شناسایی نوع کپسول آتش نشانی

همان طور که در این بخش از مقالات ایمنی و آتش نشانی  در مهام مارکت می خوانید درباره شناسایی نوع کپسول آتش نشانی توضیح خواهیم داد.

کارخانه های زیادی در کشورهای مختلف در طرح و ساخت دستگاه های کپسول آتش نشانی فعالیت می کنند و هر کارخانه بنا به سلیقه شخصی ، آن را طراحی و اجراء می نمایند . این تنوع و گوناگونی در تولیدات شناخت و گاهی کاربرد آن ها را مشکل می سازد . با توجه به نمونه های ارائه شده در این جزوه و این که امکان تک تک تمام تولیدات و ساخته ها امکان پذیر نمی باشد ، بعضی از علائم و مشخصاتی که به وسیله سازندگان ارائه می شود یا روش های دیگر که در این امر می تواند مفید واقع گردد در ذیل آمده است.

 

الف) استاندارد

مؤسسه استاندارد معمولا سازنده را ملزم به نوشتن اطلاعات الزم روی بدنه می نماید ، به همین دلیل روی بدنه خاموش کننده ها ، اطلاعاتی از قبیل نوع مواد اطفائی ، ظرفیت ، موارد استفاده و طرز کار با آن را بر روی برچسب نوشته و یا به صورت نقاشی کشیده شده بر روی خاموش کننده نصب می کنند.

ب) حروف

شاید امکان خواندن نوشته های خارجی برای همه استفاده کنندگان وجود نداشته باشد ، بنابراین از بعضی حروف که نماینده یک گروه از مواد قابل اشتعال می باشد استفاده و از کپسول آتش نشانی مذکور می توان برای اطفاء حریق آن ها استفاده کرد.
حرفA
این حرف معمولا روی بدنه خاموش کننده ای که برای حریق جامدات مانند چوب ، کاغذ ، پارچه و مقوا مناسب است نوشته می شود.
حروفA.B
این حروف معمولا روی بدنه خاموش کننده ای که برای حریق جامدات معمولی مانند موارد بالا و مایعاتی از قبیل نفت و بنزین و . . . مناسب است نوشته می شود.

حروف A .B.C
این حروف معمولا روی بدنه خاموش کننده ای که پودر آن مناسب برای سه گروه آتش سوزی جامدات و مایعات که ذکر شد به اضافه وسایل الکتریکی است استفاده می شود.

حروفB.C
این حروف معمولا روی بدنه خاموش کننده ای که برای آتش سوزی مایعات و وسایل الکتریکی مناسب است نوشته می شود.

 

ج) شناسایی از روی قطعات دستگاه کپسول آتش نشانی

 

  1. کپسول آتش نشانی گاز CO1 دارای بدنه ای یک تکه ، بدون درز و نازلی قیفی شکل است.
  2. کپسول آتش نشانی محتوی آب دارای نازلی با قطر کم است.
  3. کپسول آتش نشانی محتوی کف مکانیکی دارای نازلی با سوراخ های هواکش است.
  4. کپسول آتش نشانی محتوی پودر دارای نازلی معمولی می باشند.

برای خرید کپسول آتش نشانی کلیک کنید.


مطالب مشابه: