کپسول آتش نشانی co2 و کپسول آتش نشانی پودر و گاز

در این بخش از مقالات ایمنی و آنش نشانی در مهام مارکت درباره کپسول آتش نشانی پودر و گاز و کپسول آتش نشانی co2 توضیح خواهیم داد.

 

کپسول آتش نشانی پودری

 

خاموش کننده های پودری درمورد حریق های ازنوع گروه B ( مایعات قابل اشتعال ) استفاده می شود. که این خاموش کننده در دو نوع کلی وجود دارد :

  1. کپسول آتش نشانی پودر و گاز
  2. کپسول آتش نشانی پودر و هوا

 

کپسول آتش نشانی پودر و گاز

کپسول آتش نشانی پودر و گاز
این نوع خاموش کننده ها خود به دو دسته تقسیم می شود :

 

  1. ـ پودر و گاز ( فشنگی داخل )
  2. پودر و گاز ( فشنگی خارج )

 

۲/۳ حجم سیلندر اصلی پودر شیمیایی پرشده است و عامل فشار گاز کربنیک(CO2) درداخل فشنگی که یا در کنار سیلندر اصلی و یا در داخل آن تعبیه شده است می باشد.

درموقع استفاده ازنوع فشنگی خارج ابتدا شیر فلکه مربوطه به فشنگی را باز نموده و گاز داخل آن بلافاصله داخل مخزن اصلی پرشده و فشارمورد نیاز ایجاد می شود.

در این نوع کپسول آتش نشانی پودر و گاز تا زمان استفاده جدا از هم قرار گرفته اند و فقط موقع استفاده در مجاورت هم قرار می گیرند و نوع فشنگی داخل نیزبا ضربه وارد نمودن برکفه ضربه باعث سوراخ شدن فلزی بالای فشنگی محتوی گاز CO2 شده و بلافاصله گاز مزبور وارد مخزن اصلی خاموش کننده می شود و سیلندر تحت فشار قرارمی گیرد.

کپسول آتش نشانی پودر و گاز عموما قابل کنترل و بدنه آن ها معمولا دارای سوپاپ ایمنی که برروی درپوش نصب می باشند که به هرعلتی افزایش فشار داشته باشد سوپاپ عمل کرده وفشار اضافی تخلیه می گردد.

معمولا سوپاپ آن با فشار ۱۷ اتمسفر تنظیم شده است. بزرگترین عیب این کپسول ها کلوخه شدن پودر داخل این کپسول ها می باشد که ممکن است جلوی نازل پاشش را گرفته و کپسول قابل استفاده نباشد.

خاموش کننده هوا و پودر: ۲/۳ حجم این سیلندر پودر و بقیه آن هوای خشک یا N2 (ازت) و در زمان شارژ فشار آن حدود ۱۰ اتمسفر می باشد.

دراین خاموش کننده پودر داخل سیلندر دائما تحت فشار می باشد و به  همین علت مسئله کلوخه شدن پودر کمتر وجود دارد. غالبا بر روی این خاموش کننده مانومتر ( فشار سنج ) نصب می شود که فشار داخل آن تحت کنترل ازاین طریق است چون بدنه این سیلندر تحت فشار دائم قرارگرفته است .

 

کپسول آتش نشانی co2 (دی اکسید کربن)

کپسول آتش نشانی co2

 

کپسول آتش نشانی co2 محتوی گاز CO2 (دی اکسید کربن) که تحت قشار حدود ۹۰۰ – ۸۰۰ PSI به صورت مایع در آمده و در سیلندر قرار دارد. چون بدنه آن فشار زیادی  باید تحمل کند به همین علت از فولاد بدون درز ساخته می شود.

گاز CO2 از هوا سنگین تر و غیر قابل اشتعال است به طوری که با کم کردن مقدار اکسیژن هوا از ۲۱% به ۱۵% اغلب حریق را خاموش می کند. به همین خاطر درموقع اطفاء به خوبی سطح آتش را پوشانده و جانشین اکسیژن و درنتیجه عمل اطفاء بنحو احسن صورت می پذیرد.

از کپسول آتش نشانی co2 دی اکسید کربن بیشتر درمحلهای بسته وبرای اطفاء تاسیسات الکتریکی ودستگاه های کامپیوتری استفاده می گردد. به دلیل اینکه گاز مزبور در محل مصرف هیچ اثری ازخود به جای نمی گذارد این خاموش کننده ها معمولا  قابل کنترل هستند سرلوله خاموش کننده  CO2  به شکل قیفی یا شیپوری است و علت آن نیز این است :

 

  1. از سرعت زیاد گاز به هنگام خروج جلوگیری کرده وبه آن اجازه انبساط می دهد.
  2. ماده اطفایی رابه محل مورد نظر هدایت می نماید.

کپسول آتش نشانی co2 برای آتش های گروه B (مایعات قابل اشتعال ) و E به کار می رود که غالبا در جهت استفاده از آتش سوزی های الکتریکی مورد مصرف است.

اگر چه دی اکسید کربن سمی نیست ولی وقتی به میزان زیاد درفضای بسته برای اطفاء حریق استفاده شود می تواند خطرناک باشد.

چنانچه یک سیلندر حاوی گاز کربنیک دریک محل بدون تهویه استفاده شود میزان اکسیژن را تقلیل می دهد و هرشخصی که درآن محل باشد دچار بیهوشی یا حتی مرگ دراثر فقدان اکسیژن خواهد شد به علاوه ایجاد مه ناشی از CO2 می تواند باعث کاهش دید و خطای ناشی از این امر گردد.

چنانچه به هرعلتی فشار داخل سیلندر افزایش یابد سوپاپ ایمنی که برروی PSI 2700 تنظیم شده است عمل کرده و فشار اضافی تخلیه  می گردد به همین خاطر نباید این سیلندر درزیرتابش مستقیم خورشید و یا در مجاورت دستگاه های حرارتی قرارگیرد.

بدنه کپسول آتش نشانی co2 باید قادر باشد فشـــاری معادل با PSI 700 ء ( ۱۸۰ اتمسفر) را تحمل نماید جهت کار با خاموش کننده ابتدا دسته حمل را در دست گرفته و پین ضامن را خارج کرده و دسته تخلیه را فشارمی دهیم و باید مراقب بود که اعضای بدن با شیپور تخلیه کننده تماسی پیدا نکند ( درطی عملیات ) زیرا این قسمت بسیار سرد می باشد و باعث سوختگی در محل تماس می گردد. ضمنا درگروه های نجات برای شکار حیوانات موذی مانند مار و غیره از کپسول آتش نشانی co2 استفاده می شود.

اطلاعات ودستورالعمل برروی بدنه خاموش کننده ها :

  1. نوع خاموش کننده وطریق کارکرد آن
  2. نام کارخانه سازنده
  3. شماره استاندارد
  4. شرایط نگهداری دستگاه
  5. سال ساخت دستگاه

تعیین مکان مناسب جهت نصب خاموش کننده ها:

 

  1. حداکثر در ارتفاع ۱/۵ متری از سطح زمین نصب شود چنانچه وزن خاموش کننده بیشتر از ۱۸ کیلو باشد حداکثر در ارتفاع ۱ متری ازسطح زمین نصب شود. درمکان های که تردد کودکان و نوجوانان کم است می توان در ارتفاع پایین تر نصب کرد.
  2. توزیع یکنواخت صورت بگیرد.
  3. درنزدیکی ورودی وخروجی ها باشد.
  4. درمکانی نصب شود که امکان صدمات فیزیکی رابه حداقل برساند.
  5. مسیر جهت دسترسی کوتاه و خالی از وسائل دست و پا گیر و مزاحم فراهم شود.
  6. درفضای بازسیلندرنباید درمقابل تابش مستقیم نورخورشید یا برف و باران قرارگیرد.
  7. هم چنین باید دقت داشت که خاموش کننده اید در فاصله ای دورتر از مواد مخاطره آمیز نصب شوند.
  8. وقتی که خاموش کننده برروی چرخ یا دیوارنصب می باشد باید از بست های مخصوص استفاده شود

 

در ادامه با مشاهده این ویدیو نحوه استفاده از کپسول co2 آتش نشانی را خواهید دید.

 

 

 برای خرید کپسول های آتش نشانی co2 و پودر و گاز کلیک کنید.

 

شرکتمهام صنعت اندیشه تامین کننده تمام تجهیزات ایمنی و آتش نشانی


مطالب مشابه: