|کاربرد شیر برقی یا سلونوئید ولو |

در این بخش از مقالات مهام مارکت به بررسی کاربردهای شیر برقی یا سلونوئید ولو در صنعت می پردازیم.

 

جایگاه شیر برقی یا سلونوئید ولو در صنعت

 

شیر برقی یا سلونوئید ولو یکی از مهمترین تجهیزاتی می باشد که در حوزه های مختلف صنعتی دارای نقش کنترلی می باشد. امروزه برای قطع و وصل نمودن جریان سیالات مانند آب و گاز و… از شیر برقی استفاده می شود. شیربرقی ها در انواع مختلف و با کاربردهای گوناگون تولید می شوند .شیر برقی وظیفه کنترل انواع سیال و قطع و وصل آنها را بر عهده دارد. از جمله سیالاتی که  قابلیت کنترل توسط شیر برقی را دارند عبارتند از آب، گاز، روغن، نفت و… از جمله مصارف صنعتی می توان به صنایع پتروشیمی، ایستگاه های تقلیل فشار گاز، صنایع برودت و صنایع غذایی اشاره نمود. همچنین در مصارف هیدرولیک پنوماتیک برای کنترل جک ها دارای کاربرد می باشد. از موارد دیگر کاربرد شیر برقی ها می توان به زمینه های آبیاری و کشاورزی های هوشمند، در وسایل خانگی مانند لباسشویی ها و برخی یخچالها، دستگاه های سرمایشی و گرمایشی منازل اشاره نمود.

 

در تعداد زیادی از خطوط لوله کشی از شیر برقی هایی استفاده می شود که دو حالته هستند و نیاز به قطع و وصل ساده جریان سیالات دارند؛ اما در موارد پیچیده تر مانند کارخانه ها و پروژه های سنگین از شیر های پیچیده که برای این کاربرد طراحی شده اند، استفاده می شود.در پروژه هایی که نیاز به کنترل غیر دستی جریان گاز می باشد همچنین در مواردی که نیاز به هوای فشرده می باشد به کاربردن سلونوئید ولو می تواند ایمنی را افزایش داده و از بروز حادثه های بزرگ جلوگیری می کند.

شیر برقی بهترین انتخاب برای مواردی که در بالا اشاره شد می باشد زیرا که تنها به یک منبع برق احتیاج دارد در واقع برای مواردی که جریان ها بزرگ می باشد و به ایمنی بیشتری نیاز هست نصب سلونوئید ولو کاملا الزامی است.


پیشنهاد مطالعه: | با انواع شیربرقی صنعتی و کاربرد آنها بیشتر آشنا شویم -قسمت دوم |


 

 

سلونوئید ولو

 

 

اجزای شیر های برقی

 

  • سلونوئید
  • سیم پیچ
  • قاب سیم پیچ
  • ورودی و خروجی سیال
  • اتصال سیم ها
  • بدنه
  • فنر
  • میله فلزی
  • دریچه خروجی

 

سلونوئید: یکی از اجزای اصلی سلونوئید ولو یا همان شیرهای برقی، سلونوئید می باشد که شامل سیم پیچ، قاب، سنبه می باشد. سلونوئید عمل باز و بسته کردن یا همان قطع و وصل نمودن جریان را انجام می دهد.

سنبه: قسمت متحرک شیر برقی سنبه می باشد که از جنس فولاد بوده و زمانی که جریان برق به شیر برقی متصل می شود و سیم پیچ برقدار می شود سنبه به حرکت در می آید و جذب می شود.

سیم پیچ: جنس سیم ها در سیم پیچ مسی بوده و سیم ها دارای عایق می باشند. هنگامی که شیر برقی به جریان برق متصل می شود سیم پیچ برقدار می شود و با ایجاد میدان مغناطیسی عملکرد شیر برقی شکل می گیرد. 

قاب: جنس قاب سولنوئید ولو از فولاد می باشد. کل سیم پیچ بوسیله قاب پوشانده شده و در برابر سیالات و رطوبت حفظ می شود.

شیر برقی بوسیله یک درپوش پوشانده شده تا در برابر گرد و غبار و رطوبت و ذرات خارجی حفظ شود همچنین اگر شیر برقی در محیط هایی به کار برده شود که با مواد اشتعال زا مانند بنزین، نفت، گاز، الکل و… سرو کار دارند لازم است با درپوش ضد انفجار پوشانده شود.

 

 


پیشنهاد مطالعه: قیمت شیربرقی، خرید شیربرقی از نمایندگی مهام مارکت


 

مزایا و معایب سلونوئید ولو

مزایا

قابلیت استفاده در محیط های پر خطر با بخارهای شیمیایی

قابلیت کنترل از راه دور و در نتیجه افزایش امنیت کاربران

تخلیه آسان سیال از خط لوله به علت کوتاه شدن مسیر

قابلیت استفاده در محیط های قابل انفجار و بسیار داغ

 

معایب:

آسیب دیدگی در برابر رطوبت

امکان گرفتگی و اختلال در عملکرد شیر در صورت استفاده از سیال حاوی مواد معلق

حساسیت به ولتاژهای بالا و پایین

 

نتیجه گیری

همانطور که در توضیحات بیان شد شیر برقی ها یک از مهمترین تجهیزات صنعتی هستند که دارای جایگاه ویژه ای در زمینه های مختلف بخصوص  در صنعت می باشد. اهمیت کاربرد یک شیربرقی با کیفیت در صنعت بدلیل گران بود تجهیزات ویژه است. چرا که یک سلونوئید ولو بی کیفیت به تجهیزات دیگر موجود در سیستم آسیب میزند و انجام کار را مختل میکند. لذا خرید یک شیربرقی (سلونوئید ولو) با کیفیت از نمایندگی معتبر که تضمین سالم بودن محصول و گرانتی را دارد مهم است. فروشگاه مهام مارکت یک مرجع معتبر در زمینه خرید انواع شیربرقی در ایران میباشد. این شرکت با دارای بودن سالها تجربه و سابقه در بازار ایران مشتریان محترم را جهت تجربه یک خرید مطمعن و ایمن یاری میکند. جهت خرید سلونوئید ولو و استعلام قیمت شیربرقی با مهام مارکت تماس بگیرید.


مشاهده و خرید بهترین شیربرقی آب یونیدو نمایندگی مهام مارکت

مشاهده و خرید بهترین شیربرقی آب پارکر نمایندگی مهام مارکت

مشاهده و خرید بهترین شیربرقی آب جیواکس عاملیت فروش مهام مارکت