معیار های انتخاب شیرحساس به زلزله | قسمت ۱

در این بخش از مقالات گازرسانی در سایت مهام مارکت درباره معیار های انتخاب شیرحساس به زلزله توضیح خواهیم داد.

معیار های انتخاب شیرحساس به زلزله Earthquake gas shut_off valve ⁉️

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است جمله ای کلیشه ای که کمتر عمل شده و بیشتر در حد شعار از آن استفاده می شود .

حوادث و زلزله های اخیر که در ایران اتفاق افتاده و خواهد افتاد و هرچند وقت در صدر اخبار قرار می گیرند هشدار های می باشد که لازم است به آن توجه ویژه شود و تمامی گروه و سازمان های مسئول و مرتبط در این حوزه می بایست همواره خود را برای مقابله با آن آماده کنند و این اقدامات می تواند شامل وضع قوانین جدید و بازنگری قوانین قدیم ساخت و ساز، تولید و استفاده از تجهیزات مناسب و حتی ارتقاء سطح آگاهی و دانش فنی مردم باشد.

باتوجه به قرار گرفتن فلات ایران در یکی از زلزله خیزترین نوار های کره زمین و اهمیت شناخت و استفاده از تجهیزات ایمنی و پیشگیری از حوادث مرتبط به این پدیده طبیعی لازم دانستیم اطلاعاتی اجمالی و مورد نیاز در خصوص شیرحساس به زلزله و یا در اصطلاح عوام شیرهای ضد زلزله جهت استفاده عموم و کارشناسان مرتبط به این حوزه جمع آوری کنیم هرچند خود را مبرا از اشتباه نمی دانیم امید است متخصصان و کارشناسان عزیز، ما را از نظرات و انتقادات سازنده خود محروم نفرمایید.

با احترام بهروز لطفی کارشناس نظام مهندسی و آتشنشانی

برای انتخاب شیرحساس به زلزله مناسب ابتدا می بایست ۶ مولفه زیر را مد نظر قرار داد:

  1. سایز شیر حساس به زلزله
  2. فشار گاز ورودی به شیر حساس به زلزله
  3. وضعیت نصب شیر حساس به زلزله از نظر افقی ویا عمودی بودن محل نصب
  4. جهت ورود گاز به شیر حساس به زلزله
  5. نوع شیر حساس به زلزله از نظر مکانیزم عملکرد که شامل شیر های مکانیکی یا شیرهای الکترومکانیکی می باشد .
  6. گواهی نامه فنی شیر حساس به زلزله

حال به شرح ۶ مولفه ذکر شده خواهیم پرداخت…..

۱ . ابتدا مشخص کنید سایز لوله ای که قرار است بر روی آن شیرحساس به زلزله نصب شود چه سایزی می باشد توصیه می شود که سایز شیر حساس به زلزله را هم سایز لوله گازی انتخاب نمایید که قرار است آنجا شیر حساس به زلزله وصل شود تا کاهش مقداد حجم مصرف برای تجهیزات گاز سوز بعد از شیر حساس به زلزله ایجاد نشود . سایز شیر های حساس به زلزله که عمدتا در تاسیسات گازرسانی مورد استفاده قرار می گیرند به صورت زیر می باشند (بر حسب اینچ )

۱ ، ۱ ۱/۴ , ۱ ۱/۲ , ۲ , ۲ ۱/۲ , ۳ , ۴ ،۶ ,۸

تصاویری از شیر های زلزله مکانیکی رزوه ای و فلنجی

۲. فشار کاری شیر های حساس به زلزله یکی از مهمترین مولفه در انتخاب آنها می باشد. که می بایست متناسب با فشار گاز محل نصب انتخاب شود.

عمدتا در ایران فشار گاز طبیعی در ۴ سطح زیر مورد استفاده قرار می گیرد.

  • فشار گاز سطح پایین low pressure که برابر با ۱/۴ پوند میباشد این سطح از فشار برای گرمایش عمومی اماکن مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند و بیشترین اشتراک و مصرف شامل این فشار می باشد .
  • فشار گاز سطح میانه یا medium pressure که برابر با ۲ bar بار حدود ۳۰ پوند می باشد این سطح از فشار عمدتا برای مصارف صنعتی و موتورخانه های مجتمع های مسکونی جهت گرمایش استفاده می شود.
  • فشار گاز سطح بالا یا height pressure که برابر با ۶۰ پوند می باشد این سطح از فشار عمدتا در خطوط لوله اصلی گاز و ایستگاه های فشار تقلیل گاز در مراکز صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد .
  • فشارهای گاز متفرقه که بسته به نوع خاص مصرف آن ممکن است مورد بهره برداری قرار گیرد این سطح از فشار بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربران گرامی برای مشاهده قسمت دوم مقاله معیار های انتخاب شیرحساس به زلزله کلیک کنید.

شرکت مهام صنعت اندیشه تامین کننده تجهیزات گازرسانی و ایمنی و آتش نشانی

برای خرید شیر حساس به زلزله از شرکت مهام صنعت اندیشه کلیک کنید.


مطالب مشابه: