گاز گرفتگی با منوکسید کربن

همانطور که در این بخش از مقالات گاز رسانی در مهام مارکت می خوانید درباره گاز گرفتگی با منوکسید کربن توضیح خواهیم داد.

مقصود از (( گازگرفتگی )) دراغلب موارد در واقع مسمومیت اتفاقی با گاز منوکسید کربن است . منوکسید کربن هنگام سوختن ناقص موارد سوختی مختلف از نفت، بنزین، گاز و گازوئیل گرفته تا زغال و چوب، یعنی هنگامی که اکسیژن کافی به آنها نمی رسد، متصاعد می شود. یک علت خطرناک بودن منوکسید کربن آن است که افراد از وجود آن بی خبر می مانند .

منوکسید کربن گازی است بی رنگ ،بی بو و بی مزه و شما درهنگام تراکم یافتن آن به اصطلاح (( بوی گاز)) استشمام نخواهید کرد . توجه داشته باشید که منوکسید کربن ( CO ) را با گاز دی اکسید کربن ( CO2 ) اشتباه نکنید .

گاز CO2 فراورده طبیعی بازدم انسان و سایر جانوران است.

 

راه های تولید منوکسید کربن

 

سوختن کامل زمانی انجام می شود که اکسیژن کافی وجود داشته باشد . هوای مورد نیاز مخصوصاً در دستگاه های گرم کننده، باید خارج از محیط تأمین شود و گازهای تولید شده ناشی از سوختن مانند گاز کربنیک و منواکسید کربن باید درخارج از محیط تخلیه شود .

در وسایل گرمازای دودکش دار درصورتی که دودکش بدون نقص باشد عمل تهویه دود  ( ورود اکسیژن لازم و تخلیه گازهای مصرفی ) به خوبی از طریق دودکش ،انجام می شود، اما در وسایل گرما زا با شعله رو باز و بدون دودکش این شرایط فراهم نیست بنا برا ین وسایل اکسیژن لازم برای سوختن را ازهمان محیط می گیرد و طبعاً گازهای مصرفی حاصل از سوختن را نیز به همان محیط بر می گرداند و متأسفانه با توجه به سرمای هوا شهروندان راه های تهویه هواکش پنجره ها و دریچه های کولر و درها را نیز می بندند و در نتیجه عمل تهویه هوا به درستی انجام نمی شود و در اثر سوختن ناقص و وجود گازهای مضر خصوصاً گاز CO درمحیط درافراد مسمومیت ایجاد می شود.
بسیاری از مردم تصور می کنند که پدیده « گاز گرفتگی » و ایجاد گاز CO تنها دراثر سوختن ناقص زغال چوب ایجاد می شود و برای همین بسیاری به این گاز کشنده نام (( گاز کرسی )) و یا ذغال داده اند.
درصورتی که همان طور که ذکر شد این گاز دراثر سوختن ناقص هر ماده سوختنی ممکن است ایجاد شود.

منوکسید کربن چگونه می کشد !


مرگ براثر گازگرفتگی فرمول ساده ای دارد. گاز منوکسید کربن بدون بو است که به دنبال سوخت زغال، آبگرمکن، بخاری گازی و سوخت ناقص خودرو تولید می شود .

این گاز اگر چه سبک تر از هواست اما قابلیت انتشار بسیار زیادی درمحیط دارد و به همین دلیل درتمامی نقاط مثلا یک اتاق اعم از بالا و پایین به سرعت متراکم می شود.هنگامی که منوکسید کربن تنفس می کنید، این گاز به راحتی از ریه وارد جریان خون می شود و به هموگلوبین خون متصل می شود .

هموگلوبین ترکیبی است که درگلبول های سرخ خون وجود دارد که اکسیژن را دربدن حمل می کند و دربافت های محیطی آن را برای استفاده سلول ها آزاد می کند

هنگامی که منوکسید کربن به هموگلوبین متصل می شود ،دیگر آن را رها نمی کند. چرا که میل ترکیب آن با هموگلوبین ۳۰۰ برابر بیشتر از اکسیژن است . اگر میزان منوکسید کربن خون بالا رود ، میزان هموگلوبین آزاد و در دسترس برای انتقال اکسیژن کاهش می یابد. مغز و سایر بافت ها که نیاز به اکسیژن دارند تا سوخت و ساز طبیعی خود را انجام دهند . وقتی این ترکیب صورت می گیرد اکسیژن دیگر به بافت ها نرسیده بنابراین سریعاً باعث مسمومیت شده و سلسله عصبی فلج می شود و قدرت هرگونه اقدامی از مسموم سلب می شود و مسموم به نوعی به خواب و مرگ آرام تن درمی دهد.
.

برای خرید سنسور آﺷﻜﺎرﺳﺎز ﻣﻮﻧﻮاﻛﺴﻴﺪ کربن کلیک کنید…


مطالب مشابه: