیژن در این محیط بالا می باشد. بنابراین می بایست فضای مرغداری ها دارای فن های تهویه و سیستم سیرکوله هوا باشد و در صورت داشتن سیستم تهویه مناسب در مرغداری ها می توان از جت هیترهای بدون دودکش که دارای راندمان حرارتی بالایی می باشند استفاده نمود اما در صورتی که میزان تهویه هوا در مرغداری ها ضعیف باشد می بایست از جت هیترهای دودکش دار استفاده شود که گازهای سمی را از محیط خارج کرده و احتمال مسمومیت پرندگان کاهش پیدا کند. 

همچنین به علت اینکه جت هیترها مجهز به فن می باشند بنابراین گرمای ایجاد شده را به انتهای سالن پرتاب می نمایند که این ویژگی کمک شایانی به ایجاد سیرکوله هوا در سالن می نماید و به عمل تهویه هوای سالن کمک می نماید. 

 

 

نکات مهم در نصب جت هیتر مرغداری

برای نصب جت هیتر مرغداری به بهترین شکل و بالا بردن راندمان حرارتی آن می بایست نکات زیر رعایت شوند:

1- نصب جت هیتر تویط افراد متخصص با این دستگاه

3- مشخص نمودن تعداد جت هیتر مورد نیاز جهت نصب

2- مشخص نمودن محل نصب مناسب

4- نصب جت هیتر در محلی که هوای تازه مورد نیاز آن تامین شود.

5- در نطر گرفتن فضایی مجزا برای دودکش جت هیتر به گونه ای که هوای خروجی از آن با هوای ورودی به جت هیتر مخلوط نشود.

6- خارج نمودن مواد اشتعال زا از سالنی که جت هیتر در آن نصب شده است.

 


محصولات پیشنهادی: