اصول سیم کشی سیستم اعلام حریق

در این بخش از مقالات ایمنی و آتش نشانی در مهام مارکت درباره اصول سیم کشی سیستم اعلام حریق  توضیح خواهیم داد.

استفاده از روش های صحیح سیم کشی در سیستم اعلام حریق بسیار مهم است . در صورتی که از کابل های استاندارد و مناسب استفاده نشود یا سیم کشی دارای اشکال باشد می تواند باعث عدم عملکرد صحیح سیستم در موقع بروز حریق گردد.
به طور کلی می توان سیم های مدار اعلام حریق را به دو گروه تقسیم کرد و با توجه به خصوصیات هر گروه کابل مناسب با آن را به کار برد :
گروه۱: کابل هایی که بعد ازآشکارشدن حریق استفاده نمی شود مانند کابل های آشکارسازها وشستی ها
گروه ۲ : کابل هایی که بعد ازکشف حریق استفاده می شوند مانند کابل های منبع تغذیه و آژیرها و چراغ ها
می توان برای گروه یک کابل ۵/۱میلی متر مربع با روپوش و عایق پروتودور به کار برد ولی در مکان هایی که امکان ضربه یا ساییدگی و جویده شدن توسط حیوانات وجود دارد باید کابل با غلاف محافظ مکانیکی استفاده کرد. برای گروه دو نیز می توان از همان کابل استفاده کرد مشروط بر اینکه محافظ مکانیکی اضافی نظیر لوله های فولادی وجود داشته باشد یا داخل لوله pvc در زیر حداقل ۱۲ میلی متر گچ به صورت توکار گذاشته شود . در شکل زیر انواع کابل های مورد استفاده در سیستم های اعلام حریق قسمت های مختلف یک کابل اعلام حریق نمونه را می بینید:

 

سیستم اعلام حریق

 

انواع کابل های سیستم اعلام حریق

 

 

قسمت های مختلف یک کابل اعلام حریق

 

نکات مربوط به کابل کشی سیستم اعلام حریق :
۱-کابل های سیستم اعلام حریق باید جدا از سایر کابل ها سیم کشی شوند .
۲- تست کابل ها توسط اهم متر انجام می شود و در صورت استفاده از مگا اهم سنج(مگر) باید تمام تجهیزات اعم از آشکارساز – آژیر – تابلو کنترل مرکزی و … را از مدار باز کرد تا ولتاژ تست بالابه آن ها آسیب نرساند .
۳ -هنگام کابل کشی نباید از مسیر زون ها انشعاب گرفت . همچنین نباید از آژیر ها هم انشعاب گرفت .
۴ -در انتهای مسیر زون ها معمولا یک مقاومت انتهای خط که مقدارآن ۸/۶ کیلو اهم است متصل می کنند تا جریان برقرار شده توسط این مقاومت در مسیر زون باعث تشخیص قطعی یا اتصال کوتاه در مسیر توسط تابلو مرکزی شود.

 

 

پایه آشکارساز با مقاومت انتهای خط ۸/۶ کیلو اهم وصل شده به آن

 

شرکت مهندسی مهام صنعت اندیشه تجهیز کننده انواع سیستم اعلام حریق

برای خرید سیستم اعلام حریق کلیک کنید.


مطالب مشابه: