پکیج بهتر است یا موتورخانه؟

تفاوت موتورخانه و پکیج دیواری در چیست؟

 

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی  نسبت به گذشته  به میزان بسیار کمتری از وسایل گرمایشی مانند انواع بخاری ها استفاده می شود. پکیج و موتورخانه سیستم هایی هستند که وظیفه ایجاد آب گرم مصرفی ساختمان همچنین ایجاد گرمایش در ساختمان را بر عهده دارند. این سیستم ها از لحاظ نوع کارکرد، سوخت مصرفی و… دارای تفاوت هایی می باشند. تفاوت موتورخانه و پکیج سبب شه هرکدام معایب و مزیت هایی نسب به دیگری داشته باشند. در این بخش از مقالات مهام مارکت قصد داریم به تفاوت موتورخانه و پکیج و  مقایسه مزایا و معایب موتورخانه و پکیج بپردازیم.

 

پکیج چیست؟

پکیج یک سیستم گرمایشی می باشد که بوسیله سیستم های تبادل گرمایش کار می کند و به کمک آن گرمایش برای محیط ایجاد می نماید. پکیج علاوه بر ایجاد گرمایش محیطی، وظیفه تامین آب گرم مصرفی را نیز بر عهده دارد. پکیج ها در منازل مسکونی و تجاری کاربرد دارند.

 

 

موتورخانه چیست؟

موتورخانه یک سیستم سرمایشی گرمایشی برای ساختمان می باشد که با استفاده از رادیاتور ها و فن کوئل ها در فصل زمستان گرما و در تابستان سرما ایجاد می نماید. موتورخانه ها در یک اتاق مجزا از ساختمان قرار دارند که تجهیزات مکانیکی و الکترو مکانیکی مانند دیگ بخار، پمپ ها، چیلر، بویلر و… در آن قرار دارد و وظیفه ایجاد سرمایش و گرمایش برای ساختمان های مسکونی، اداری، صنعتی و… را بر عهده دارند.

مهمترین تفاوت موتورخانه و پکیج ، مجهز بودن موتورخانه به سیستم سرمایش و به اصطلاح چهار فصل بودن آن می باشد. می توان با نصب یک سیستم کنترل هوشمند موتورخانه از راه دور و به صورت هوشمند موتورخانه را کنترل نمود.

 

 

 

پکیج چگونه کار می کند؟

آب توسط لوله های ورودی به پکیج وارد شده و پس از گرم شدن، توسط لوله های انتقال آب به قسمت های مختلف ساختمان برای مصارف گوناگون مانند ایجاد گرمایش محیط و تهیه آب گرم مصرفی، انتقال داده می شود.

گرمایش محیط با استفاده از وسایل تبادل گرمایشی مانند رادیاتورها و یا بوسیله گرمایش از کف صورت می گیرد و برای تامین آب گرم ساختمان توسط لوله های مخصوص به بخش های مورد نظر انتقال داده می شود.

 

موتورخانه چگونه کار می کند؟

نحوه عملکرد موتورخانه به این شکل می باشد که ابتدا سختی ها و رسوبات آب رفع شده، سپس آب وارد بویلر می شود و آب درون بویلر با کمک مشعل گرم می شود و به کمک لوله های انتقال آب به تجهیزات توزیع و تبادل گرما مانند رادیاتورها، فن کوئل، شوفاژ، گرما از کف و…فرستاده می شود و در نتیجه موجب گرمایش محیط می شود.

برای تامین آب گرم مصرفی ساختمان نیز عملکرد موتورخانه به این شکل می باشد که آب گرم تولید شده در موتورخانه توسط لوله های آب گرم به محیط هایی مانند حمام، دست شویی، آشپزخانه و… فرستاده می شود. با نصب یک سیستم کنترل هوشمند موتورخانه به سادگی می توان دما و حرارت ایجاد شده توسط موتورخانه را از راه دور کنترل نمود و یا اینکه موتورخانه را خاموش و روشن کرد.

چیلر نیز مانند بویلر عمل می کند اما تفاوت آنها در این می باشد که چیلر وظیفه ایجاد سرمایش را بر عهده دارد.

 

 

مزایا و معایب پکیج

مزایای پکیج:

قابلیت تنظیم دمای دلخواه

کارکرد بدون سر و صدا

قابلیت نصب و تعمیر آسان

راندمان بالا

اشغال اندک محیط

صرفه جویی در مصرف سوخت و انرژی به غلت داشتن سنسور های احتراق و…

امکان نصب جداگانه و مستقل برای هر واحد مسکونی

ایمنی بالا

 

معایب پکیج ها:

عدم جوابگویی برای متراژهای بالاتر از 300 متر

عمر پایین پکیج نسبت به موتورخانه

اشغال قسمتی از محیط داخلی منزل

وجود خطر گازگرفتگی افراد به علت قرار گرفتن سیستم پکیج داخل منزل

عدم جوابگویی سرمایش منزل 

ایجاد گرمای کمتر نسبت به موتورخانه

 

 

مزایا و معایب موتورخانه ها:

مزایای موتورخانه:

برطرف نمودن نیاز سرمایش و گرمایش ساختمان:

موتورخانه ها جوابگوی نیاز گرمایش و سرمایش ساختمان در فصل زمستان و تابستان هستند زیرا که با استفاده از این سیستم، آب گرم و سرد ایجاد شده توسط بویلر و چیلر بوسیله پمپ به دستگاه های هواساز یا فن کوئل به نقاط مختلف ساختمان ارسال شده و ایجاد هوای گرم و سرد در فصول تابستان و زمستان می کند.

 

عمر طولانی موتورخانه ها

پس از نصب و راه اندازی موتورخانه ها شما تا سال ها نیاز به تعمیر و یا تعویض تجهیزات موتورخانه ندارید و تنها باید آن را سرویس نمایید.

 

قابلیت استفاده برای محیط های بزرگ 

یک تفاوت موتورخانه و پکیج این است که سیستم موتورخانه بر خلاف پکیج قابلیت استفاده در ساختمان های بزرگ و چند واحدی را دارد زیرا در این صورت در مصرف انرژی و هزینه ها صرفه جویی می شود. همچنین موتورخانه ها به علت قابلیت بالا به صرفه است اگر در هتل ها، بیمارستانها، کارخانه ها، مدارس، دانشگاه ها و… نصب شوند.

 

ایمنی بالای موتورخانه ها

به علت قرار گیری موتورخانه در خارج از محیط ساختمان و جدا بودن آن از محل زندگی افراد ایمنی بالاتری دارد زیرا که در صورت بروز مشکل آسیبی به افراد و ساختمان وارد نمی شود.

 

قابلیت نصب در محیط های بلا استفاده ساختمان 

سیستم موتورخانه در بخش هایی از ساختمان که برای افراد کاربردی ندارند مانند زیرزمین و انباری و… قابل نصب هستند در نتیجه محیط های مفید و کاربردی اشغال نمی شوند.

 

مجهز بودن به مخزن بزرگ و تامین یکنواخت آب مورد نیاز

سیستم موتورخانه به علت اینکه مجهز به مخزن های بزرگ می باشد بنابراین همیشه مقدار مشخصی آب درون این مخازن ذخیره شده و در مواقعی که افراد از آب گرم استفاده می نمایند هرگز با کمبود آب مواجه نمی شوند.

 

امکان نصب سیستم کنترل هوشمند موتورخانه

با نصب یک سیستم کنترل هوشمند موتورخانه به سادگی می توان موتورخانه را از راه دور مدیریت نمود و نیاز حرارتی ساختمان ، تا برقراری شرایط مطلوب در تابستان یا زمستان تجهیزات حرارتی موتورخانه شامل مشعلها و پمپهای آب گرم چرخشی را راهبری کرد و در مصرف انرژی صرفه جویی نمود.

 

سیستم کنترل هوشمند موتورخانه

 

معایب موتورخانه:

مصرف بالای انرژی بسیار

آلایندگی بالا نسبت به سیستم پکیج

مستقل نبودن و نبود ترموستات جهت تنظیمات دمای دلخواه

هزینه نصب و راه اندازی بالا

هزینه بالای تعمیرات و نگهداری

اشغال فضای بسیار بزرگ 

سر و صدای بالا به علت استفاده از دیگ بخار و پمپ

نصب و راه اندازی سیستم موتورخانه نیاز به و قت و انرژی بالاتری دارد

احتمال رسوب گیری زیاد بویلر و دیگ بخار به علت وجود املاح در آب

 

 

نصب پکیج ها در موارد زیر توصیه می شود:

ساختمان های مسکونی با متراژ های کوچک و متوسط تا متراژ 300 متر

ساختمان های تجاری با متراژ کوچک تا کتوسط

و…

 

نصب سیستم موتورخانه در موارد زیر توصیه می شود:

سیستم موتورخانه به علت  قابلیت پاسخگویی نیاز ساختمانهای بزرگ بهتر است در موارد زیر استفاده شود:

مراکز آموزشی مانند مدارس، دانشگاه ها، آموزشگاه ها

ساختمان های مسکونی بیشتر از ده طبقه

ساختمان های اداری و تجاری متوسط و بزرگ

بیمارستان ها

خوابگاه ها

هتل ها

برج ها

و…

با توجه به تفاوت موتورخانه و پکیج و مزایا و معایبی که در قسمت های بالا به آنها اشاره شد عواملی مانند شرایط آب و هوایی محل زندگی شما، متراژ محل مورد نظر، طرح و نقشه ساختمان، منبع انرژی مورد استفاده، وسایل گرمازای موجود در ساختمان، تعداد واحد های مورد نظر، نوع کاربری ساختمان و… همگی تاثیر به سزایی در انتخاب شما دارند و با توجه به شرایط گفته شده پکیج و یا موتورخانه هر کدام می توانند گزینه مناسبی برای شما باشند مثلا مشکل مصرف بالای انرژی در موتورخانه ها با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از روش هایی مانند به کار گیری سیستم کنترل هوشند موتورخانه به سادگی قابل حل می باشد.

 

 


محصول پیشنهادی: