علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن

در این بخش از مقالات گاز رسانی در مهام مارکت درباره علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن توضیح خواهیم داد.

 

هفت نشانه مسمومیت با گاز منوکسید کربن

  1. سر درد
  2. تهوع و استفراغ
  3. ضعف عضلانی و سرگیجه
  4. تنگی نفسی
  5. خواب آلودگی وگیجی
  6. تاری دید
  7. تشنج

مسمومیت با گاز منوکسید کربن نوعی مسمومیت می باشد که به دلیل تنفس خطرناک ترین گاز ( گاز مونوکسید کربن) ایجاد می شود.

مسمومیت با این گاز توسط انواع وسیله گازسوز از جمله بخاری، پیک نیک، آبگرمکن و یا ذغال به وجود می آید که بیشتر در فصل زمستان دیده می شود.

زمانی که این گاز از طریق تنفس بیش از اندازه وارد بدن شود، در خون جایگزین اگسیژن می شود. در صورت نبود اکسیژن، سلول ها در سراسر بدن می میرند، و فعالیت های بدن متوقف می شود. در سراسر جهان هر ساله هزاران نفر جان خود را به وسیله تنفس گاز منوکسید کربن از دست می دهند، به همین دلیل آشنا بودن با نشانه ها و علائم اولیه مسمومیت با گاز منوکسید و دریافت کمک پزشکی اهمیت دارد.

گاز منوکسید کربن
 

سردرد

 

معمول ترین نشانه هشدار اولیه مسمومیت خفیف با این گاز نوعی سر درد تنشی می باشد. اشخاصی که مسمومیت با این گاز را تجربه کرده اند، آن را به عنوان سردردی مداوم که در قسمت جلوی سر حس می شود و دردی مبهم ایجاد می کند، توصیف می کنند.

اینگونه سردردها به راحتی نادیده گرفته می شوند، به همین دلیل به هنگام رویارویی مداوم با آن در یک محیط ثابت مثل محل کار، خانه، یا خودرو بهتر است که این شرایط جدی گرفته شود. حتی ممکن است با جابه جایی از آن مکان که نشت مونوکسید کربن در آن رخ داده است، احساس سردرد نیز به سرعت از بین برود.

 

حالت تهوع و استفراغ

 

نشانه های مسمومیت خفیف با این گاز اغلب شبیه به علائم مرتبط با آنفلوآنزا، مانند حالت تهوع، استفراغ و خستگی، به نظر می رسند. بر خلاف آنفلوآنزا، مسمومیت با مونوکسید کربن موجب دمای بالای بدن (تب) نمی شود. اگر چند نفر در خانه این نشانه های را تجربه می کنند یا با نشانه های دیگر که در این مطلب به آنها اشاره شده مواجه هستند، این موجب افزایش نگرانی ها شود.

 

ضعف عضلانی و سرگیجه

 

زمانی که منوکسید کربن با اکسیژن خون که باعث مرگ سلول ها می شود، ضعف عضلانی می تواند شکل بگیرد. چنین شرایطی ممکن است انجام فعالیت های روزانه مانند پیاده روی را سخت تر کند.

یکی دیگر از نشانه های اولیه مسمویت با مونوکسید کربن، سرگیجه است. در موارد شدید، اگر گاز منوکسید کربن  از طریق تنفس به میزان کافی وارد بدن شده باشد ممکن است منجر به از دست دادن هوشیاری، از جمله غش کردن شود.

 

تنگی نفس

 

زمانی که گاز مونوکسید در خون جمع می شود، نشانه هایی ممکن است به طور قابل توجهی بروز داده شوند. تنگی نفس یا تنفس سریع یکی از این نشانه ها است.

به همراه تنگی نفس، فرد ممکن است احساس فشار یا درد در ناحیه سینه را تجربه کند. این درد در ناحیه سینه ممکن است با تندتپشی، تعداد بیش از ۱۰۰ تپش قلب در دقیقه، همراه باشد.

 

گیجی و خواب آلودگی

 

توانایی فرد برای تفکر روشن ممکن است تحت تاثیر جمع شدن مونوکسید کربن در خون قرار بگیرد، که منجر به سردرگمی، مشکلات حافظه، اختلال در قضاوت و در برخی موارد، توهم می شود.

همچنین، مسمومیت با این گاز ممکن است موجب احساس خواب آلودگی در فرد شود. اشخاص اغلب این نشانه را به عنوان عاملی نگران کننده در نظر نمی گیرند، و این خود موجب به خواب رفتن و تداوم تنفس مونوکسید کربن تا زمان تشدید مسمومیت یا مرگ منجر می شود.

 

تاری دید

 

تاری دید یکی دیگر از نشانه هایی است که مغز تحت تاثیر کمبود اکسیژن قرار می گیرد و باید در زمینه مسمومیت با گاز منوکسید کربن مورد توجه قرار گرفته شود. این نشانه کمتر شایع است و معمولا تنها در موارد شدید با جمع شدن مونوکسید در خون شکل می گیرد.

 

تشنج

 

مسمومیت با گاز منوکسید کربن ، در موارد شدید ممکن است موجب تشنج شود، که به عنوان یک انفجار غیر قابل کنترل فعالیت های الکتریکی در مغز که اسپاسم های عضلانی را به همراه دارد، تعریف شده است.

شرکت مهام صنعت اندیشه تامین کننده انواع تجهیزات گازرسانی (شیر برقی، آشکار ساز گاز مونوکسید کربن و … )

برای خرید سنسور آﺷﻜﺎرﺳﺎز  گاز ﻣﻮﻧﻮاﻛﺴﻴﺪ کربن کلیک کنید…


مطالب مشابه: